McLaren Artura. Hybryda plug-in za blisko milion złotych

McLaren zaprezentował właśnie zupełnie nową hybrydę plug-in. Model Artura można już zamawiać w salonach brytyjskiej marki. Ceny podstawowej wersji startują od przeszło 960 tys. zł.

McLaren Artura
McLaren Artura Informacja prasowa (moto)

Artura to pierwszy model McLarena zaprojektowany w oparciu o nową karbonową konstrukcję (McLaren Carbon Lightweight Architecture - MCLA). Cechy charakterystyczne to: obniżony przód, wysunięta kabina kierowcy i uniesiony tył. Całość podkreślają krótki rozstaw osi i niska linia nadwozia.

We wnętrzu znajdziemy kilka ciekawych rozwiązań. Przykład? Wybór trybu jazdy - z osobnym sterowaniem dla napędu (Powertrain ) i prowadzenia (Handling) - przeniesiono na dwuzegarową tablicę przyrządów umieszczoną na kolumnie kierownicy, którą reguluje się razem z kierownicą. W efekcie kierownica pozostaje wolna od zbędnych przełączników, natomiast kierowca ma nadal możliwość wyboru trybu jazdy bez zdejmowania rąk z kierownicy.

W tym przypadku najważniejszy jest jednak układ napędowy. Za plecami kierowcy i pasażera umieszczono nowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 2.993 cm3. Jednostka generuje moc 585 KM - niemal 200 KM w przeliczeniu na litr pojemności - i 585 Nm momentu obrotowego. Wyposażony w suchą miskę olejową motor legitymuje się masą zaledwie 160 kg i jest o 50 kg lżejszy od jednostki V8. Dzięki cylindrom nachylonym pod kątem 120 stopni, pomiędzy nimi zmieściły się turbosprężarki. Jednostka osiąga prędkość obrotową 8500 obr.min.

McLaren Artura Informacja prasowa (moto)

Z benzynowym V6 współpracuje elektryczny silnik tarczowy. Motor jest w stanie wygenerować 95 KM i 225 Nm. Efekty? Artura osiąga prędkość 100km/h w zaledwie w 3,0 sekundy, 200 km/h w 8,3 sekundy i 300 km/h w 21,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.

Dwusilnikowy układ napędowy scala w jedno dwusprzęgłowa skrzynia biegów stworzona specjalnie dla modelu Artura. Mimo iż układ przekładni wzbogacono o jeden stopień - by zoptymalizować podaż mocy i momentu obrotowego - w porównaniu z dotychczas wykorzystywaną skrzynią biegów McLarena, nowa lekka skrzynia z krótkim przełożeniem jest krótsza od poprzedniego modelu o 40 mm. Nie wymagała też montażu biegu wstecznego; silnik elektryczny obsługuje proces cofania obracając się w przeciwnym kierunku.

McLaren Artura Informacja prasowa (moto)

Silnik elektryczny jest zasilany baterią akumulatorową składającą się z pięciu modułów litowo-jonowych - źródła 7,4 kWh energii użytkowej, zapewniającej zasięg do 30 km jazdy przy zasilaniu wyłącznie prądem. Cały układ zasilania połączono na stałe z konstrukcją samochodu z myślą o optymalizacji sztywności konstrukcji, rozłożenia masy i zabezpieczeń przeciwzderzeniowych. Model Artura zaprojektowano jako hybrydę plug-in, czyli z pełną opcją zasilania z sieci. 80 proc. naładowania baterii można osiągnąć po 2,5 godz. ładowania z wykorzystaniem standardowego kabla zasilającego do pojazdów elektrycznych (EVSE). Baterie mogą również pobierać moc z silnika spalinowego w czasie jazdy, przy czym tryb ich ładowania jest uzależniony od wybranego trybu jazdy.

McLaren Artura

McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  
McLaren Artura  

Model Artura można zamawiać w salonach McLarena. Pierwsze samochody trafią do klientów w trzecim kwartale 2021 roku. Na macierzystym rynku brytyjskim ceny zaczynają się od 185 500 funtów, co daje kwotę około 960 tys. zł. Auto objęte jest 5-letnią gwarancją.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas