Druga generacja JTD

Nadchodzi epoka drugiej generacji silników JTD, typu Multijet. Na salonie samochodowym w Paryżu, w przedpremierowym światowym pokazie, zaprezentowany zostanie silnik 1.9 JTD 16v z wtryskiem wielopunktowym - pierwszy tego typu zespół napędowy. Jednostka ta montowana będzie w Alfach 156 i 147. Na początku marca 2003 w należącej do Fiata i General Motors spółce Fiat - GM Powertrain z Bielska rozpocznie się zaś produkcja małego silnika 1.3 JTD 16v Multijet. Ta sama jednostka napędowa wykorzystywana będzie w oplach przyszłości. Także w Paryżu pokazany zostanie prototyp o nazwie Eco-Speedster, w którym zamontowano ten sam silnik. Opis tego auta znajdziecie tutaj.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Silnik 1.3 JTD 16v w wydaniu fiatowskim to bardzo nowoczesny zespół napędowy. Wpływają na to, po pierwsze, niewielkie wymiary, które pozwalają na montaż silnika także w małych samochodach (w przypadku Fiata będą to new small, lancia Y oraz kolejnej generacji punto) , po drugie - bardzo wyszukana technologia Multijet JTD drugiej generacji. Ta ostatnia jest wynikiem pracy Centrum Badawczego Fiata, które opracowało system wtrysku "common rail" typu Unijet (w roku 1997 została zaprezentowana Alfa 156 JTD, pierwszy na świecie samochód wyposażony w silnik 1.9 JTD 8v).

Dotychczasowe badania Fiata zaowocowały ostatnimi osiągnięciami systemu wtryskowego "common rail", umożliwiającymi rozpoczęcie prac nad etapem drugiej generacji silników JTD, typu Multijet i wielozaworowych. Są to silniki o zwartej budowie (długość 460 mm, szerokość 500 mm i wysokość 650 mm) o pojemności skokowej 1.251 ccm, ale o budowie "4 cylindry w rzędzie", o 16 zaworach, które zapewniają komfort i optymalne osiągi. Konstrukcja silnika charakteryzuje się również elastycznością, którą można ewentualnie modyfikować.

Ale jest to przede wszystkim zespół napędowy, który dzięki nowoczesnej technologii zapewnia mniejsze zużycie paliwa o około 10%, lepsze wyciszenie i redukuję emisji zanieczyszczeń, ocenianych pomiędzy 30 a 40%, co umożliwia osiągnięcie limitu normy EURO IV.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas