Audi R8 GT

Audi zaprezentowało limitowaną serię modelu R8 oznaczoną GT.

Audi R8 GT
Audi R8 GTInformacja prasowa (moto)

Jego silnik V10 o pojemności 5,2 litra ma zwiększoną do 412 kW (560 KM) moc, waga samochodu zmniejszyła się o prawie 100 kilogramów. R8 GT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 320 km/h.

Limitowana seria R8 GT jest ograniczona do 333 egzemplarzy, każde R8 GT będzie miało plakietkę ze swoim numerem na dźwigni zmiany biegów.

Już seryjne R8 5.2 FSI quattro jest ucieleśnieniem filozofii lekkiej konstrukcji, wyznawanej przez markę z czterema pierścieniami. Jego aluminiowe nadwozie, zaprojektowane jako konstrukcja Audi Space Frame ASF, waży zaledwie 210 kilogramów. W szkielet z wytłaczanych i odlewanych profili wbudowane są aluminiowe blachy. Ramę silnika wykonano z ultralekkiego magnezu.

Nadwozie ASF jest budowane w znacznym stopniu ręcznie w zakładach w Neckarsulm w kompleksowym procesie produkcyjnym.

Dzięki nadwoziu ASF seryjne R8 5.2 FSI quattro waży zaledwie 1.625 kilogramów - ze stałym napędem na wszystkie koła i opcjonalną skrzynią biegów R tronic.

Zatem zadanie postawione inżynierom, by jeszcze bardziej zredukować masę,

było niezmiernie trudne. Wypełnili je doskonale, wprowadzając zmiany do wszystkich części samochodu. Ostatecznie wskazówka wagi zatrzymała się przy 1.525 kilogramach.

Przednia szyba R8 GT wykonana jest z cieńszego szkła, natomiast szyba między kabiną pasażerską i przestrzenią silnikową oraz szyba tylnej pokrywy - z lekkiego i wytrzymałego poliwęglanu. Te trzy zmiany pozwoliły zaoszczędzić dziewięć kilogramów. Nieruchome tylne skrzydło - kolejne 1,2 kilograma, aluminiowa pokrywa 100-litrowego bagażnika dzięki cieńszym blachom i dodatkowym wycięciom jest teraz o 2,6 kilograma lżejsza.

Długa tylna pokrywa wykonana została z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK), co daje oszczędność 6,6 kilograma. Kolejne 5,2 oraz 1,5 kilograma dały tylny zderzak i osłony wlotów powietrza "sideblades", wykonane z tego samego tworzywa. Ze swoim minimalnym ciężarem i ekstremalnie dużą wytrzymałością CFK to idealny materiał dla wyczynowych samochodów sportowych, a Audi ma już duże doświadczenie w jego wykorzystywaniu.

Także przy częściach technicznych R8 inżynierowie walczyli o każdy gram masy. System wspomagania hamulców "odchudzili" o 1 kilogram, aluminiowe piasty tarcz hamulcowych - o cztery kilogramy, a akumulator o 9,4 kilograma. Przy module zasysania powietrza znaleźli zbędne 2,3 kilogramy, a masę warstwy wygłuszającej w komorze silnika zmniejszyli o 2,8 kilograma.

We wnętrzu też znalazło się wiele możliwości "odchudzenia" auta. Nowa, lekka wykładzina dywanowa jest o 7,9 kilograma lżejsza niż tradycyjna, fotele kubełkowe, których konstrukcję wykonano z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym (GFK), ważą o 31,5 kilograma mniej. Do tego należy dodać wiele innych rozwiązań detali we wnętrzu, na zewnątrz i wśród podzespołów, na przykład wysokiej jakości lekka stal na końcówki rur wydechowych.

Informacja prasowa (moto)

Stylistyka Audi R8 GT zdradza moc tego samochodu i jednocześnie podkreśla piękno technicznego dzieła sztuki o długości 4,43 metra, szerokości 1,93 metra i wysokości tylko 1,24 metra. Na zewnątrz dokonano licznych modyfikacji, które jeszcze bardziej wyostrzają "rysy" tego modelu. Wiele z nich wpłynęło na obniżenie masy i poprawę aerodynamiki. R8 GT podczas szybszej jazdy ma jeszcze lepszy docisk do podłoża niż model seryjny, i to bez zwiększenia współczynnika oporu powietrza cw (0,36) i powierzchni czołowej (1,99 m2).

Modyfikacje wprowadzone w tej limitowanej serii aut są szczególnie widoczne w tylnej części nadwozia, począwszy od stałego skrzydła z matowego carbonu. Nową formę mają także kratki wlotu powietrza po obu stronach tylnej klapy oraz zderzak z CFK.

W zderzak wbudowane zostały duże, okrągłe końcówki rur wydechowych oraz szczeliny odpowietrzające dla nadkoli. Powiększony dyfuzor wykonany jest z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym, miejsce na tablicę rejestracyjną i szerokie lamele z tyłu mają matowy, popielaty kolor.

Audi oferuje dla R8 GT cztery kolory lakieru: metaliczny pomarańczowy Samoa, matowy popielaty Suzuka, metaliczny srebrny Eis i perłowy czarny Phantom.

Zmodyfikowany silnik V10 z czerwonymi pokrywami głowicy cylindrów daje Audi R8 GT zapierające dech w piersiach możliwości. Przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 3,6 sekundy, od zera do 200 km/h - 10,8 sekundy. Potem R8 GT nadal dynamicznie przyspiesza, aż do prędkości maksymalnej 320 km/h.

Zmiany w elektronice silnika zwiększyły moc dziesięciocylindrowej jednostki o pojemności 5.204 cm3 o 26 kW do 412 kW (560 KM). Krzywa momentu obrotowego osiąga swój szczyt 540 Nm przy 6500 obrotów, to o 10 Nm więcej, niż w przypadku wersji seryjnej. Silnik V10 dysponuje mocą jednostkową 79,2 kW (107,6 KM) na litr pojemności. Jego jednostkowe obciążenie mocy wynosi 3,70 kilograma na kW, czyli 2,72 kilograma na KM, maksymalna prędkość obrotowa to 8.700 obr./min.

Wolnossący silnik zużywa na 100 kilometrów średnio 13,7 litrów paliwa. Bezpośredni wtrysk benzyny FSI wtryskuje paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 120 bar. Poddana zawirowaniom mieszanka chłodzi ściany cylindrów i dlatego umożliwia zastosowanie wysokiego stopnia sprężania 12,5:1. Kolektor dolotowy o zmiennej długości i bezstopniowa regulacja napędzanych łańcuchami wałków rozrządu gwarantują lepsze napełnienie komór spalania. Klapy w kanałach dolotowych ułatwiają tworzenie mieszanki, wprawiając napływające powietrze w ruch wirowy.

Informacja prasowa (moto)

Za zmianę biegów w R8 GT odpowiedzialna jest sekwencyjna skrzynia biegów R tronic. Elektroniczny układ zarządzania dysponuje automatycznym trybem z charakterystyką "Sport" i "Normal" oraz dwoma trybami manualnymi. O maksymalne przyspieszenie przy ruszaniu dba Launch Control - program umożliwiający pełne przyspieszenie z wysoką prędkością obrotową i minimalnym poślizgiem opon.

Stały napęd na wszystkie koła quattro jest idealną technologią dla wyczynowego samochodu sportowego. Jego centralne sprzęgło wiskotyczne, umieszczone przy mechanizmie różnicowym przedniej osi, w normalnym trybie jazdy rozdziela siły V10 w stosunku 15 : 85 między przednią, a tylną oś. Ta charakterystyka doskonale pasuje do rozkładu masy Audi R8 GT, wynoszącego 43 do 57 procent. W razie potrzeby sprzęgło w ułamku sekundy przesyła nawet 30 procent momentu napędowego na przód. Trakcję poprawia również mechaniczny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym na osi tylnej. Skuteczność dla napędu została poprawiona o 25 procent, a dla hamowania silnikiem o 40 procent.

Zawieszenie audi R8 GT ma klasyczną konstrukcję znaną z samochodów sportowych - koła prowadzone są przez podwójne trójkątne wahacze poprzeczne (aluminiowe). Zębatkowa przekładnia kierownicza z hydraulicznym wspomaganiem ma bezpośrednie przełożenie 16,3 : 1 i ułatwia prowadzenie samochodu. Manualnie regulowane zawieszenie gwintowane jest montowane seryjnie. Pozwala ono na obniżenie nadwozia nawet o 10 milimetrów. Zwiększone wartości pochylenia przednich i tylnych kół czynią tę wersję R8 jeszcze bardziej zwrotną, niż model seryjny.

19-calowe koła 8,5 J x 19 z przodu i 11 J x 19 z tyłu mają opony w rozmiarze 235/35 względnie 295/30. Na życzenie Audi montuje na tylnej osi również opony 305/30 wraz z opcjonalnymi obręczami. Dla wielbicieli wyścigów oferowane są opony "pucharowe" - gwarantują one doskonałe osiągi jezdne na suchej nawierzchni.

Seryjnie Audi montuje wentylowane tarcze hamulcowe z ceramiki z włóknem szklanym. Są one ekstremalnie wytrzymałe i odporne na ścieranie, a przy tym wyjątkowo lekkie: przy takim samym formacie ważą o dziewięć kilogramów mniej, niż ich stalowe odpowiedniki. Średnica tarcz na przednich kołach wynosi 380 mm, na tylnych - 356 mm, pierścienie cierne są połączone z piastami ze stali nierdzewnej sprężynującymi elementami. Aluminiowe zaciski - z przodu sześciotłokowe - w R8 GT mają czerwony kolor.

Dostosowany do R8 GT system stabilizacji toru jazdy ESP można przełączyć przyciskiem na tryb sportowy, który przy przyspieszaniu na wyjściu z zakrętu dopuszcza spektakularną, ale bezpieczną nadsterowność. W przypadku ścigania się na torze kierowca może całkowicie wyłączyć ESP.

Redukcja masy oznacza u Audi wzrost możliwości i efektywności, lecz w żadnym przypadku nie rezygnację z czegokolwiek. R8 GT ma automatyczną klimatyzację i elektrycznie otwierane/ zamykane okna, system nawigacji obsługiwany przez MMI oraz wysokiej jakości system nagłośnieniowy. Jako opcja dostępny jest dziesięciokanałowy system audio Bang & Olufsen o mocy 465 W, zmieniarka płyt CD oraz Audi Music Interface. Wnętrze, jak zawsze w tej marce, jest wykończone z wielką troską o detale. Doskonała jakość materiałów zachwyca wyglądem i dotykiem.

Elementy wyposażenia dodatkowego dla R8 GT to dwa alternatywne typy kół, przedni spojler w kolorze nadwozia oraz poszycie komory silnika z matowego CFK. Do wnętrza można wybrać elementy z carbonu w drzwiach, na tunelu, w kokpicie i na desce rozdzielczej. Do tego dochodzi wielofunkcyjna kierownica skórzana, czerwone, pomarańczowe lub popielate pasy, dywaniki z napisem "R8 GT" i podświetlone na czerwono listwy z CFK w progach. Na życzenie Audi montuje fotele ze szkieletem z carbonu, które są jeszcze lżejsze, niż fotele z GFK. Na ich pokryciu z Alcantary może być wyszyte logo "R8 GT".

Dla klientów - miłośników wyścigów samochodowych, dostępny jest pakiet Race. Obejmuje on przykręcany pałąk zabezpieczający przed skutkami dachowania w kolorze czerwonym lub czarnym. Ponadto czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, czerwone lub czarne, gaśnicę i wyłącznik awaryjny akumulatora. W przypadku startu w wyścigach można zamówić moduł pałąka przedniego, który wraz z pałąkiem zabezpieczającym przed skutkami dachowania stanowi pełnowartościową klatkę bezpieczeństwa, a także zamek obrotowy dla czteropunktowego pasa.

Jeżeli ktoś szuka więcej komfortu, może zamówić system do montażu telefonu komórkowego wraz z mikrofonem mocowanym do pasa. Oprócz tego Audi przygotowało w pełni skórzaną tapicerkę, elementy obsługowe pokryte skórą z kontrastowymi szwami oraz układ regulacji prędkości jazdy. System ułatwiający parkowanie należy już do wyposażenia podstawowego.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas