Samochód bez klamek
Podczas salonu samochodowego w Paryżu zaprezentowano wiele samochodów przyszłości. Ale concept car Nissana o nazwie fusion to według nas najciekawszy pojazd tego typu na Mondial de L'Automobile. Ten typowy sedan daje precyzyjne wyobrażenie o samochodach, które trafią na drogi nie za 5-10 lat, ale zdecydowanie wcześniej. Tak zapewne będzie mniej więcej wyglądać za 3-4 lata nissan almera...
Nadwozie fusion od przodu wygląda agresywnie. Wlot powietrza pokrywa silnika i przednia szyba stanowią całość. To auto wygląda jakby powstało z jednej bryły a to za sprawą gładkich zderzaków, które łączą się z błotnikami jedynie za pośrednictwem cienkiej linii.
Jednym z akcentów podkreślających zaawansowanie technologiczne pojazdu jest umieszczenie małych kamer TV u podstawy przednich słupków dachowych w miejscu tradycyjnych lusterek zewnętrznych. Rejestrowany przez kamery obraz za samochodem jest wyświetlany na dwóch ekranach umieszczonych po obu stronach tablicy wskaźników. Brak jest typowych klamek. Zamiast nich z drzwi wysuwają się specjalne małe "klamki" ... wrażliwe na dotyk.
Bardzo interesujące jest także rozwiązanie oświetlenia. Xenonowy generator wytwarza światło docierające za pośrednictwem światłowodów do rzędu 12 prętów kwarcowych, które dalej kieruj się na soczewki. Każda z nich jest ustawiona po różnym kątem, tak aby razem dawały szeroki strumień światła. Światło wytwarzane przez dwustopniowy generator halogenowy dostarczane jest do obu tylnych lamp za pośrednictwem 140 włókien optycznych. Włókna te, w zależności od sytuacji na drodze, pełnią podwójną funkcję, jako światła pozycyjne lub hamulcowe. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano zintegrowane, neonowe kierunkowskazy.
Wnętrze zostało zaplanowane w systemie 2x2. Kierowca i trzech pasażerów siedzi w indywidualnie ustawianych fotelach. Wszystkie wskaźniki - umieszczone na podświetlonej delikatnym światłem tablicy rozdzielczej - są analogowe. Centralnie umieszczony ekran informuje o stanie urządzeń pojazdu oraz działa jako monitor systemu nawigacji.
Także we wnętrzu technologia światłowodowa odgrywa znaczącą rolę. Wzdłuż całego sufitu biegnie centralnie umieszczony panel, przez który światło dzienne oświetla kabinę, dzielący szklany dach fusion na dwie części.