Mercedes X 350 d - SUV ukryty w nadwoziu pickupa
Rok po rynkowym debiucie Mercedes rozszerza gamę silnikową pierwszego w historii marki pickup’a. Teraz klasa X dostępna jest również z trzylitrowym widlastym dieslem, który generuje moc 258 KM. Kultura pracy „widlaka” w połączeniu ze znakomitym zawieszeniem pozwala stwierdzić, że w takiej konfiguracji tak naprawdę jest to luksusowy SUV ukryty w praktycznym nadwoziu.
![Mercedes X 350 d](https://i.iplsc.com/0007TFZKE24DLVKB-C322-F4.webp)
Pokrewieństwo klasy X oraz Nissana Navary to rzecz powszechnie znana. Jednak egzemplarze z widlastym silnikiem bardziej zbliżone są do Mercedesa, niż do japońskiego pierwowzoru. Dość powiedzieć, że w układzie napędowym zastosowano elementy zapożyczone z najnowszej klasy G, czyli niezwykle popularnej - i co najważniejsze - cenionej w świecie offroadowców maszyny do pokonywania terenowych przeszkód.
Przykładem takiego zapożyczenia jest mechaniczna blokada tylnego mostu, uruchamiana w trybie jazdy terenowej, z wykorzystaniem reduktora. Z ciekawszych opcji na bezdroża warto również wymienić asystenta zjazdu ze wzniesienia, który może pracować do prędkości 4 lub 8 km/h.
Jeśli planujecie wycieczki poza utwardzonymi szlakami, na etapie konfiguracji swojego egzemplarza koniecznie zamówcie zwiększony prześwit podwozia. Standardowo wynosi on 20 centymetrów, jednak za niewielką - jak na cały koszt zakupu klasy X - dopłatą możecie zwiększyć go do 22 centymetrów. Wierzcie - te dwa centymetry czasami mogą zrobić wielka różnicę i warto za nie zapłacić.
![](https://i.iplsc.com/0007TFXFPYMBPKQ1-C322-F4.webp)
Dopłaty nie wymaga za to większy silnik, pod warunkiem, że decydujecie się na wersję X 350 d 4Matic. Dostępna jest ona w dwóch poziomach wyposażenia: Progressive oraz Power, i tak naprawdę w obu kupujecie nie pickupa, lecz rasowego i luksusowego SUVa. Zgoda - kształty nadwozia definiują klasę X jako pojazd mocno użytkowy, jednak komfort jazdy, a także parametry dorównują najlepszym SUVom Mercedesa.
![](https://i.iplsc.com/0007TFXIJ6ATEG6H-C322-F4.webp)
Rzut oka na dane techniczne wysokoprężnej trzylitrówki nie daje podstaw do jakichkolwiek wątpliwości. Moc generowana przez widlastą szóstkę wynosi 258 koni mechanicznych. Moment obrotowy to potężne 550 Nm i to w bardzo szerokim zakresie obrotów (1400-3200 obr/min). Jak przekłada się to na codzienną jazdę? Mimo, że klasa X rywalizuje w kategorii ciężkiej (masa własna na poziomie 2200 kg), sprint do setki trwa 7,9 sekundy. Bez trudu osiągniemy również prędkości zbliżone do 200 km/h, a wszystko przy rewelacyjnie zestrojonym zawieszeniu wielowahaczowym. Nie bez znaczenia jest również fakt, że średnie zużycie deklarowane przez producenta to ledwie 9 litrów oleju napędowego na dystansie 100 km.
Mercedes klasy X na zdjęciach
![](https://i.iplsc.com/0007SWNFX7544A2I-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWNETFMS8QYP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWNC1RTRFUX9-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWND4DIEJJ50-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWNBE5KEDN5R-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWNAUYCU7HVX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN9NWNHI57J-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN8P6NU9PU5-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN5BF7R8WUI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN7XK3QG1U6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN39R1UAS5E-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN2NBKWTHYE-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN4UAUIX9EA-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN08TGSO3BE-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMZY4N15LL7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMX04JGLMF7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMYT1ODQO84-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN6FKLBS2WG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMWT0L1AE4F-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWN19CXOM2G2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMT0T59WSA2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMUKJ0EYPM2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMRBS335H2U-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMS9JVVR5I6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMH8OSW8FEP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMQVK8D94RM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMKFKMGDHA1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMLHDEWD7SG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMIBRXE8086-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMG51RRID84-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0007SWMEIFMTB4LQ-C322-F4.webp)
Układ napędowy klasy X składa się z automatycznej skrzyni biegów (7G-tronic plus), stałego napędu na cztery koła, skrzyni redukcyjnej, wspomnianej już blokady tylnego dyferencjału (opcja), oraz wielkiej dzielności terenowej, wspartej dobrymi parametrami offroadowymi: pickup Mercedesa bez trudu wjedzie na 45-stopniowe pochylenia, nie przewróci się podczas trawersowania stoku o nachyleniu do 50 stopni, a także pokona przeszkodę wodną o głębokości do 60 cm.
![](https://i.iplsc.com/0007TFXR6VVUML5U-C322-F4.webp)
Jak przystało na nowoczesnego SUVa - o przepraszamy - pickup’a, w bogatym menu klasy X znajdziemy wiele pożytecznych regulacji. I tak podczas jazdy szosowej możecie wybrać styl pracy układu napędowego i podwozia (komfortowy, ekologiczny lub sportowy), a w terenie wyświetlić aktualny stan samochodu (np. kąt skrętu przednich kół). Poza tym na pokładzie znajdziecie wielu elektronicznych asystentów, mnóstwo systemów bezpieczeństwa i znakomitej jakości system pokładowej rozrywki.
Ceny Mercedesa klasy X z silnikiem V6 zaczynają się od 173 600 złotych netto. Za tą kwotę kupujemy SUVa ze skrzynią ładunkową zamiast bagażnika. W sumie ta transakcja wydaje się bardzo korzystna.
MW