Hyundai i30. W niczym nie ustępuje niemieckiej konkurencji
Hyundai i30 to bardzo ciekawa propozycja. Oryginalna stylizacja, bezpieczna konstrukcja nadwozia (5 gwiazdek w testach Euro NCAP), bogate wyposażenie i zaawansowany technicznie układ napędowy czynią z tego auta bardzo poważnego rynkowego gracza.
Testowa wersja Wagon jest autem rodzinnym, które doskonale sprawdza się zarówno na trasie, jak i w mieście, ponieważ jest pakowne, wygodne i zwrotne. Średnica zawracania 10,6 m to jeden z najlepszych wyników w klasie samochodów kompaktowych.
Wnętrze wykonano bardzo starannie. Nic tu nie wydziela przykrych woni, a jakość tworzyw sztucznych nie budzi zastrzeżeń. W porównaniu z testowaną kilka miesięcy niespełna rok temu Elantrą widać wyraźną poprawę - więcej miękkich, matowych materiałów, mniej twardych i błyszczących. Na dodatek nic nie skrzypi.
Nie brakuje także praktycznych detali. Konsolka centralna kryje dwie praktyczne wnęki na drobiazgi. Schowek przed fotelem pasażera ma wzorowo opracowany zamek: znajduje się po lewej stronie i nie wnika do jego wnętrza. Na tunelu środkowym znalazły się dwa uchwyty na kubki.
Nawet mało doświadczony kierowca nie będzie miał żadnych problemów z obsługą tego auta. Deska rozdzielcza jest nowoczesna, ale przejrzysta i łatwa w obsłudze. Prezentowana wersja została wyposażona w multifunkcyjną, obszytą skórą kierownicę, na której oprócz wspomnianego przycisku do zmiany siły wspomagania znalazły się także przyciski do sterowania zestawem audio oraz komputerem pokładowym.
Zgrabne, zwarte nadwozie kryje może nie rekordowy, ale i tak naprawdę spory bagażnik, którego podstawowa pojemność to ok. 530 l. Po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy jednak prawie 1650 l. Podłoga bagażnika jest podzielona na cztery części - dwie większe pośrodku, dwie malutkie po bokach (za nadkolami). Pod każdą z części znajduje się praktyczny schowek.
W i30 Wagon dzieli się zarówno oparcie tylnej kanapy, jak też siedzisko. Złożenie samego oparcia nie daje jeszcze płaskiej powierzchni załadunku. Złożenie siedziska i oparcia - tak. Zarówno w podłodze, jak też w dachu znajdują się uchwyty umożliwiające mocowanie bagażu.
Podczas jazd okazało się, że nowoczesna technologia przynosi odczuwalne korzyści. Ulicami wiecznie zakorkowanej Warszawy hyundai pokonał ponad 300 km. Mimo tych niekorzystnych warunków spalanie wahało się w przedziale od 7,5 do 8,2 litra. W trasie można ten wynik obniżyć do poziomu 6 l/100 km.
Jednostka jest dobrym towarzyszem podróży. Jedynie tuż po rozruchu generuje delikatne, aczkolwiek wyczuwalne drgania. Później pracuje cicho i nie protestuje - zarówno na niskich, jak też na wysokich obrotach. Auto osiąga setkę w niespełna 11 sekund (sprawdziliśmy!). Prędkość maksymalna przekracza 190 km/h (dane producenta).
Od tej ostatniej informacji ważniejszy jest fakt, że samochód bardzo spokojnie zachowuje się na autostradzie. Utrzymywanie prędkości 130-140 km/h nie sprawia mu żadnych problemów. Jest przy tym cichy i stabilny na drodze. Plus należy się także za precyzyjnie działającą skrzynię biegów o sześciu przełożeniach do jazdy w przód.
Za dobre właściwości jezdne odpowiada dobre zestrojenie zawieszenia (z tyłu układ wielowahaczowy, z przodu kolumny McPherson) i precyzyjnie pracujący układ kierowniczy. Co ciekawe, kierowca może ingerować w charakterystykę jego działania.
Pierwszym producentem, który na masową skalę zaproponował swoim klientom możliwość zmiany wydajności wspomagania z miejsca kierowcy, był Fiat. Rozwiązanie (tryb City, dostępny do 40 km/h) powstało po to, by ułatwić parkingowe manewry.
Hyundai podąża tym tropem, ale znalazł inną ścieżkę. Na kierownicy znajduje się guzik, który pozwala wybrać jeden z trzech trybów pracy: Normal, Comfort i Sport. Wszystkie trzy poziomy służą do jazdy i można zmieniać je podczas jazdy. Hyundai, w którym kierownica może się kręcić tak lekko, jak w starszych modelach Mercedesa, lub z takim oporem, jak w nowoczesnych samochodach BMW, to jest coś!
I30 Wagon, czy - jak kto woli - kombi jest naprawdę dopracowanym samochodem. Test nie wykazał żadnych istotnych słabych stron. Można się oczywiście zapytać, czemu w tak dobrze wyposażonej wersji zabrakło czujników cofania, lub skrytykować niebieskawe podświetlenie konsoli centralnej. Ale to są jedynie drobiazgi, które nie mogą przesłonić faktu, że Hyundai I30 kombi to wygodny i bardzo funkcjonalny środek transportu.
Jacek Ambrozik
Ceny tej wersji silnikowej bez uwzględniania promocji: od 66 400 zł
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1591 ccm
Osiągi:
0-100 km/h: 10,2 s
V max: 192 km/h
Spalanie w teście: 6,0-8,2 l/100 km
Moc max. 135 KM
Max mom.obr.: 213 Nm