Drogocenny doblo?
"Piękna włoskich jezior nie da się opisać, a jeśliby się dało, nikt by się tego nie podjął" - napisał niegdyś Henry James. Właśnie nad jednym z takich jezior - Lago Maggiore, w malowniczym miasteczku Stresa postanowiono zorganizować dla dziennikarzy z całego świata pokaz najnowszego dziecka włoskiej motoryzacji, Fiata Doblo. Czy w otoczeniu przezroczystych wód jeziora, łagodnych, zielonych wzgórz i egzotycznej roślinności jakikolwiek samochód może zachwycić? Na pewno zadanie jest trudne.
Dla pokoleń podróżników przyjeżdżających do Włoch drogą lądową Lago Maggiore było przedsmakiem tego kraju, gdyż zarówno droga, jak i linia kolejowa ze Szwajcarii wiodą właśnie wzdłuż brzegów jeziora. Dla przybyszów, strudzonych podróżą przez lodowate Alpy, malownicze miasteczko Stresa było ukojeniem w podróży. Nie można więc dziwić się Włochom, że akurat to miejsce wybrali na prezentację swojego najnowszego pojazdu, Fiata Doblo.
MPV (Multi Purpose Vehicle) to segment samochodów wielozadaniowych, spełniających oczekiwania wszelkiego rodzaju odbiorców. Do tej klasy aut zaliczyć należy doblo. W rodzinie fiatów pojazd ten ma za zadanie wypełnić lukę, która od dawna już doskwierała odbiorcom, a której nie udało się wypełnić Fiatowi Multipla. Producent przewiduje, że auto to będzie idealnie nadawać się do przewożenia dzieci do szkoły, na basen, czy też jako środek transportu do pracy bądź na zakupy. Pojawiają się jednak głosy, że nowy fiat debiutuje zdecydownaie zbyt późno.
Doblo, to po polsku dublon, jednostka monetarna używana niegdyś w Europie i w Ameryce Południowej. W 1586 roku Francis Drake, słynny korsarz angielski w służbie królowej Elżbiety I, zagroził doszczętnym zniszczeniem Cartageny, gdyż ta stała mu na drodze do nowego świata. Odstąpił od szturmu w zamian za okup w wysokości dziesięciu milionów złotych dublonów. Dziś do portu w Cartagenie zawijają statki wycieczkowe z turystami. Jednak, drogocenne niegdyś, dublony są już przeżytkiem. Wszak chyba nie to mieli na myśli włoscy konstruktorzy, nadając tę nazwę nowemu autu.
Doblo wkracza do grona bardzo silnej konkurencji. W tej klasie, już od dłuższego czasu, świetnie spisują się takie auta jak Renault Kangoo, Citroen Berlingo, czy też Peugeot Partner. Wprawdzie nowy fiat wprowadza nieco świeżości - nowocześniejszą sylwetką, z coraz częściej na tylnych słupkach umieszczanymi światłami oraz odważnym zastosowaniem plastików w jego wnętrzu, jednak tak naprawdę nie prezentuje nic rewolucyjnego. Konstruktorzy zapewniają, że zalety doblo są wyraźne. Czy tak jest faktycznie?
Zacznijmy od reklamy telewizyjnej, jaką przedstawiciele Fiata zaprezentowali dziennikarzom podczas pobytu w Stresie. Jamajska drużyna bobslejowa przygotowuje się do zawodów. Skomplikowane ćwiczenia, biegi z przeszkodami, ekwilibrystyczne pozy, próby odpornościowe na chłód i wiatr. Wszystko to pozwoli im wygrać. Aby jednak sięgnąć po złoto, czterech czarnoskórych chłopców musi pokonać rzecz najtrudniejszą - ich własny pojazd. Tylko idealne prowadzenie zapewni im sukces. Jakże to proste, gdy pojazdem, któremu mają stawić czoła jest Fiat Doblo. Wszystkie ćwiczenia okazały się zbędne wobec przestronności, ciepła i komfortu jakich dostarczył im doblo. Teraz to on jest ich nowym pojazdem.
Fiat Doblo dostępny będzie w dwóch podstawowych wersjach: osobowej oraz dostawczej CARGO. We wnętrzu tego pierwszego zmieści się z powodzeniem (jak zapewnia producent) cała drużyna koszykówki, drugi zaś przeznaczony jest dla przedstawicieli "small businessu", właścicieli sklepów bądź dla dostawców. Tacy klienci są najczęściej bardziej wymagający, gdyż więcej czasu spędzają "za kółkiem". Muszą znosić dyskomfort miejskich korków, częste ruszanie i hamowanie oraz sprostać licznym wy- i załadunkom. Fiat zapewnia, że doblo CARGO będzie odpowiedzią na żądania tych odbiorców.
Doblo oferuje szersze od konkurencji, rozsuwane drzwi boczne. W wersji osobowej wynoszą 645 mm a w CARGO 685 mm. Kolejnym plusem auta dostawczego jest przestronność jego wnętrza. Pomieści ono 3,2 metra sześciennego ładunku, który może ważyć od 625 do 805 kg. W późniejszej ofercie znajdzie się też model z podniesionym dachem. W tym przypadku ładowność zwiększy się do 3,8 metra sześciennego. W wersji osobowej, doblo oferuje komfortowe warunki podróży pięciu osobom. Do atutów należy duża przestrzeń nad ich głowami. Nawet najwyżsi nie będą mieli problemów z wygodnym usadowieniem się na podniesionych, może nieco zbyt twardych, siedzeniach. Dużo przestrzeni pozostawiono również na bagaż. Dostępnych jest od 750 do 3000 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach. Przewożenie dużych ładunków ułatwi też zupełnie płaska podłoga. We wnętrzu znajdziemy też liczne schowki i pomysłowe skrytki, gdzie dodatkowo można upchnąć podręczny bagaż. Szczególnie praktyczna wydaję się być półka nad przednią szybą, jest tam na tyle dużo miejsca, że z powodzeniem zmieści się nawet niewielka torba.
Bardzo dużym atutem nowego fiata jest świetna widoczność z jego wnętrza. Uzyskano ją podnosząc siedzenia i maksymalnie zwiększając powierzchnie szyb. Siedząc w środku mamy wrażenie, jakbyśmy przebywali w akwarium. Do słabych elementów zaliczyć należy zbyt banalne wykończenie wnętrza. Na desce rozdzielczej dominują plastiki, które nawet w zmienionej, niebieskiej barwie sprawiają wrażenie zimnych i trochę tandetnych.
Coraz częściej w nowych samochodach mamy do czynienia z nowoczesnymi systemami elektronicznymi, które ułatwiają użytkowanie pojazdu. Również w doblo znajdziemy dopracowany system CONNECT, w którego skład wchodzą radio z odtwarzaczem CD, telefon komórkowy, system satelitarnego naprowadzania, SOS - funkcja nieustannego serwisu informacyjnego i technicznego oraz system kontroli urządzeń przy pomocy głosu.
Fiat Doblo i Doblo CARGO oferują swoim użytkownikom bardzo dużą liczbę różnych wariantów dostosowanych do indywidualnych potrzeb użytkownika. 26 konfiguracji nadwozia (w wersjach 3, 4 i 5-drzwiowych) dodatkowo podzielonych na standardy wyposażenia (SX i ELX dla doblo oraz podstawowy i SX dla doblo CARGO), a do tego jeszcze dwa (w późniejszym okresie cztery) silniki. Nowego fiata wyposażono w benzynową jednostkę Fire o pojemności 1,2 litra i mocy 65 KM oraz w 63-konnego diesla o pojemności 1,9 litra. Kolejnymi silnikami, które wzbogacą ofertę doblo będą 1,6-litrowy, szesnastozaworowy Torque o mocy 103 KM oraz turbodiesel o pojemności 1,9 litra i mocy 100 KM.
Fiat Doblo już pojawił się w sprzedaży na terenie Włoch. Jego cena na rodzimym rynku oscyluje w granicach 40 - 53 tys. złotych. Jedynym zakładem, który będzie produkował Fiata Doblo w Europie będzie fabryka w Tofas w Turcji. W późniejszym okresie uruchomiona zostanie też produkcja w Belo Horizonte w Brazylii, jednak auta z tamtego zakładu trafią tylko na rynek południowoamerykański. W Polsce doblo pojawi się w sprzedaży w połowie marca przyszłego roku. Jednak jego cena może różnić się od tej z rynku włoskiego.
Zdjęcia Fiata Doblo, które zrobił reporter INTERIA.PL nad Lago Maggiore.