Automatycznie, a zarazem ręcznie...
"Easytronic" to nowa zautomatyzowana, pięciobiegowa, ręczna skrzynia biegów, którą Opel jesienią tego roku wprowadzi na rynek. Pierwszym modelem wyposażonym w easytronic będzie opel corsa 1,2. Nowoczesna skrzynia po raz pierwszy w historii będzie wykonywała czynności odwiecznie należące do kierowcy. Wszystko za sprawą trzech silniczków, które operują sprzęgłem, wybierają bieg i ostatecznie go włączają.
Easytronic jest w użyciu równie wygodna, jak konwencjonalna automatyczna przekładnia wyposażona w hydrodynamiczny konwerter momentu obrotowego. Działa jednak ona ponoć wydajniej, ma mniejszą masę i jest o około połowę tańsza od konwencjonalnej, czterobiegowej skrzyni automatycznej. Głównym celem w konstruowaniu nowej przekładni było skrócenie czasu zmiany biegów, by załączały się szybciej, niż może to zrobić doświadczony kierowca. Easytronic zmienia przełożenia średnio w czasie 300 (a momentami nawet 240) milisekund. Wynik ten osiągnięto przez zastosowanie trzech elektrycznych silniczków napędzających oraz systemu kontroli elektronicznej.
Kierowca corsy 1,2 (75 KM) wyposażonej w easytronic może wybrać przełożenie automatyczne lub ręczne - wystarczy tylko przesunąć dźwignię zmiany biegów w lewo. Sygnalizator umieszczony poniżej obrotomierza informuje o aktualnym trybie pracy. Dużą zaletą nowej przekładni jest jej wielkość, waga i cena. Wszystkie trzy parametry pozwalają na montowanie jej w małej corsie. Konwencjonalna skrzynia automatyczna jest znacznie większa, droższa i o około 25 kilogramów cięższa.
W trybie ręcznym kierowca będzie mógł zmienić bieg na wyższy lub niższy poprzez popchnięcie lub pociągnięcie dźwigni w kierunku "plus" (do przodu) lub "minus". Nie trzeba przy tym zmieniać pozycji pedału gazu - easytronic automatycznie przymyka przepustnicę. W przeciwieństwie do tradycyjnych przekładni stopniowanych, biegi można pominąć przesuwając dźwignię kilkakrotnie w tym samym kierunku, co praktycznie nie zwiększa czasu potrzebnego na zmianę biegów.
Aby zminimalizować zużycie paliwa podczas normalnej jazdy zawsze włączany jest najwyższy możliwy bieg. Corsa 1,2 - pierwszy model, w którym dostępna będzie przekładnia easytronic - zużywa o 0,1 litra paliwa mniej niż model z konwencjonalną skrzynią ręczną. Podczas testów spalił średnio 6,3 litra benzyny na 100 km.