Reklama

Alfa Romeo Giulia. Znamy ceny. Jest... tanio!

Do europejskich salonów wjeżdża właśnie wyczekiwana przez fanów włoskiej motoryzacji Alfa Romeo Giulia. To pierwsza od czasów modelu 75 rodzinna Alfa z napędem na tylną oś. Czym auto wyróżnia się na tle konkurencyjnych pojazdów BMW, Lexusa i Mercedesa? Ceną.

Samochód, którego sprzedaż rozpoczyna się z początkiem czerwca, oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia: Giulia, Super, Veloce i - topowej - Quadrifoglio. Już podstawowa odmiana może pochwalić się systemem Forward Collision Warning-Plus (ostrzegający przed najechaniem na przeszkodę) z autonomicznym awaryjnym systemem hamowania (AEB) i wykrywaniem pieszych. Standardem jest też m.in. zintegrowany system hamowania (IBS), ostrzeganie przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu (LDW) i tempomat z ogranicznikiem prędkości.

Reklama

Klienci mogą też liczyć na felgi ze stopów lekkich w rozmiarze 16 cali, dwustrefową automatyczną klimatyzację, system Alfa DNA oraz system audio Connect z wyświetlaczem o przekątnej 6,5 cala. Wersja Super została dodatkowo wzbogacona o siedzenia pokryte skórą i tkaniną w różnych odcieniach, specjalne wykończenie wnętrza i felgi ze stopów lekkich o rozmiarze 17 cali. Topowa odmiana - Quadrifoglio - posiada dodatkowo w standardzie m.in. fotele sportowe obite skórą i alcantarą, sportową kierownicę z czerwonym przyciskiem uruchamiania, elementy wykończeniowe z włókien węglowych we wnętrzu i zewnętrzne spoilery aerodynamiczne. Wersje sygnowane znaczkiem Veloce wyróżują się napędem 4x4.

Obecnie europejscy klienci mają do wyboru cztery odmiany napędowe: dwie wysokoprężne i dwie benzynowe. Pierwsze wyposażone są w silnik Diesla o pojemności 2,2 l, który - w zależności od życzenia nabywcy - rozwijać może 150 KM lub 180 KM. Napęd przenoszony jest na koła tylnej osi za pośrednictwem sześciostopniowej, ręcznej skrzyni biegów lub klasycznego automatu o ośmiu przełożeniach.

Wysokoprężna jednostka 2,2 l jest pierwszym silnikiem Diesla w historii Alfy Romeo wykonanym w całości (blok i głowica) z aluminium. Motor ma układ wtryskowy najnowszej generacji MultiJet II, pracujący pod ciśnieniem 2000 barów, i turbosprężarkę ze zmienną geometrią (kierownica spalin sterowana jest elektrycznie). By zminimalizować wibracje zastosowano przeciwbieżny wałek wyrównoważający. Użytkowników ucieszy zapewne fakt, że w układzie rozrządu występuje klasyczny pasek napędowy.

Diesel dostępny jest w dwóch wariantach: z mocą 180 KM (przy 3750 obrotów/min) i maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm (przy 1750 obrotów/min) oraz  150 KM (przy 4000 obrotów/min) i 380 Nm (przy 1500 obrotów/min). Słabszy - w połączeniu z ręczną przekładnią - oferuje sprint do 100 km/h w 8,4 s i prędkość maksymalną 220 km/h. Mocniejszy przyspiesza do setki w 8,2 s (V-max 220 km/h). W obu przypadkach - przynajmniej w cyklu pomiarowym - zużycie paliwa waha się między 4,2 a 5,3 l/100 km.

Podstawowy, benzynowy motor - turbodoładowana jednostka o pojemności 2,0 l - generuje moc 200 KM i oferowana będzie (od czerwca br)  wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.

Topową odmianę - Quadrifoglio - napędza podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności 2,9 l. Motor generuje monstrualne 510 KM (przy 6500 obr./min) i - oferowane już od 2500 obr./min - 600 Nm. Silnik w całości (głowice i blok) wykonany został z aluminium, by uzyskać jak najlepszy rozkład mas w aucie. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 3,9 s i osiąga prędkość maksymalną aż 307 km/h. By obniżyć zużycie paliwa (w cyklu pomiarowym wynosi 8,5 l/100 km) zastosowano system dezaktywacji cylindrów.

510 KM w tylnonapędowym aucie wymaga od kierowcy dużego doświadczenia i opanowania. Chcąc poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć trakcję zastosowano technologię o nazwie Torque Vectoring. Dzięki podwójnemu sprzęgłu zintegrowanemu z mechanizmem różnicowym, system steruje przekazaniem momentu obrotowego odrębnie na każde z kół. W ten sposób przekazywanie mocy na podłoże poprawia się również w warunkach niskiej przyczepności. Pozwala to prowadzić samochód z dużym marginesem bezpieczeństwa, bez konieczności nagłych interwencji ze strony systemu kontroli stabilności.

W odmianie Quadrifoglio znajdziemy też m.in. system Alfa Chassis Domain Control (CDC). Zrządza on działaniem różnych elementów (takich jak unowocześniony selektor Alfa DNA Pro, wspomniany system AlfaTorque Vectoring, Alfa Active Aero Splitter, aktywne zawieszenie oraz ESC) i przydziela każdemu z nich precyzyjne zadanie, aby zoptymalizować osiągi i przyjemność z jazdy. CDC dopasowuje jazdę w czasie rzeczywistym, powodując dynamiczne mapowanie systemu Alfa DNA Pro, w oparciu o dane dotyczące przyspieszenia i obrotów wykrywanych przez czujniki. Zapobiega, a także zarządza, krytycznymi sytuacjami, informując o nich (z wyprzedzeniem) konkretne jednostki systemu elektronicznego pojazdu: podwozie, układ napędowy, zawieszenie, hamulce, układ hamulcowy, układ kierowniczy, wspomaganie kierownicy i mechanizm różnicowy na zakrętach.

W czwartym kwartale br. w ofercie pojawi się również napędzana na cztery koła odmiana o nazwie Veloce tak w wersji benzynowej jak i dieslowskiej.

W nowej Giulii debiutuje ponadto elektro-mechaniczny system hamulcowy IBS, łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców. Działający podobnie do stosowanego niegdyś przez Mercedesa SBC - dzięki integracji elektroniki i mechaniki - oprócz znaczącej optymalizacji obciążeń oraz całkowitego braku wibracji pedału hamulca, gwarantuje natychmiastową reakcję układu na ruch stopy. Podstawowe wersje zatrzymują się ze 100 km/h na dystansie 38,5 metra. Odmiana Quadrifoglio potrzebuje na to zaledwie 32 metrów.

Konstruktorzy na każdym kroku podkreślają też doskonałe rozłożenie masy pojazdu, co gwarantować ma niepowtarzalne, typowe dla Alfy Romeo, wrażenia z jazdy. Osiągnięto je poprzez zastosowanie ultralekkich i niezwykle wytrzymałych materiałów. Przykładowo - wał napędowy wykonano z włókien węglowych. Z aluminium powstały głowice i bloki siników, zaciski hamulcowe, wahacze, drzwi i błotniki. Szerokie zastosowanie ultralekkich materiałów pozwoliło na uzyskanie masy własnej 1 374 kg dla wersji z wysokoprężnym silnikiem 2,2 l l o mocy 180 KM. Wersja Quadrifoglio legitymuje się masą 1 524 kg i stosunkiem masy do mocy na poziomie 2,99 kg/KM. Wynik udało się osiągnąć rozszerzając zastosowanie włókna węglowego na takich częściach pojazdu jak: dach, pokrywa silnika, wysuwany spoiler przedni, dyfuzor tylny i elementy boczne spoilerów progowych. Masę wersji Quadrifoglio można dodatkowo zmniejszyć poprzez zastosowanie elementów dostępnych na zamówienie: węglowo-ceramicznych tarcz hamulcowych oraz ultralekkich  foteli Sparco wykonanych z włókna węglowego.

Na koniec najważniejsze. Ceny. Są... zaskakująco niskie w porównaniu do konkurencji.  Najtańsza, dostępna aktualnie wersja (cen benzynowej wersji 2.0 jeszcze nie podano)  ma dieslowski silnik o pojemności 2.2 16v o mocy 150 KM, z manualną 6-stopniową skrzynią biegów w wyposażeniem “giulia", kosztuje  139 000 zł a z automatem 149 000 zł.

Za najdroższą zaś (na filmie poniżej) - to wersja Quadrifoglio z benzynowym silnikiem o pojemności 2.9 l. 24v V6 o mocy 510 KM - trzeba zapłacić 359 000 zł.


INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje