A jeden plus dwa
"Mały samochód.Wielkie możliwości". Takim hasłem Audi reklamuje swoją najświeższą nowość, czyli wchodzący z początkiem 2012 roku na rynek model A1 Sportback - pięciodrzwiową wersję luksusowego "malucha" A1.
Auto jest rzeczywiście nieduże - liczy 3,95 metra długości i 1,74 m szerokości, a zatem swoimi wymiarami nie odbiega od wersji trzydrzwiowej, przy identycznym wręcz rozstawie osi (247 cm). I zgrabne - jego sylwetka jednoznacznie wskazuje na bliskie pokrewieństwo z całą rodziną Audi. A także, dzięki użyciu w konstrukcji nadwozia ultrawytrzymałej stali, lekkie - z silnikiem 1.2 TFSI waży 1065 kg.
Ile prawdy tkwi w drugiej części przytoczonego na wstępie sloganu, tego mówiącego o "wielkich możliwościach"? Cóż, niebagatelny wpływ na te możliwości z pewnością ma dość bogata oferta silnikowa, oparta na modnej obecnie idei downsizingu, czyli połączenia relatywnie niewielkiej pojemności jednostki napędowej z zapewniającym odpowiednią moc i osiągi turbodoładowaniem.
W Polsce nabywca A1 Sportback może wybierać wśród sześciu różnych konfiguracji: 1.2 TFSI (benzyna, 86 KM, 5-biegowa skrzynia manualna), 1.4 TFSI (benzyna, 122 KM, 6-biegowa skrzynia manualna lub siedmiobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa S tronic, sterowana w trybie automatycznym lub ręcznie), 1.6 TDI (diesel, 90 KM, 5-biegowa skrzynia manualna lub S tronic) oraz 1.6 TDI (105 KM, 5-biegowa skrzynia manualna). W późniejszym terminie mają pojawić się dwie kolejne wersje silnikowe: 2.0 TDI 143 KM oraz 1.4 TFSI 140 KM; ten ostatni z technologią "cylinder on demand", czyli możliwością czasowego odłączania dwóch spośród czterech cylindrów, co ma obniżyć średnie zużycie paliwa do 4,7 l na 100 km). Każdy powinien zatem znaleźć coś dla siebie.
Dodajmy, że są to silniki nowoczesne, a zatem również oszczędne. Według danych producenta, najsłabsza benzynówka ma spalać średnio 5,1 litra paliwa na 100 km, a słabszy diesel z manualną skrzynią biegów zaledwie 3,8 l/100 km.
Osiągi? Najsłabsza benzynówka, którą testowaliśmy podczas europejskiej prasowej premiery w okolicach hiszpańskiej Gerony, rozpędza się od 0 do 100 km na godzinę w ciągu 11,9 sekund, maksymalnie do 180 km/godz. 1.4 TFSI odpowiednio: 9 s i 203 km/godz. 1.6 TDI 90 KM: 11,6 s i 182 km/godz. 1.6 TDI 105 KM: 10,7 s i 190 km/godz.
Wszystkie te silniki napędzają oczywiście koła przednie. Auto prowadzi się bardzo pewnie, m.in. dzięki bezpośredniemu elektrohydraulicznemu układowi kierowniczemu i zawieszeniu, w którym zastosowano sprawdzone rozwiązania techniczne: z przodu kolumny McPherson, z tyłu belka skrętna. Miłośnicy dynamicznej jazdy mogą zamówić wersję małego audi z bardziej sportowymi nastawami.
Audi A1 Sportback to samochód klasy premium, przeznaczony, w warunkach zachodnioeuropejskich dla młodych, zamożnych mieszkańców dużych miast - singli, par, oraz rodzin z jednym lub dwojgiem małych dzieci. Ów młodzieńczy duch przejawia się m.in. w możliwości zamówienia dwukolorowego nadwozia z kontrastowo polakierowanym dachem, ale przede wszystkim w bardzo bogatym, chociaż w znacznej części opcjonalnym, wyposażeniu z zakresu tzw. infotainmentu.
Obejmuje ono m.in. obsługiwany poprzez komunikaty głosowe system MMI z twardym dyskiem, nawigacją, 6,5-calowym ekranem wyświetlającym wysokiej rozdzielczości trójwymiarową grafikę map i zdjęcia z Google Earth, telefon samochodowy z Bluetooth, łącze internetowe, pozwalające odbierać cyfrowe programy radiowe itp.
Nie zapomniano także o wyrafinowanych, eleganckich akcentach we wnętrzu auta, mających przypominać detale znane z kabin samolotów i luksusowych jachtów. Za dodatkową opłatą można na przykład zamówić specjalnie polakierowane dysze wentylacyjne. Szczególnie wymagający miłośnicy muzyki mogą zafundować sobie wyposażony w 14 głośników system audio firmy BOSE o mocy 465 watów.
Młodych rodziców zainteresuje zapewne również wielkość bagażnika. Otóż jego pojemność standardowo wynosi 270 litrów, która po złożeniu oparć tylnych siedzeń, dzielonych w stosunku 1/3 do 2/3, wzrasta do 920 l.
Jak widać, tanio nie jest, ale luksusowa marka musi się cenić. Nawet w przełożeniu na najmniejszy sygnowany przez nią pojazd.