Skoda Octavia - trzecia generacja oficjalnie!

Koniec domysłów. Czesi zaprezentowali nową generację Skody Octavii - większą, bardziej wyrafinowaną technologicznie i... lżejszą.

Octavia zadebiutowała w 1996 roku i była pierwszym samochodem Skody, który od A do Z powstał pod okiem Volkswagena. Zbudowana na płycie podłogowej Golfa IV, dostępna była w dwóch odmianach nadwoziowych - jako pięciodrzwiowy liftback oraz kombi. Jej produkcja trwała aż 12 lat. Łącznie, do 9 listopada 2010 roku z taśm produkcyjnych zjechało 1 442 126 egzemplarzy modelu.

Następca trafił do produkcji w marcu 2004 roku i nadal cieszy się dużą popularnością. Od stycznia do października bieżącego roku Octavia była najlepiej sprzedającym się samochodem na polskim rynku. Zawdzięcza to m.in. sprawdzonej konstrukcji i szerokiej ofercie jednostek napędowych.

Reklama

Trzecia generacja Octavii oparta została na modułowej platformie MQB, która jest i będzie wykorzystywana przy budowie niewielkich oraz średniej wielkości samochodów koncernu Volkswagena. Powstał już na niej nowy Golf, Audi A3 oraz Seat Leon.

Co ciekawe, Octavia III ma 268,6-centymetrowy rozstaw osi, czyli dłuższy o 4,9 cm od Golfa VII i aż o 11,1 cm od poprzedniego modelu. Nadwozie auta mierzy 465,9 cm długości i 181,4 cm szerokości. To, odpowiednio, o 9 cm i o 4,5 cm więcej niż w przypadku poprzednika. Bagażnik, który był już ogromny w aktualnej generacji (585-1490 l), także urósł. Jego pojemność w nowym modelu to 590-1580 l. 

Znacznie urosła kabina nowej Octavii. Kierowca i pasażer z przodu mają dodatkowe 8 mm przestrzeni nad głową i 39 mm na wysokości łokci. Z tyłu na szerokość przybyło 26 mm, a na wysokości kolan - aż 73 mm.

Podobnie jak w przypadku siódmej generacji Golfa, także Octavia przeszła kurację odchudzającą. W porównaniu do poprzedniczki straciła średnio 100 kg masy własnej.

Wewnątrz nowe auto wyróżnia się lepszymi materiałami wykończeniowymi oraz nowymi elementami wyposażenia, m.in. zestawem multimedialnym z 8-calowym wyświetlaczem, adaptacyjnym tempomatem czy reflektorami biksenonowymi.

Do napędu nowej Skody posłuży cała gama benzynowych silników z rodziny TSI i wysokoprężnych z rodziny TDI. Początkowo w ofercie znajdą się benzynowe jednostki: 1.2 TSI (85 i 105 KM), 1.4 TSI (140 KM) oraz 1.8 TSI (180 KM), a także turbodiesle: 1.6 TDI (90 i 110 KM) i 2.0 TDI (150 KM). Będą one współpracować z ręcznymi przekładniami 6-stopniowymi oraz z 6- lub 7-biegowymi, dwusprzęgłowymi skrzyniami zautomatyzowanymi DSG.  

Najbardziej oszczędna wersja Greenline, zasilana 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 110 KM, ma średnio zużywać jedynie 3,4 l ON na każde przejechane 100 km.

W przyszłości do oferty dołączą odmiany z napędem na obie osie oraz usportowiona wersja RS z benzynowym silnikiem turbodoładowanym o mocy 220 KM. 

Skoda Octavia III generacji trafi do sprzedaży w Polsce w drugim kwartale 2013 roku.

Maciej Struk

Z wizytą w muzeum Skody - ZDJĘCIA

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy