Skoda Octavia Tour Combi 1.6 - test

Gdyby zebrać wszystkie pragmatyczne kryteria dotyczące zakupu nowego auta w jeden pojazd, powstałaby Skoda Octavia Tour Combi 1.6.

Tę sylwetkę znamy już od prawie ośmiu lat. Nie zestarzała się, ale zdążyła bardzo "opatrzeć" za sprawą swej popularności.
Tę sylwetkę znamy już od prawie ośmiu lat. Nie zestarzała się, ale zdążyła bardzo "opatrzeć" za sprawą swej popularności.Motor
Największą wadą tego wnętrza jest nieprzyjemna w dotyku kierownica. Praktyczność zasługuje na ocenę celującą.Motor

Do tradycji już należy, że najbardziej udane samochody zostają w produkcji mimo prezentacji ich następcy. Istnieje bowiem bardzo duża grupa nabywców, którzy nie gonią za nowinkami technicznymi i poszukują samochodu sprawdzonego, o względnie prostej konstrukcji. To właśnie dla nich Skoda pozostawiła w ofercie Octavię II w wersji sprzed liftingu, nazwaną Tour. Do tej pory pod tą nazwą oferowano Octavię 1. generacji.

Jako że o Octavii II na naszych łamach pisaliśmy wiele razy, tym razem temat potraktowaliśmy odmiennie: na jakie potrzeby klientów odpowiada model Tour?

Tania w użytkowaniuSzukasz samochodu taniego w eksploatacji? Odpowiedź brzmi: Octavia Tour. W szczególności wersja z fabrycznym zasilaniem LPG pozwala utrzymać koszty użytkowania na bardzo niskim poziomie. W odmianie benzynowej udało się uzyskać spalanie na poziomie 8,5 l/100 km w mieście i tylko 6,0 l/100 km w trasie (przy prędkościach do 100 km/h).

Do tego mamy np. opony w popularnym (czyli tanim) rozmiarze 195/65 R15 i brak turbodoładowania czy wtrysku bezpośredniego. Nielakierowane elementy nadwozia są tańsze w wymianie w przypadku stłuczki. W standardzie są jednak hamulce tarczowe z przodu i z tyłu.

Ponadto niewiele tu skomplikowanej elektroniki czy wyposażenia, które może się zepsuć. Bez fabrycznej nawigacji można sobie bez problemu poradzić. Klimatyzacja wymaga rozsądnej dopłaty (dostępna jest tylko wersja manualna), czujniki parkowania także.

PrzestronnaSzukasz samochodu przestronnego? Odpowiedź to po raz kolejny Octavia Tour. Nie dość, że wnętrze zapewni komfort czterem osobom, to mamy jeszcze 605-litrowy bagażnik z hakami (wyposażenie seryjne) i siatkami mocującymi bagaż (dopłata 300 zł). W kombi asymetrycznie dzielona kanapa nie wymaga dopłaty. Ładowność (675) kg też jest bardzo wysoka jak na ten segment. Większy Superb może zabrać tylko 638 kg.

Skoda Octavia Tour Combi 1.6

Skoda Octavia Tour Combi 1.6 (czytaj test)

Największą wadą tego wnętrza jest nieprzyjemna w dotyku kierownica. Praktyczność zasługuje na ocenę celującą.Motor
Warto zwrócić uwagę na takie detale, jak małe, 15-calowe koła, które obniżają koszty zakupu ogumienia.Motor
Tę sylwetkę znamy już od prawie ośmiu lat. Nie zestarzała się, ale zdążyła bardzo "opatrzeć" za sprawą swej popularności.Motor
Przyjemnie twarde fotele mają seryjną regulację wysokości. Podłokietnik Jumbo Box kosztuje 800 zł.Motor
Ośmiozaworowy silnik 1.6: idealny do LPG.Motor
Podgrzewanie foteli także wymaga dopłaty.Motor
Za radioodtwarzacz typu Swing z MP3 dopłacimy 1600 zł.Motor
Gigantyczny: bagażnik mieści aż 605 litrów!Motor

Korzystna ekonomicznieSzukasz samochodu, który straci mało na wartości i będzie go łatwo odsprzedać? To właśnie Octavia Tour. Jest to najczęściej poszukiwany model z drugiej ręki w swojej klasie. Analizując ceny na rynku wtórnym, można przyjąć, że przez 3 lata Tour straci na wartości mniej niż 30%. Przy cenie 51 400 zł za bazowy model to prawdziwa okazja.

Bez cienia emocjiSzukasz samochodu, który wzbudza emocje? Zapomnij o Octavii Tour. Smutne, czarne wnętrze z nieprzyjemną w dotyku kierownicą nikogo nie zachęci. Sylwetka Toura także jest opatrzona. A silnik nadaje się tylko do spokojnej jazdy, bo przy wyższych obrotach hałasuje i nie da się z niego wykrzesać "ognia".

Pragmatyczne do bólu, niemal perfekcyjne narzędzie przemieszczania się: taka jest Octavia Tour.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1595 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
102 KM/5600
Maks. moment obrotowy
148 Nm/3800
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
10,2 m
Masa/ładowność
1285/675 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
605/1655 l
Pojemność zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
Opony
195/65 R15
Wymiar (dł./szer./wys.)
457/177/147 cm
Rozstaw osi
257 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
189 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
9,7/5,6/7,2
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,6 s
Elastyczność 60-100 km/h
10,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
14,5 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,3 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,7/6,0
Cena
51 400 zł

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas