Skoda Octavia Tour Combi 1.6 - test
Gdyby zebrać wszystkie pragmatyczne kryteria dotyczące zakupu nowego auta w jeden pojazd, powstałaby Skoda Octavia Tour Combi 1.6.
Do tradycji już należy, że najbardziej udane samochody zostają w produkcji mimo prezentacji ich następcy. Istnieje bowiem bardzo duża grupa nabywców, którzy nie gonią za nowinkami technicznymi i poszukują samochodu sprawdzonego, o względnie prostej konstrukcji. To właśnie dla nich Skoda pozostawiła w ofercie Octavię II w wersji sprzed liftingu, nazwaną Tour. Do tej pory pod tą nazwą oferowano Octavię 1. generacji.
Jako że o Octavii II na naszych łamach pisaliśmy wiele razy, tym razem temat potraktowaliśmy odmiennie: na jakie potrzeby klientów odpowiada model Tour?
Tania w użytkowaniuSzukasz samochodu taniego w eksploatacji? Odpowiedź brzmi: Octavia Tour. W szczególności wersja z fabrycznym zasilaniem LPG pozwala utrzymać koszty użytkowania na bardzo niskim poziomie. W odmianie benzynowej udało się uzyskać spalanie na poziomie 8,5 l/100 km w mieście i tylko 6,0 l/100 km w trasie (przy prędkościach do 100 km/h).
Do tego mamy np. opony w popularnym (czyli tanim) rozmiarze 195/65 R15 i brak turbodoładowania czy wtrysku bezpośredniego. Nielakierowane elementy nadwozia są tańsze w wymianie w przypadku stłuczki. W standardzie są jednak hamulce tarczowe z przodu i z tyłu.
Ponadto niewiele tu skomplikowanej elektroniki czy wyposażenia, które może się zepsuć. Bez fabrycznej nawigacji można sobie bez problemu poradzić. Klimatyzacja wymaga rozsądnej dopłaty (dostępna jest tylko wersja manualna), czujniki parkowania także.
PrzestronnaSzukasz samochodu przestronnego? Odpowiedź to po raz kolejny Octavia Tour. Nie dość, że wnętrze zapewni komfort czterem osobom, to mamy jeszcze 605-litrowy bagażnik z hakami (wyposażenie seryjne) i siatkami mocującymi bagaż (dopłata 300 zł). W kombi asymetrycznie dzielona kanapa nie wymaga dopłaty. Ładowność (675) kg też jest bardzo wysoka jak na ten segment. Większy Superb może zabrać tylko 638 kg.
Skoda Octavia Tour Combi 1.6
Skoda Octavia Tour Combi 1.6 (czytaj test)
Korzystna ekonomicznieSzukasz samochodu, który straci mało na wartości i będzie go łatwo odsprzedać? To właśnie Octavia Tour. Jest to najczęściej poszukiwany model z drugiej ręki w swojej klasie. Analizując ceny na rynku wtórnym, można przyjąć, że przez 3 lata Tour straci na wartości mniej niż 30%. Przy cenie 51 400 zł za bazowy model to prawdziwa okazja.
Bez cienia emocjiSzukasz samochodu, który wzbudza emocje? Zapomnij o Octavii Tour. Smutne, czarne wnętrze z nieprzyjemną w dotyku kierownicą nikogo nie zachęci. Sylwetka Toura także jest opatrzona. A silnik nadaje się tylko do spokojnej jazdy, bo przy wyższych obrotach hałasuje i nie da się z niego wykrzesać "ognia".
Pragmatyczne do bólu, niemal perfekcyjne narzędzie przemieszczania się: taka jest Octavia Tour.
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1595 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Moc maksymalna | 102 KM/5600 |
Maks. moment obrotowy | 148 Nm/3800 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Średnica zawracania | 10,2 m |
Masa/ładowność | 1285/675 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 605/1655 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l (Pb 95) |
Opony | 195/65 R15 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 457/177/147 cm |
Rozstaw osi | 257 cm |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 189 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 9,7/5,6/7,2 |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 10,7 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,5 s (5. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,6 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,8 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,3 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 8,7/6,0 |
Cena | 51 400 zł |
Tymon Grabowski