Porsche Panamera Sport Turismo
Sprzedaż Porsche wciąż rośnie, a wraz z nią rosną ambicje firmy. W Paryżu zadebiutuje prototyp kolejnego modelu - sportowego kombi Panamera Sport Turismo.
Prototypowe kombi w wydaniu Porsche zdradza, w jakim kierunku podąży stylizacja kolejnych modeli z Zuffenhausen. Atletyczne proporcje wspartego na imponujących felgach nadwozia podkreślają równie imponujące wloty powietrza w przednim zderzaku i subtelne tylne lampy, podobne do tych z nowej "911". Wystarczy jeszcze rzut oka na tylny dyfuzor, cztery końcówki wydechu oraz ceramiczne tarcze i już wiadomo, że Panamera Sport Turismo jest bardziej "sport" niż "turismo".
Prototypy rządzą się swoimi prawami, toteż nowe Porsche nie obyło się bez futurystycznych pomysłów. Przykład? Zewnętrzne lusterka zastąpiły kamery zainstalowane w bocznych "skrzelach".
Nadwozie samochodu mierzy 495 cm długości, 140 cm wysokości oraz 199 cm szerokości i, poza ostatnim parametrem, niewiele odbiega wymiarami od karoserii Mercedesa CLS Shooting Brake (odpowiednio, 496, 141 i 188 cm). Właśnie ten model byłby bezpośrednim konkurentem dla produkcyjnej wersji Panamery Sport Turismo.
W sterylnej kabinie prototypu królują szlachetne metale i skóra. Charakterystyczna, szeroka konsola środkowa oraz mięsista kierownica nie pozostawiają jednak wątpliwości - to czystej krwi Porsche. Uwagę zwraca brak tradycyjnych kratek nawiewów i dźwigni zmiany biegów, bezramkowe lusterko wsteczne, a także dwa wyświetlacze zamiast tradycyjnych instrumentów.
Pod blaszanym płaszczem Porsche kryje się hybrydowy zespół napędowy z możliwością ładowania baterii z gniazdka. Benzynowy, doładowany mechanicznie silnik V6 w połączeniu z jednostką elektryczną generuje łącznie moc 416 KM i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 6 s. W trybie elektrycznym auto może pokonać dystans 30 km z prędkością do 130 km/h. Z pełnymi bateriami, Panamera Sport Turismo przejedzie 100 km, zużywając jedynie 3,5 l/100 km.
Panamera Sport Turismo jest nie tylko prototypem, ale i zapowiedzią produkcyjnego modelu. Szef Porsche Matthias Müller potwierdził już, że druga generacja Panamery dostępna będzie w dwóch wersjach: sedan oraz kombi.
Oficjalna premiera Porsche Panamera Sport Turismo nastąpi podczas rozpoczynających się jutro targów motoryzacyjnych w Paryżu.
Marcin Sobolewski