Zobacz, który producent sprzedał najwięcej samochodów
Portal analityczny focus2move.com opublikował dane o światowej sprzedaży samochodów w 2021 roku. W zestawieniu największych producentów Toyota Group awansowała na pierwsze miejsce, a jej udział w globalnym rynku wzrósł do 12,2%. Suzuki zanotowało największy wzrost sprzedaży (+10,6%), a General Motors największy spadek (-11,1%). Toyota jest też najpopularniejszą marką samochodową na świecie, wyprzedzając zajmującego drugie miejsce Volkswagena o 3,5 miliona samochodów.
W ciągu ostatniej dekady zmiany na szczycie rankingu największych producentów samochodów zachodziły bardzo dynamicznie, zwłaszcza jeśli porównamy to z trwającą kilka dekad dominacją General Motors, która zakończyła się w 2010 roku.
W 2021 roku wyłonił się nowy lider światowego rynku motoryzacyjnego - Toyota Group. Japoński koncern wrócił na tę pozycję po raz pierwszy od 2015 roku. Jego sprzedaż w minionym roku wyniosła 10,3 miliona egzemplarzy, co zapewniło mu 12,2-procentowy udział w rynku. Wynik ten jest o 7,7% lepszy niż w 2020 roku. Portal focus2move.com zwraca uwagę, że w ostatnich latach Toyota mocno rozbudowuje swoją ofertę na światowych rynkach, na bieżąco dostosowując ją do lokalnych potrzeb.
Volkswagen Group spadł na drugie miejsce, tracąc rok do roku 4,4% sprzedaży. Niemieckiemu producentowi udało się dostarczyć klientom 8,8 miliona samochodów, a jego udział w rynku wynosi 10,4%.
Spadek sprzedaży zanotował także Renault Nissan Alliance, który zajął trzecie miejsce z wynikiem 7,6 miliona samochodów (-1,4%). Stellantis awansował o jedną pozycję na czwarte miejsce, do czego doprowadził wzrost sprzedaży o 9,6% do poziomu 7,4 milionów aut.
Na piątym miejscu znalazł się koncern Hyundai-Kia ze sprzedażą na poziomie 6,9 mln sztuk (+6,8%), co dało mu awans o jedno miejsce w górę. General Motors zanotował w ubiegłym roku największą redukcję sprzedaży ze wszystkich globalnych producentów, bo aż o 11,1% do poziomu 6,1 mln egzemplarzy. Spowodowało to, że amerykański koncern spadł w rankingu o 2 pozycje. W ostatniej dekadzie GM ograniczył zarówno zasięg terytorialny, jak i portfolio swoich marek i modeli, gdyż we wcześniejszych latach większość jego produkcji była nieopłacalna.
Siódme miejsce zajęła Honda Motor z wynikiem 4,4 miliona samochodów (-1,3%), a za nią plasuje się Ford ze sprzedażą 4,1 miliona aut (-0,4%). Suzuki odnotowało wzrost aż o 10,6% do poziomu 2,7 miliona sprzedanych samochodów. Pierwszą dziesiątkę zamyka Mercedes Daimler, który zamienił się miejscami z Suzuki po spadku sprzedaży o 1,6% do poziomu 2,5 miliona sprzedanych aut.
Toyota najpopularniejszą marką samochodów na świecie
W rankingu najlepiej sprzedających się marek samochodowych na świecie nie ma natomiast niespodzianek. Pierwsze miejsce od 2010 roku nieprzerwanie zajmuje Toyota i tak było także w 2021 roku. Japońska marka osiągnęła 10,5% udziału w rynku, po sprzedaniu 8,7 mln samochodów. Wynik ten jest aż o +8,1% lepszy od tego z 2020 roku, co potwierdza, że Toyota w znacznej mierze oparła się zawirowaniom spowodowanym zaburzeniami łańcuchów dostaw.
Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen z wynikiem 5,2 mln samochodów (-6,6%), a za nim Honda, która sprzedała w ciągu roku 4,3 miliona aut (-1,6%). Sprzedaż na porównywalnym z rokiem 2020 poziomie utrzymał Ford, który dostarczył klientom 4,1 miliona samochodów (-0,4%), natomiast Hyundai awansował o jedną pozycję dzięki sprzedaży 3,8 mln pojazdów i wzrostowi o 5,4%. Niewiele mniej, bo 3,7 mln samochodów dostarczył klientom Nissan (-1,2%).
Kia awansowała na 7. miejsce, co zapewnił jej wzrost sprzedaży o 6,4% do poziomu 2,9 mln samochodów. Tym samym o jedno miejsce w dół przesunął się Chevrolet, który stracił aż 15,4% rok do roku - jego klienci kupili w 12 miesięcy 2,6 miliona pojazdów. Pierwszą dziesiątkę zamykają dwie niemieckie marki premium. Mercedes sprzedał 2,4 mln samochodów, a BMW 2,2 miliona aut. Pierwszy z nich stracił 2,4% rok do roku, zaś drugi zyskał 2,2%.