XDrive od BMW

Tyle ich jeszcze nie było: obecnie 20 modeli BMW wyposażonych jest inteligentny system napędu na cztery koła BMW xDrive.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

xDrive pozwala na całkowicie zmienny, błyskawicznie dostosowujący się do sytuacji rozdział siły napędowej między oś przednią i tylną. System natychmiast rozpoznaje potrzebę zmiany rozdziału siły napędowej i reaguje w krótkim czasie.

xDrive teraz również w BMW serii 3.

xDrive debiutuje teraz w autach klasy średniej: 325xi, 330xi oraz 330xd. Również BMW serii 5 (525xi, 530xi, 530xd) oraz Sports Activity Vehicles X3 i X5 wyposażone są w układ xDrive. Tym samym BMW oferuje ten inteligentny system napędu na cztery koła w łącznie czterech seriach modelowych.

xDrive działa szybciej od innych systemów, ponieważ w każdej sytuacji potrafi "przewidywać" zdarzenia. Do tego celu wykorzystuje informacje z czujników kół sygnalizujących skłonność koła do poślizgu, oraz dane z układu DSC.

Dane charakteryzujące aktualny styl jazdy to na przykład prędkość kątowa (obrót wokół pionowej osi pojazdu) i kąt skrętu kierownicy. Działanie to ma miejsce na przykład podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, gdy xDrive bez przerwy w optymalny sposób rozdziela siłę napędową na obie osie, znacznie zmniejszając nadsterowność i podsterowność.

Obok znacznie wyższej zwinności xDrive zwiększa też bezpieczeństwo jazdy. Dlatego zadziałanie centralnego systemu regulacji układu jezdnego DSC jest w wielu przypadkach konieczne znacznie później niż w pojazdach z tradycyjnym napędem na wszystkie koła.

Szybkość działania układu xDrive w decydujący sposób poprawia właściwości trakcyjne. Przy ruszaniu na śliskich lub nieutwardzonych nawierzchniach między utratą przyczepności koła a zmianą rozkładu siły napędowej i przeniesieniem jej na pozostałe koła mija zaledwie kilka milisekund. xDrive radzi sobie z takimi problemami w tak elegancki sposób, że pozostają one nieodczuwalne dla kierowcy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas