Wyróżnione diesle Fiata

W San Francisco prestiżowy przegląd The Economist nagrodził Rinaldo Rinolfi, Wice Prezesa Centrum Badań Fiata, przyznając mu nagrodę Innowacyjność w kategorii Energia i Środowisko, za pracę włożoną w rozwój technologii "Common Rail" stosowanej w silnikach diesel. Jest to ostatnia z licznych nagród przyznanych Centrum Badań Fiata za rozwój tego rewolucyjnego systemu zasilania silników diesla.

Rewolucyjny silnik 1.9 JTD (kliknij)
Rewolucyjny silnik 1.9 JTD (kliknij)INTERIA.PL

Historia "Common Rail" rozpoczęła się pod koniec lat osiemdziesiątych kiedy Centrum Badań Fiata, we współpracy z innymi spółkami Grupy, rozpoczęło intensywne badania nad możliwościami technologicznymi i produkcyjnymi systemu "Common Rail" typu Unijet.

Na początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy wszystkie testy na silnikach i w samochodach uwieńczone zostały sukcesem, rozpoczął się etap przedprodukcyjny (1993). W 1997 roku Fiat wprowadza do sprzedaży Alfę 156 1.9 JTD - pierwszy na świecie samochód wyposażony w rewolucyjny silnik turbodiesel "Common Rail" typu Unijet.

Począwszy od 1998 r. technologia bezpośredniego wtrysku pod wysokim ciśnieniem jest wykorzystywana przez największych europejskich procentów samochodów osobowych, natomiast rok później również przez producentów małych i średnich samochodów dostawczych, na czele z Iveco i jego Daily Leggero.

W międzyczasie Centrum Badań Fiata rozwija drugą generację "Common Rail" (Multijet). System Multijet wykorzystuje elektroniczną kontrolę wtrysku, dla uzyskania podczas jednego cyklu pracy silnika większą ilość wtrysków niż obecne dwa. W ten sposób ilość oleju napędowego, która jest spalana wewnątrz cylindra pozostaje taka sama, ale jest dzielona na więcej części co daje większą efektywność spalania. Sekret Multijet kryje się w elementach projektu centralki wtrysku i samych wtryskiwaczy, które pozwalają na serię bezpośrednio po sobie następujących wtrysków. Taki proces pozwala na dokładniejszą kontrolę sprężenia i temperatury w komorze spalania oraz na lepsze wykorzystanie powietrza zasysanego do cylindrów. Efektem jest silnik o większej mocy, działający ciszej (zwłaszcza w momencie rozruchu) oraz bardziej ekologiczny (pozwalający na spełnienie norm EURO IV).

Pierwszym silnikiem w tej rodzinie jest silnik 1.9 JTD 16V Multijet o mocy 140 KM, montowany w samochodach Alfa 147, 156 oraz Sportwagon, którego światowa premiera będzie miała miejsce na 75. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. Następnie w 2003, zostanie wprowadzony do sprzedaży silnik 1.3 JTD 16v Multijet, silnik, który dzięki swoim niewielkim rozmiarom będzie mógł być montowany również w "małych" samochodach Grupy Fiat.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas