Wybierasz się autem na majówkę? O tych zasadach musisz pamiętać

article cover
Adam BurakowskiReporter

Uważaj na znaki

Żródło: GDDKiAInformacja prasowa (moto)

Reguła 3 sekund

Żródło: GDDKiAInformacja prasowa (moto)

Korytarz życia

Informacja prasowa (moto)

Pas awaryjny tylko do awaryjnych sytuacji

GDDKiAInformacja prasowa (moto)
  • włącz światła awaryjne, załóż kamizelkę odblaskową i wystaw trójkąt ostrzegawczy 100 m od pojazdu,
  • przestaw, o ile to możliwe samochód na pas awaryjnego postoju, jeżeli nie jest to możliwe ustaw trójkąt ostrzegawczy i oddal się od pojazdu,
  • szybko zorganizuj pomoc dzwoniąc pod jeden z numerów: 112, 19 111 lub udając się do najbliższej kolumny alarmowej i powiadamiając o zajściu dyżurnego w Centrum Zarządzania Ruchem,
  • na pomoc czekaj po prawej stronie drogi poza jezdnią i pasem awaryjnym,
  • gdy ponownie włączasz się do ruchu, najpierw rozwiń prędkość na pasie awaryjnym, dostosowując ją do prędkości poruszania się innych pojazdów na tym pasie ruchu, odczekaj na bezpieczną lukę pomiędzy pojazdami zanim włączysz się do ruchu.
  • Poza powyższymi przypadkami pasem awaryjnym nie wolno się poruszać.

Wykorzystaj pas "do przyspieszania"

Żródło: GDDKiAInformacja prasowa (moto)
  • wykorzystaj całą długość pasa "do przyspieszania", by rozpędzić pojazd, zanim włączysz się do ruchu,
  • bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym uczestnikom ruchu, że włączasz się do ruchu,
  • zbliżając się do wyjazdu, spójrz w lusterka i sprawdź martwe punkty, poczekaj na bezpieczną lukę między pojazdami na prawym pasie ruchu,
  • przestrzegaj znaków drogowych,
  • nie wjeżdżaj na powierzchnie wyłączone z ruchu (P-21 "zakreskowane pola") przed włączeniem się do ruchu,
  • bezwzględnie ustąp pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na drodze głównej,
  • dostosuj prędkość pojazdu tak, aby włączając się do ruchu jechać z prędkością jak najbliższą prędkości strumienia ruchu na prawym pasie,
  • każdą zmianę pasa należy traktować jako osobny manewr, pozostań na swoim pasie, dopóki nie dostosujesz się do prędkości ruchu, zanim znowu zaczniesz wyprzedzać.

Stosuj jazdę "na suwak"

Żródło: GDDKiAInformacja prasowa (moto)
  • wykorzystaj całą długość pasa, który się kończy i jedź nim do końca,
  • utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdu poruszającego się pasem obok,
  • bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym, że chcesz zmienić pas ruchu,
  • jadąc pasem, który ma kontynuację powinieneś wpuścić samochód jadący obok na końcu kończącego się pasa ruchu.
.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?