Wreszcie! Dorosłych rowerzystów uczą przepisów!

Jazda po rondzie i skręt w lewo - to manewry, które znalazły się w programie szkoleń dla dorosłych rowerzystów przygotowanych przez łódzki Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego.

Jazda po rondzie i skręt w lewo - to manewry, które znalazły się w programie szkoleń dla dorosłych rowerzystów przygotowanych przez łódzki Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego.

Zdaniem wicedyrektora WORD Tomasza Kacprzaka, kurs jest pierwszym w Polsce regularnym szkoleniem oferowanym osobom dorosłym poruszającym się po mieście na dwóch kółkach. Słuchacze będą szkoleni przez dwie godziny z teorii, m.in. poznają przepisy ruchu drogowego. Kolejne dwie godziny spędzą na ulicach miasta pod opieką instruktora.

"W trakcie zajęć praktycznych nie jeździmy po drogach dla rowerów, trasa szkoleniowa prowadzi ruchliwymi ulicami miasta. Uczymy, jak rowerzysta ma przejechać przez rondo, skręcić w lewo na ruchliwej ulicy, jak poruszać się kontrapasem, czyli na wydzielonym odcinku jednokierunkowej jezdni umożliwiającym jazdę w kierunku przeciwnym do ruchu samochodów" - wyjaśnia Kacprzak.

Reklama

Według wicedyrektora WORD największymi błędami rowerzystów poruszających się ulicami miasta jest jazda po chodniku i przejeżdżanie na rowerze po pasach dla pieszych. Uważa, że zwykle postępują oni w ten sposób, ponieważ boją się uczestniczyć w ruchu drogowym na takich samych zasadach, jak kierowcy samochodów.

Jak podkreśla Kacprzak, przepisy umożliwiają, by osiemnastolatek był pełnoprawnym uczestnikiem ruchu, a jednocześnie nie znał zasad kodeksu drogowego. "Nie chodzi o to, by ograniczać rowerzystom prawo do poruszania się po drogach, ale aby nauczyć ich, jak mogą to robić przepisowo i bezpiecznie" - dodał.

WORD przygotował broszury dla kierowców, w których przypomina, jakie prawa przysługują osobom poruszającym się w ruchu drogowym na jednośladach. Zdaniem instruktorów WORD, wielu z nich nie śledzi na bieżąco zmian w kodeksie drogowym i nie wie np. że powinni ustąpić pierwszeństwa przejazdu rowerzystom poruszającym się drogą dla rowerów, gdy krzyżuje się ona z "normalną" drogą.

Rzeczniczka wydziału ruchu drogowego KMP w Łodzi Marzanna Boratyńska potwierdza, że na tego typu skrzyżowaniach bardzo często dochodzi do kolizji i że z ich pokonaniem mają problemy zarówno rowerzyści, jak i kierowcy.

Ze statystyk KMP w Łodzi wynika, że wypadków z udziałem rowerzystów jest coraz więcej. Tylko w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 r. na łódzkich drogach odnotowano 155 zdarzeń z udziałem rowerzystów. W analogicznym okresie ub. roku było ich 82.

Rośnie też liczba poszkodowanych użytkowników dwóch kółek. W 2013 r. rannych w wypadkach i kolizjach zostało 46 rowerzystów, a w 2014 r. - 78.

Mimo to Kacprzak przewiduje, że rowerzystów na ulicach Łodzi będzie coraz więcej, gdyż jest to bardzo efektywny środek transportu na zakorkowanych ulicach. Ze służbowych rowerów korzystają już nie tylko firmy kurierskie, ale również biura, urzędy, instytucje usługowe, które wysyłają swoich pracowników na szkolenia do WORD.

W Łodzi zwiększa się też sieć dróg rowerowych. Obecnie liczy ona 85 km, ale władze miasta zapowiadają, że do końca tego roku zostanie wydłużona do 100 km.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: rowerzyści
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy