Wojsko Polskie otrzymało nowe Mercedesy. Posłużą do przewozu czołgów

Pierwsze ciężarowe Mercedesy Zetros 6x6 trafiły właśnie do Wojska Polskiego. Pojazdy będą wykorzystane do transportu ciężkich pojazdów bojowych, w tym czołgów. Podstawowe zamówienie opiewa na 31 zestawów składających się z ciągników oraz naczep niskopodwoziowych.

Mercedes Zetros 6x6 jako ciągnik siodłowy
Mercedes Zetros 6x6 jako ciągnik siodłowy materiały prasowe

Polska armia zrealizowała kontrakt za 116 mln zł

Jak poinformował serwis "Defense24.pl" - do polski dotarły właśnie pierwsze zamówione zestawy transportowe oparte na ciągnikach siodłowych Mercedes Zetros 6x6 oraz naczep niskopodwoziowych DOB70W. Umowa na dostawę zestawów podpisana została w ostatnich dniach października 2021 roku, a wartość kontraktu w jego gwarantowanej formie wyniosła niemal 116 mln zł.

Mercedesy będą wozić czołgi w Wojsku Polskim

Podstawowe zamówienie opiewało na 31 zestawów oraz 78 kolejnych w ramach opcjonalnego zapotrzebowania. Zestawy są przeznaczone do realizacji zadań związanych z transportem ciężkich pojazdów gąsiennicowych o masie powyżej 60 ton na duże odległości. W polskich realiach chodzi więc o możliwość przewożenia pojazdów pancernych, jak chociażby czołgi: Leopard 2, PT-91 Twardy, T-72 i - planowane do pozyskania - Abramsy, czy np. polskie armatohaubice Krab.

Na dzień dzisiejszy Wojsko Polskie wzbogaciło się o siedem nowych zestawów. Jak podkreśla serwis Defense24.pl" - kolejne etapy umowy powinny być realizowane zgodnie z poniższym harmonogramem:

  • II etap do końca października 2024 r - osiem zestawów;
  • III etap do końca października 2025 r. - osiem zestawów;
  • IV etap do końca października 2026 r. - osiem zestawów.

Do tego w każdym z wymienionych lat może zostać wykorzystane prawo opcji w postaci dodatkowych 26 egzemplarzy (łącznie 78 szt.).

Ciągnik siodłowy Mercedes Zetros 3348 AS 6x6

Ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe z rodziny Zetros są oferowane przez niemiecką markę od 2008 roku. Łączą one rozwiązania techniczne znane z terenowego Unimoga z elementami zapożyczanymi z klasycznych szosowych ciężarówek. Egzemplarze, które trafiły do polskiego wojska zostały odpowiednio unowocześnione i zmilitaryzowane.

Sercem pojazdów jest 6-cylindrowa, rzędowa jednostka napędowa OM460 o pojemności 12,8 litra. Silnik ten jest w stanie osiągnąć moc 476 KM i dysponuje 2300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przy tym wszystkim został on przystosowany do awaryjnego zasilania paliwem lotniczym, a także otrzymał dodatkowe wyposażenie pod kątem ciężkich warunków eksploatacji.

Jak można się domyślać Mercedes Zetros charakteryzuje się dużymi właściwościami terenowymi. Układ napędowy ciągnika dopełniają m.in. wzmocnione mosty i  blokady mechanizmów różnicowych. Resory przednie, 4-piórowy, wytrzymują nacisk do 9000 kg, resory tylne, także wzmocnione, wielopiórowe, do 13000 kg na oś. Ponadto pojazd został przystosowany do brodzenia do głębokości wynoszącej 800 mm, a terenowe koła w rozmiarze 14.00 R20 z posiadają wkładki typu run-flat.

"Wydarzenia": Trzy ofiary śmiertelne jazdy pod prądPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas