Wodorowe auta do sprzedaży!
The future is today (przyszłość realizuje się dzisiaj) - te słynne słowa Sir Williama Oslera doskonale przedstawiają to, czego świadkami stajemy się dziś w świecie współczesnej motoryzacji. Gdy wybitny kanadyjski fizyk, naukowiec i lekarz, żyjący na przełomie XIX i XX wieku wypowiadał te słowa na pewno nie myślał o silniku samochodowym zasilanym wodorem i o tysiącu innych wynalazków, które od tamtej pory wynalazł człowiek. Niemniej podobne momenty w historii świata wymagają zacytowania tych słów, czego dokonywali już w przyszłości liczni wielcy ludzie, w tym legendarni prezydenci USA, a dziś czynimy to my.
Fakt, który spowodował dziś nasze poruszenie to decyzja japońskiego rządu, który dopuścił do seryjnej produkcji zasilaną wodorem Toyotę FCHV (Fuel Cell Hybrid Vehicle). Tym samym będzie to pierwsze w historii auto o napędzie na ogniwa paliwowe, które wejdzie do sprzedaży. Toyota planuje, że jego rynkowa premiera nastąpi jeszcze w grudniu tego roku.
Już wcześniej japoński producent zapowiedział, że do sprzedaży trafi limitowana seria (około 20) pojazdów kierowana na rynki Japonii i USA. Teraz wiadomo już, że te odważne plany najprawdopodobniej się powiodą. Jednak, aby do nich doszło nie mogło obyć się bez ponad rocznych testów prototypów oraz wielu lat badań i komputerowych symulacji nowoczesnych rozwiązań. Początkowa sprzedaż ograniczy się jedynie do odbiorców, którzy będą mogli we własnym zakresie zadbać o paliwo do pojazdu i jego serwis. Auta trafią zatem głównie do firm technologicznych i ośrodków badawczych.
Pojazdem, który wejdzie do sprzedaży będzie SUV (Sport Utility Vehicle) znany na japońskim rynku jako Kluger-V, a w USA jako Highlander. Auto dysponuje porównywalnymi do współczesnych pojazdów osiągami, a jego zużycie paliwa i emisja szkodliwych substancji są nieporównywalnie niskie.
Testy prototypowego SUVa FCHV-4 rozpoczęły się na drogach publicznych Japonii w czerwcu 2001 roku, a w USA w lipcu tego samego roku. Łącznie pojazdy FCHV-4 pokonały ponad 110 tysięcy kilometrów, a wyniki testów okazały się na tyle pomyślne, że decyzja o komercjalizacji tych aut była łatwa do podjęcia. Szefowie Toyoty wierzą, że jest to właściwa droga w rozwoju samochodów, i że wodór będzie w przyszłości jedynym paliwem wykorzystywanym w motoryzacji. Niemniej najbardziej odważne plany przewidują, że szersza komercjalizacja samochodów FCHV nastąpi nie wcześniej niż w 2010 roku.
Dane techniczne Toyoty FCHV:
Pojazd: Nazwa: Toyota FCHV
Wymiary: 4,735(dł)x1,815(sz)x1,685(w) mm
Waga: 1,860 kg
Liczba miejsc: 5 osób
Osiągi: Zasięg baku: 300 km
Prędkość maksymalna: 155 km/h
Silnik: Moc maksymalna: 80 kW (109 KM)
Momen obrotowy: 260 Nm
Paliwo: Rodzaj: czysty wodór
Przechowywanie: butle wysokociśnieniowe
Ciśnienie gazu: 35 MPa