Wodór paliwem przyszłości?

Największa stacja paliwowa oferująca wodór została otwarta w stolicy Niemiec, Berlinie. Oprócz zwykłej benzyny i oleju napędowego klienci mogą zatankować na stacji Messedamm wodór w postaci gazowej i ciekłej.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Jednym z celów tego programu jest przetestowanie logistyki dostaw tego rodzaju paliwa dla 16 napędzanych wodorem pojazdów - w tym modelu HydroGen3 konstrukcji GM/Opel - w warunkach praktycznych. Stacja będzie codziennie obsługiwać klientów, korzystających z pojazdów na wodór.

INTERIA.PL

Inicjatywa jej powstania narodziła się w Konsorcjum Partnerstwo dla Czystej Energii (CEP), założonym w lipcu 2002 roku przez korporacyjnych partnerów, firmy Aral, BMW, Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), DaimlerChrysler, Ford, GM/Opel, Hydro, Linde i Vattenfall Europe. Wraz z niemieckim rządem federalnym, Konsorcjum CEP obrało sobie za cel wprowadzenie wodoru jako alternatywnego paliwa i udowodnienie jego przydatności do codziennego użytku. Działania CEP, jak również budowa stacji paliwowej oferującej wodór, wspierane są przez niemiecki rząd w ramach krajowej strategii zrównoważonego rozwoju.

"Jedynie w sytuacji szybkiego uzyskania politycznego i społecznego przyzwolenia na zastosowanie wodoru jako paliwa możliwy będzie rozwój sieci stacji paliwowych z wodorem i wprowadzenie na rynek pojazdów nim napędzanych zgodnie z planem" - wyjaśniał Matthias Bork, Dyrektor ds. Programów Ogniw Paliwowych dla Klientów i Regionalnego Marketingu w europejskim dziale GM Fuel Cell Activities (GM FCA). "Konsorcjum CEP ma tak istotne znaczenie, ponieważ łączy działania producentów samochodów, firm zajmujących się napędem oraz polityków współpracujących w celu wprowadzenia na rynek wodoru w postaci przyjaznej dla użytkownika i technologii ogniw paliwowych".

Podobnie jak w przypadku pojazdów na paliwo tradycyjne, tankowanie wodoru na nowej stacji w Berlinie zajmuje tylko kilka minut. Tuż obok stacji znajduje się warsztat specjalizujący się w wodorowych układach napędowych, gdzie można przeprowadzić naprawy konserwacyjne, rutynowe przeglądy lub skorzystać ze szkolenia technicznego. Znajduje się też tam ośrodek, gdzie można zasięgnąć informacji na temat technologii wodorowych.

W projekcie CEP w Berlinie, który rozpocznie się przed 2007 rokiem, GM wykorzysta model HydroGen3, napędzany płynnym wodorem. Serce systemu HydroGen3 - ogniwo paliwowe - umieszczone jest wraz z elektrycznym silnikiem i urządzeniami pomocniczymi pod maską samochodu. W efekcie pojazd (powstały w oparciu o model Opel Zafira) może przewozić pięciu pasażerów wraz z bagażem.

Pokładowy zbiornik na wodór zapewnia paliwo do ogniwa, które wytwarza energię. Jest ona wykorzystywana do napędzania silnika elektrycznego systemu HydroGen3, którego moc maksymalna wynosi 60 kW/82 KM. Jednostka, o maksymalnym momencie obrotowym 215 Nm, rozpędza Zafirę od zera do 100 km/h w 16 sekund i do prędkości maksymalnej 160 km/h. System napędowy ogniwa paliwowego układu HydroGen3 został poddany dynamicznej optymalizacji i bezzwłocznie reaguje na komendy kierowcy. W efekcie pojazd nie wymaga bufora w postaci akumulatora trakcyjnego.

10 Listopada, kilka dni przed rozpoczęciem projektu CEP w Berlinie, firma GM wraz ze swoim partnerem, firmą Shell Hydrogen, dokonała otwarcia innej stacji paliwowej z wodorem - w Waszyngtonie, pierwszej stacji z mieszanym paliwem w Ameryce Północnej. Od 10 listopada sześć pojazdów HydroGen3 poruszających się po terenie amerykańskiej stolicy tankuje paliwo w realnych warunkach. Pojazdy są wykorzystywane w firmie kurierskiej w waszyngtońskich korkach ulicznych.

Także w Chinach w przyszłym roku rozpoczną się próby drogowe samochodów na wodór, mające na celu sprawdzenie ich przydatności w codziennej eksploatacji. GM pracuje obecnie nad przygotowaniem modelu demonstracyjnego wraz ze swoim chińskim parterem, Shanghai Automotive Industry Corp. Group (SAIC). Samochód pojawi się na ulicach Szanghaju na początku 2005 roku w celu sprawdzenia jego działania w praktyce przez okres dwóch lat.

Samochody napędzane ogniwem paliwowym już wielokrotnie dowiodły w przeszłości swej wytrzymałości i trwałości. Na przykład od początku czerwca 2003 roku model HydroGen3 poddawany był codziennym testom w stolicy Japonii, Tokio, gdzie był wykorzystywany przez firmę kurierską FedEx. Z kolei od 2002 roku GM aktywnie uczestniczy w prowadzonym w Kalifornii w programie "California Fuel Cell Partnership", prowadzonym wspólnie przez firmy prywatne i ośrodki rządowe.

Model HydroGen3 pomyślnie przeszedł wyjątkowo długi test w lecie 2004 roku: w trakcie maratonu, rozpoczętego w położonym w północnej Norwegii mieście Hammerfest i zakończonego w Lizbonie pojazd odwiedził 14 państw i pokonał dokładnie 9696 kilometrów bez najmniejszej awarii. W ten sposób niemal podwoił on ówczesny rekord długodystansowy pojazdu z ogniwem paliwowym i udowodnił wytrzymałość tej pionierskiej technologii oraz jej przydatność do codziennej jazdy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas