Wielki sukces rosyjskiej Łady! Uwierzyłbyś?

Możemy już oficjalnie zazdrościć Rosjanom. W czasie, gdy hale fabryczne FSO z wolna popadają w ruinę, rosyjski AvtoVAZ, producent popularnej niegdyś w naszym kraju Łady, odnosi poważne sukcesy.

Uruchomienie produkcji łady largus uświetnił swoją obecnością Władimir Putin
Uruchomienie produkcji łady largus uświetnił swoją obecnością Władimir PutinAFP

Mimo że wartość sprzedaży na rodzimym, rosyjskim rynku spadła w pierwszych sześciu miesiącach tego roku aż o 14 proc. (do 250 732 egzemplarzy), po raz pierwszy od dłuższego czasu Rosjanie mają powody do dumy. Wynik finansowy firmy AvtoVAZ po pierwszej połowie roku zamknął się zyskiem w wysokości 700 mln rubli, czyli 23 mln dolarów.

Mając na uwadze potencjał rosyjskiego rynku (wg prognoz analityków, w połowie dekady Rosja stanie się największym rynkiem motoryzacyjnym w Europie) nie jest to być może spektakularne osiągnięcie, ale nie sposób przemilczeć faktu, że w analogicznym okresie ubiegłego roku, wynik finansowy producenta Łady zamknął się stratą w wysokości 500 mln rubli.

Biorąc pod uwagę lipcowe podwyżki cen w salonach, tegoroczne wyniki sprzedaży Łady będą gorsze niż te z ubiegłego roku o około 9 proc. Rosyjski producent prognozuje, że w bieżącym roku nabywców znajdzie około 530 tys. egzemplarzy wyprodukowanych w Togliatti pojazdów.

Przypominamy, że od 2008 roku 25 proc. akcji firmy AvtoVAZ należy do koncernu Renault-Nissan. Pozyskanie przez Rosjan nowego partnera strategicznego zaowocowało transferem technologii i modernizacją fabryki w Togliatti. Ta ostatnia pochłonęła ponad 400 milionów euro i pozwoliła podnieść moce produkcyjne zakładu do około 350 tys. pojazdów rocznie.

Informacja prasowa (moto)

Pierwszym owocem francusko-japońsko-rosyjskiej współpracy była nowa łada granta (model 2190), której produkcję uruchomiono w Togliatti 1 grudnia ubiegłego roku. Pojazd zbudowany został na płycie podłogowej modelu kalina, z którym dzieli 70 procent podzespołów. By zapewnić autu nową jakość, do produkcji modelu wykorzystano podzespoły renomowanych producentów. Opcjonalne systemy, jak ABS czy ESP dostarcza Bosch, poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa - Takata Corporation Japan, a zamki czy nagrzewnice - Valeo.

AFP

Kolejną ważną datą w historii najnowszej rosyjskiego producenta było uruchomienie w kwietniu bieżącego roku linii montażowej nowej łady largus. Ta ostatnia jest lokalną wersją zaprojektowanej przez Renault Dacii Logan MCV - na produkcję sedana nie zdecydowano się zapewne z tego względu, by nie tworzyć wewnętrznej konkurencji dla nowego modelu granta. Samochód oferowany jest rosyjskim klientom w wersji pięcio- i siedmioosobowej oraz dostawczej - jako furgon przystosowany do wymogów drobnych przedsiębiorców.

Informacja prasowa (moto)

W początku sierpnia koncern Renault-Nissan podpisał w Paryżu porozumienie dotyczące przejęcia pakietu kontrolnego akcji AvtoVAZ. Francuzi i Japończycy uzyskać mają pakiet większościowy w nowej spółce, do której należeć będzie 74,5 proc. akcji AutoVAZ. Nissan zainwestuje w rosyjskiego producenta 450 mln dolarów, wartość inwestycji Renault określono na 300 mln dolarów. Proces inwestycyjny zakończyć ma się w 2014 roku, kiedy koncern Renault-Nissan uzyska 67,1 proc. udziałów nowej spółki, właściciela AutoVAZ.

Informacja prasowa (moto)

Już dziś Rosja jest trzecim co do wielkości najważniejszym rynkiem zbytu dla koncernu Renault-Nissan. Więcej pojazdów firma sprzedaje jedynie w Chinach i USA.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas