Wielki sukces rosyjskiej Łady! Uwierzyłbyś?
Możemy już oficjalnie zazdrościć Rosjanom. W czasie, gdy hale fabryczne FSO z wolna popadają w ruinę, rosyjski AvtoVAZ, producent popularnej niegdyś w naszym kraju Łady, odnosi poważne sukcesy.
Mimo że wartość sprzedaży na rodzimym, rosyjskim rynku spadła w pierwszych sześciu miesiącach tego roku aż o 14 proc. (do 250 732 egzemplarzy), po raz pierwszy od dłuższego czasu Rosjanie mają powody do dumy. Wynik finansowy firmy AvtoVAZ po pierwszej połowie roku zamknął się zyskiem w wysokości 700 mln rubli, czyli 23 mln dolarów.
Mając na uwadze potencjał rosyjskiego rynku (wg prognoz analityków, w połowie dekady Rosja stanie się największym rynkiem motoryzacyjnym w Europie) nie jest to być może spektakularne osiągnięcie, ale nie sposób przemilczeć faktu, że w analogicznym okresie ubiegłego roku, wynik finansowy producenta Łady zamknął się stratą w wysokości 500 mln rubli.
Biorąc pod uwagę lipcowe podwyżki cen w salonach, tegoroczne wyniki sprzedaży Łady będą gorsze niż te z ubiegłego roku o około 9 proc. Rosyjski producent prognozuje, że w bieżącym roku nabywców znajdzie około 530 tys. egzemplarzy wyprodukowanych w Togliatti pojazdów.
Przypominamy, że od 2008 roku 25 proc. akcji firmy AvtoVAZ należy do koncernu Renault-Nissan. Pozyskanie przez Rosjan nowego partnera strategicznego zaowocowało transferem technologii i modernizacją fabryki w Togliatti. Ta ostatnia pochłonęła ponad 400 milionów euro i pozwoliła podnieść moce produkcyjne zakładu do około 350 tys. pojazdów rocznie.
Pierwszym owocem francusko-japońsko-rosyjskiej współpracy była nowa łada granta (model 2190), której produkcję uruchomiono w Togliatti 1 grudnia ubiegłego roku. Pojazd zbudowany został na płycie podłogowej modelu kalina, z którym dzieli 70 procent podzespołów. By zapewnić autu nową jakość, do produkcji modelu wykorzystano podzespoły renomowanych producentów. Opcjonalne systemy, jak ABS czy ESP dostarcza Bosch, poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa - Takata Corporation Japan, a zamki czy nagrzewnice - Valeo.
Kolejną ważną datą w historii najnowszej rosyjskiego producenta było uruchomienie w kwietniu bieżącego roku linii montażowej nowej łady largus. Ta ostatnia jest lokalną wersją zaprojektowanej przez Renault Dacii Logan MCV - na produkcję sedana nie zdecydowano się zapewne z tego względu, by nie tworzyć wewnętrznej konkurencji dla nowego modelu granta. Samochód oferowany jest rosyjskim klientom w wersji pięcio- i siedmioosobowej oraz dostawczej - jako furgon przystosowany do wymogów drobnych przedsiębiorców.
W początku sierpnia koncern Renault-Nissan podpisał w Paryżu porozumienie dotyczące przejęcia pakietu kontrolnego akcji AvtoVAZ. Francuzi i Japończycy uzyskać mają pakiet większościowy w nowej spółce, do której należeć będzie 74,5 proc. akcji AutoVAZ. Nissan zainwestuje w rosyjskiego producenta 450 mln dolarów, wartość inwestycji Renault określono na 300 mln dolarów. Proces inwestycyjny zakończyć ma się w 2014 roku, kiedy koncern Renault-Nissan uzyska 67,1 proc. udziałów nowej spółki, właściciela AutoVAZ.
Już dziś Rosja jest trzecim co do wielkości najważniejszym rynkiem zbytu dla koncernu Renault-Nissan. Więcej pojazdów firma sprzedaje jedynie w Chinach i USA.