Widmo nowych podatków napędza sprzedaż aut

W listopadzie na polskich drogach przybyło 43 239 nowych samochodów osobowych. Takie dane płyną z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Wynik jest o ponad 8 proc. wyższy niż w październiku.

Szkoda tylko, że samochody kupują firmy, a nie Polacy
Szkoda tylko, że samochody kupują firmy, a nie PolacyGetty Images

Z danych instytutu Samar wynika, że skumulowana sprzedaż nowych aut od początku roku wynosi już 486 631 egzemplarzy. Oznacza to wzrost zainteresowania nabywców aż o 11 proc. Można prognozować, że cały rok 2018 odznaczać się będzie rekordowym wynikiem. Grudniowa sprzedaż stymulowana będzie najprawdopodobniej zapowiedziami przyszłorocznych zmian w opodatkowaniu pojazdów firmowych. Pierwsze symptomy takiej sytiacji można już było zaobserwować w październiku.

W listopadzie udział klientów indywidualnych w strukturze sprzedaży wyniósł zaledwie 27,2 proc. Pozostałych 72,8 proc. nowych aut zarejestrowanych zostało na firmy. W rzeczywistości różnica między grupami nabywców jest jeszcze większa. Dane nie uwzględniają bowiem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie "osób fizycznych" (czyli klientów indywidualnych - przyp. red).

Klienci firmowi najczęściej decydowali się w tym roku na Skody: Octavie (16 141 szt.; +14,32 proc.) i Fabie (12 308 szt.; +2,94 proc.). Najniższy stopień podium zajmuje Volkswagen Golf (10 873 szt.; +17,04 proc.). W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze: 4. Opla Astrę (10 140 szt.; +10,93 proc.) i 5. Forda Focusa (9 167 szt.; +7,82 proc.).

Największym wzięciem wśród klientów indywidualnych cieszy się w bieżącym roku Skoda Fabia (6 012 szt.; +8,21 proc.). Na drugim miejscu uplasowała się Toyota Yaris (5 318 szt.; +1,70 proc.), na trzecim - Dacia Duster (4 957 szt.; +28,82 proc.). W pierwszej piątce są jeszcze: 4. Opel Astra (4 194 szt.; -22,86 proc.) oraz 5. Skoda Octavia (3 459 szt.; +6,37 proc.).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas