Wersja zubożona

Jak produkować aby samochód był tani? Na przykładzie nowej dacii logan zobaczmy jak uporał się z tym problemem Renault.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Przede wszystkim projekt zakładał mniejszą ilość ostrych linii ze względu na ograniczenia dotyczące procesu tłoczenia blach, co ułatwiło opracowanie narzędzi do produkcji nadwozia, uprościło proces tłoczenia i montażu elementów nadwozia i zmniejszyło koszt tych operacji. Niewielkie wygięcie szyb, zwłaszcza szyby tylnej również umożliwiło zmniejszenie kosztów opracowania narzędzi produkcyjnych.

Przy montażu podwozia i jego elementów, brak automatyzacji procesu nie przeszkodził w montażu układu wydechowego jako całego podzespołu.

Kolejne znaczące oszczędności uzyskano dzięki kształtowaniu przewodów hamulcowych w fabryce, zabezpieczeniu ich w podłużnicach bez dodatkowych części, czy zastosowanie zbiornika paliwa z wbudowaną rurą wlewu i zewnętrznym, demontowanym filtrem w samochodach przeznaczonych do krajów stosujących paliwa o bardzo zróżnicowanej jakości.

Innym, kluczowym elementem obniżenia kosztów programu był wybór przedniego zawieszenia zbliżonego do konstrukcji stosowanej w Clio – bez stabilizatora poprzecznego oraz zawieszenia tylnego pochodzącego z płyty podłogowej B – wyniku współpracy między Renault i Nissanem.

Ponadto, aby ograniczyć wydatki na narzędzia i uprościć montaż pojazdu, lusterka zewnętrzne i listwy ozdobne zaprojektowano tak, by mogły być montowane niezależnie z lewej i prawej stronie nadwozia. Poza tym, zastosowanie jednej szyby w tylnych drzwiach pozwoliło uniknąć kosztu dodatkowej szyby w tylnym boku nadwozia.

W Loganie wykorzystano bezpośrednio dwa istniejące projekty: płyty podłogowej B Renault-Nissan oraz Clio. Konstrukcja nadwozia wynika z płyty podłogowej B. Rozwiązanie to pozwoliło na ograniczenie kosztów opracowania układu jezdnego, kosztów przygotowania metod i narzędzi produkcji. Układ ogrzewania będzie również wykorzystany w samochodach Renault segmentu B takich jak Modus. Jednoelementowa koncepcja tego urządzenia (proste i krótkie przewody) pozwala na uzyskanie wysokiej sprawności przy zmniejszeniu kosztów badawczo-rozwojowych i zachowaniu właściwości termicznych na najwyższym poziomie w tej kategorii urządzeń.

Elektroniczne funkcje pojazdu zostały zgrupowane w Centralnym Bloku Kabiny (UCH), wywodzącym się z tego rodzaju urządzenia stosowanego w Clio i Twingo. W Loganie wykorzystano komorę silnika z Clio zachowując analogiczną konstrukcję, by możliwe było wdrożenie już opanowanego procesu montażowego. Jeśli chodzi o podzespoły mechaniczne, Logan wykorzystał też silniki, zawieszenie przednie, układ kierowniczy, tylne hamulce stosowane w Clio, a także pochodzące z tego modelu przyrządy pokładowe, klamki drzwi, kierownicę oraz dźwignie świateł i wycieraczek. Niektóre elementy, jak nawiewy, gałka dźwigni zmiany biegów, były już stosowane w Espace.

Program X90 korzysta – co także ma wpływ na obniżenie kosztów - z 143 dostawców, z których 43 ma swą siedzibę w Rumunii, 9 w Turcji, 5 w krajach Europy Środkowej i Wschodniej i 10 w Europie Zachodniej.

Zobacz galerię zdjęć Dacii Logan oraz ostatnie wydanie naszego biuletynu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas