VW kupił ziemię pod budowę fabryki we Wrześni
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna sprzedała koncernowi VW 220-hektarowy teren pod Wrześnią. Umożliwi to budowę fabryki produkującej samochody VW Crafter, która zatrudni 2,3 tys. osób. Na kolejnych 110 ha ma powstać klaster motoryzacyjny.
We wtorek w Poznaniu Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna "Invest-Park" i spółka VW Poznań podpisały akt notarialny dotyczący sprzedaży 220-hektarowego terenu scalonego przez WSSE z myślą o inwestycji VW. Cena sprzedaży gruntu nie została ujawniona.
Jak powiedziała we wtorek prezes WSSE Barbara Kaśnikowska, sprzedaż umożliwi Volkswagenowi realizację inwestycji i przyznanego w ubiegłym tygodniu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie.
"Fabryka, którą będzie budował VW, to inwestycja ostatniego 25-lecia. VW zainwestuje ponad 3,3 mld zł i utworzy co najmniej 2,3 tys. miejsc pracy" - powiedziała w Poznaniu Kaśnikowska.
Dzięki budowie fabryki w strefie inwestor może liczyć na ulgi podatkowe. VW jest pierwszym inwestorem w obejmującej 330 ha Wrzesińskiej Strefie Aktywności Gospodarczej (WSAG).
Władze "Invest-Parku" mają nadzieję, że na terenie WSAG powstanie park poddostawców, podwykonawców i firm współpracujących z VW. "Chcemy w WSAG stworzyć klaster motoryzacyjny. Kontaktują się z nami już firmy logistyczne, a jeden z obecnych poddostawców VW - działająca pod Wrześnią spółka Gestamp - już rozszerza swoją działalność" - dodała Kaśnikowska.
Zapowiedziała, że w celu przyciągnięcia inwestorów we wrześniu zorganizowane zostanie spotkanie dla poddostawców. Działające w WSSE - nie tylko na terenie Wielkopolski - firmy Ronal, Mahle, Nifco, GKN Driveline, Faurecia już produkują podzespoły dla VW. Część z nich trafia do fabryki koncernu w Poznaniu, gdzie produkowane są samochody dostawcze VW Caddy i Transporter.
Szacuje się, że fabryka VW może przynieść w całej Polsce 10 tys. miejsc pracy w branży motoryzacyjnej. Budowa fabryki we Wrześni rozpocznie się jesienią tego roku. Zakład rocznie ma produkować ok. 85 tys. samochodów. Do wrzesińskiego zakładu z poznańskiej fabryki przejdzie część kadry kierowniczej oraz pracowników produkcji. W połowie przyszłego roku we Wrześni zaczną pracować osoby odpowiedzialne za tzw. utrzymanie ruchu, czyli zapewnienie pracy fabryki. Później zatrudnienie znajdzie pozostała część planowanej na 2,3 tys. osób załogi.
Fabryka będzie pracowała najpierw na jedną zmianę, a docelowo na dwie. VW nie wyklucza uruchomienia trzeciej zmiany, ale zależy to od uwarunkowań rynkowych i wielkości sprzedaży Craftera. Koncern przygotowuje się również do rozbudowy fabryki Poznań-Antoninek, która uwarunkowana jest uchwaleniem zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Inwestycja ta związana jest z planowanym wprowadzeniem do produkcji w najbliższych latach nowej generacji VW Caddy.
Volkswagen w Wielkopolsce obecny jest od 1993 roku. Firma weszła wówczas w spółkę z Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo, która produkowała w zakładzie w Antoninku samochody Tarpan. W 2013 roku zakład w poznańskim Antoninku opuściło ponad 170 tys. aut.
WSSE "Invest-Park" jest największą specjalną strefą ekonomiczną w Polsce. Powierzchnia WSSE wynosi ponad 2,6 tys. hektarów. Około połowy terenów jest nadal dostępna dla inwestorów. WSSE jest czwartą co do wielkości strefą w Europie i 22. na świecie. Łącznie powstało w niej 36,6 tys. miejsc pracy, a nakłady inwestycyjne przekroczyły 16 mld zł.