Volvo C70 rodziło się w szopie. Kończy 20 lat!
Mija właśnie dwadzieścia lat do debiutu jednego z najpiękniejszych modeli Volvo. Dwie dekady temu, na salonie w Paryżu, zadebiutował model C70.

Na początku lat dziewięćdziesiątych Volvo zdecydowało się na rozszerzenie gamy modelowej o auta z nadwoziami coupe i cabrio. Dwie wersje miały być rozwijane równocześnie na bazie budowanego wówczas modelu 850.
Volvo C70










Mały zespół projektantów, którego szefem został Hakan Abrahamsson, utworzono na początku 1994 roku. Producent nie miał wielkiego doświadczenia w tworzeniu tak niszowych modeli, a czasu było niewiele. Z tego względu Szwedzi zdecydowali się na współpracę z brytyjską firmą TWR, Tom Walkinshaw Racing, która wcześniej była zaangażowana z Volvo w serię wyścigową BTCC.
Projektanci musieli zrezygnować z wakacji, aby wnikliwie przeanalizować segment i sprawdzić ofertę konkurencji. Zespół wybrał się na południe Francji, gdzie wynajął i wnikliwie przetestował modele coupe oferowane przez inne firmy motoryzacyjne. Zarząd pochylił się nad losem stylistów i pozwolił sprowadzić do Francji rodziny członków zespołu. Ta decyzja okazała się nieoczekiwanym sukcesem. Ogromną wartością dodaną okazały się uwagi rodzin projektantów, którzy w trakcie tworzenia nowego Volvo często konsultowali z nimi swoje pomysły.
Duża część prac projektowych i rozwojowych odbywała się w zakładach TWR niedaleko Oxfordu w Anglii. Volvo było odpowiedzialne za podstawowe założenia konstrukcyjne i ustalenie charakterystyki auta. TWR zajęło się z kolei designem i technologią produkcji. Dla utrzymania tajemnicy zespół projektowy pracował w przerobionej stodole, w której charyzmatyczny właściciel TWR - Tom Walkinshaw - trzymał swoją kolekcję samochodów.
Nowy samochód miał ten sam rozstaw osi, co Volvo 850 i pierwsza generacja V70 (tak nazwano 850 po głębokim liftingu) i był tej samej długości, ale sprawiał wrażenie bardziej eleganckiego. Przód samochodu był identyczny jak V70 (maska, błotniki, pas przedni; różnice sprowadzały się do dolnej części zderzaka), dopiero od przednich słupków zaczynały się różnice - pozostała część nadwozia była opływowa i łukowata. Żaden model szwedzkiej marki nigdy wcześniej nie miał takiego charakteru. C70 wyznaczyło kierunek stylistyczny, który był widoczny w wielu przyszłych modelach Volvo.
Firma zaoferowała klientom 17 kolorów nadwozia i aż 40 różnych kombinacji wnętrza. Samochód był również wyposażony we wszystkie - najnowocześniejsze w tamtym czasie - systemy bezpieczeństwa: ochrony przed uderzeniami bocznymi SIPS, ochronę kręgosłupa WHIPS, napinacze pasów czy boczne poduszki powietrzne.

C70 dostępne było z pięciocylindrowymi silnikami wyposażonymi w turbosprężarkę. Najmocniejszą jednostką był motor 2,3 l o mocy 240 koni mechanicznych - ten sam, co w Volvo 850R. Słabsza odmiana - 2,5 l - rozwijała 193 koni. Z myślą o rynkach, gdzie pojazdy o pojemności powyżej 2,0 l objęte były wyższymi stawkami podatku, przygotowano też mniejsze odmiany - 2,0 l - rozwijające 180 KM i 225 KM.
Publiczna premiera Volvo C70 miała miejsce 30 września 1996 roku na Paris Motor Show. Niedługo później w ofercie pojawiło się też kabriolet. Auto miało kilka niecodziennych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, jak np. ROPS - Roll Over Protection System - system zabezpieczający w przypadku dachowania. Konstrukcja polegała na tym, że za tylnym rzędem foteli znajdował się specjalny, ukryty, pałąk aktywowany w przypadku niebezpieczeństwa. Dodatkowo rama przedniej szyby - wykonana z wysokowytrzymałej stali - była zespolona z płytą podwoziową poprzez ścianę grodziową.

Stylistyka Volvo C70 wytrzymała próbę czasu i nie uległa zmianie przez dziewięć lat produkcji pierwszej generacji. Volvo C70 Coupe było produkowane do 2002 roku a Cabrio do kwietnia 2005 roku. Przez ten czas z fabryki wyjechało 76 809 egzemplarzy - 27 014 w wersji coupe i aż 49 795 w wersji cabrio.
Dziś pierwsza generacja Volvo C70 dostępna jest (w zależności od rocznika) za kilkanaście tysięcy zł i jest ciekawą propozycją dla osób szukających niebanalnego samochodu.