Volkswagen: Nie oszukiwaliśmy w sprawie emisji CO2

Z dużej chmury mały deszcz? Gdy miesiąc temu pojawiły się pierwszej informacje mówiące o tym, że Volkswagen w Europie zaniżał dane dotyczące emisji CO2 w swoich pojazdach, koncern ogłosił, że może to dotyczyć 800 tys. samochodów.

Przełom w aferze Volkswagena?
Przełom w aferze Volkswagena?AFP

Okazuje się jednak, że koncern się... pomylił przyznając do oszustwa. Teraz Volkswagen ogłosił, że dużej mierze wyjaśnił już tę sprawę. Po przeprowadzeniu szczegółowych wewnętrznych badań i kontroli pomiarów ustalił, że prawie wszystkie wersje modelowe emitują tyle CO2, ile pierwotnie podano. W komunikacie Volkswagena czytamy również, że "podejrzenie o niezgodną z prawem zmianę danych dotyczących zużycia paliwa przez aktualne samochody nie potwierdziło się. Wewnętrzne pomiary wykazały lekkie odchylenia tylko w odniesieniu do dziewięciu modeli Volkswagena."Wyniki tych wewnętrznych pomiarów zostaną raz jeszcze, do świąt Bożego Narodzenia, sprawdzone przez neutralną służbę techniczną pod nadzorem odpowiedniego urzędu. Pojazdów, w wypadku których potwierdzi się prawidłowość pierwotnych danych nie dotkną żadne konsekwencje. Auta te będą oferowane i sprzedawane bez ograniczeń. W wypadku tych nielicznych modeli, których dotyczą odstępstwa, nie będzie żadnych akcji nawrotowych, ani wgrywania nowego oprogramowania. W zamian nowe wartości zostaną podane jako oficjalne.

Prezes Volkswagena, Mathiass Mueller podczas ogłaszania wyników kontroliAFP

Volkswagen przedstawił ustalenia komisji dochodzeniowej rządowi oraz Federalnemu Urzędowi ds. Ruchu Drogowego (KBA). W ramach pomiarów przeprowadzonych przez koncern odchylenia stwierdzono jedynie w wypadku dziewięciu modeli i wynoszą one średnio tylko kilka gram CO2, co odpowiada zwiększeniu zużycia paliwa w cyklu NEDC o 0,1 do 0,2 litra na 100 kilometrów.

Przekroczenia dotyczą modeli Polo 1.0 TSI DSG, Scirocco 2.0 TDI, Jetta (1.2 TSI, 2.0 TDI), Golf (2.0 TDI), Passat Alltrack (2.0 TSI) i Variant (2.0 TDI i 1.4 TSI ACT). Produkcja tych pojazdów wynosi około 36.000 egzemplarzy rocznie i odpowiada tylko około 0,5 procenta produkcji całej marki Volkswagen. Należące do Volkswagena marki Audi, Skoda i Seat uzgodniły z odpowiednimi urzędami dopuszczającymi auta do ruchu podobny sposób postępowania.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas