Reklama

Via Carpatia. Kolejne kilometry drogi ekspresowej S17 oddane do użytku

GDDKiA oddało do użytku trzy odcinki drogi ekspresowej S17, składające się na niecałe 30 km międzynarodowej trasy Via Carpatia. Inwestycja została dofinansowana ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

W poniedziałek udostępnione dla podróżujących zostały trzy odcinki drogi ekspresowej S19. Są to:

  • Rudnik nad Sanem - Nisko o długości 6,4 km,
  • Nisko - Jeżowe (dotychczasowa nazwa Podgórze) o długości 11,5 km,
  • Jeżowe - Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień) o długości 10,3 km.

Tym samym na Podkarpaciu kierowcy mogą już korzystać z prawie 68 km drogi ekspresowej S19.  

- Z oddawanymi dzisiaj do ruchu trzema odcinkami S19, od początku roku udostępniliśmy kierowcom blisko 235 km nowych dróg. Przed nami ostatnie cztery tygodnie tego roku i czas na domknięcie tegorocznych planów. Wkrótce kolejne otwarcia nowych dróg w całej Polsce - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Reklama

- Otwierane dziś trzy odcinki Via Carpatia stanowią ważne połączenia drogą ekspresową dwóch dużych miast, czyli Lublina i Rzeszowa. Lublin dzięki Funduszom Unijnym jest już drogowo połączony z Warszawą poprzez komfortową drogę ekspresową S17, zaś Rzeszów leży przy - również zbudowanej przy wykorzystaniu Funduszy Unijnych - autostradzie A4. Otwierane dziś 30 kilometrów drogi ekspresowej poprawi podróże i przewóz towarów nie tylko w ruchu tranzytowym, ale i lokalnym, zwiększając komfort i bezpieczeństwo kierowców - podkreśla Christopher Todd, Dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Rudnik nad Sanem - Nisko

Odcinek ma długość 6,4 km. a rozpoczyna się na węźle Rudnik nad Sanem na przecięciu z drogą krajową nr 77 oraz obwodnicą Stalowej Woli i Niska. Następnie trasa zbliża się do szerokotorowej linii kolejowej nr 65, biegnąc równolegle do niej, a następnie na węźle Nisko krzyżuje się z istniejącą drogą krajową nr 19 oraz kilometr dalej z linią kolejową nr 65.

W ramach zadania wybudowano dwa węzły drogowe (Rudnik nad Sanem i Nisko), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem) i sześć przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).

Na tym odcinku ułożono 330 tys. m2 warstw bitumicznych. Jest to równowartość 47 boisk piłkarskich pokrytych warstwą o grubości 10 cm! Wykonano także około 122,5 tys. m3 wykopów i 998,5 tys. m3 nasypów. Gdyby budowniczowie Kopca Kościuszki w Krakowie dysponowali taką ilością materiału, wybudowaliby prawie 16 takich kopców!

Nisko - Jeżowe

Odcinek ma długość 11,5 km. Został oddany przed terminem - mija on dopiero w maju 2022 r. Początek odcinka zlokalizowany jest za węzłem Nisko Południe, tuż za przecięciem drogi ekspresowej z linią kolejową nr 65. Trasa S19 biegnie w okolicy miejscowości Nowosielec w kierunku południowym, po zachodniej stronie obecnej DK19 (w przybliżeniu równolegle do niej). Następnie krzyżując się bezkolizyjnie z DK19, skręca w kierunku południowo-wschodnim. Odcinek kończy się przed węzłem Podgórze, gdzie droga ekspresowa S19 krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 861. 

W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty nad drogą ekspresową, sześć przejść dla zwierząt (dwa górą i cztery dołem), dziewięć przepustów dla celów ekologicznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych Podgórze (kat. III) i Jeżowe (kat. II).

Jeżowe - Łowisko

Odcinek ma długość 10,3 km. Jego początek zlokalizowany jest przed węzłem Jeżowe (wcześniej Podgórze), który przecina trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką nr 861. Następnie trasa omija kompleks leśny od strony wschodniej i zmienia kierunek na południowo-zachodni. Na granicy trzech powiatów (niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego) trasa przecina drogę powiatową nr 1084 R w sąsiedztwie miejscowości Wólka Łętowska, tworząc węzeł Nowa Sarzyna (wcześniej Nowy Kamień). Odcinek kończy się przed węzłem Łowisko (wcześniej Kamień). 

W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Jeżowe i Nowa Sarzyna), a także siedem wiaduktów (w tym trzy wiadukty w ciągu dróg bocznych), pięć mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, przejście dla zwierząt dołem oraz pięć przepustów o funkcji ekologicznej.

S19 z dofinansowaniem UE

Budowa odcinków drogi ekspresowej S19, które zostały udostępnione kierowcom, dofinansowana była ze środków UE. 

Odcinek Rudnik nad Sanem - Nisko Południe jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie - Nisko Południe. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 971 408 465,64 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 468 342 018,53 zł. 

Natomiast odcinki Nisko Południe - Podgórze i Podgórze - Kamień są częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Nisko Południe - Sokołów Małopolski Północ. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 1 132 005 519,33 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 587 297 822, 46 zł. 


Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:   
    67,5 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Łowisko, Sokołów Małopolski - Rzeszów Południe), 
    47,1 km - w realizacji (w systemie Buduj: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Łowisko - Sokołów Małopolski Północ oraz Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),  
    53,9 km - w przygotowaniu (odcinek Babica - Jawornik na etapie przetargu, a odcinki Jawornik - Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla - Barwinek na etapie realizacji koncepcji programowej).

***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje