UX 300e. Pierwszy Lexus na prąd
Oprac.: Jacek Jurecki
Auta elektryczne już od dawna nie są tylko ciekawostką. Układ, który nie wytwarza żadnych spalin, wykorzystujący napędzane prądem silniki i akumulatory trafia do coraz większej liczby samochodów i, bezsprzecznie, oferuje całą masę zalet.
Wśród pojazdów typu BEV, czyli w pełni elektrycznych aut zasilanych z baterii jest również Lexus UX 300e - pozbawiona tradycyjnego silnika spalinowego odmiana SUV-a japońskiej marki.
Choć w pełni elektryczne samochody dopiero od niedawna szerzej pojawiają się na rynku, elektryfikacja i napęd wykorzystujący silnik elektryczny dla niektórych producentów wcale nie jest nowością.
W tym gronie jest również Lexus. Japońskie hybrydy wyprzedziły swoje czasy, elektryfikacja stała się znakiem rozpoznawczym marki, a dotychczasowe projekty pozwoliły producentowi zebrać bogate doświadczenie. Procentuje ono i dziś, podczas intensywnych, rynkowych zmian, gdy większość nowych modeli i debiutujących samochodów występuje w wersji elektrycznej.
Wśród aut dostępnych z takim napędem znalazł się Lexus UX 300e. Crossover, którego znamy z odmian hybrydowej i spalinowej, jest na rynku obecny także jako stuprocentowy elektryk.
Lexus UX w elektrycznej wersji
UX w elektrycznej wersji wygląda tak samo jak odmiany napędzane konwencjonalnie i nie manifestuje sobą, że napędza go prąd. W przeciwieństwie do wielu konkurentów, Lexus postanowił ograniczyć liczbę wyróżników elektrycznej wersji do minimum. Mamy więc charakterystyczny grill, typowy dla Lexusa kształt LED-owych świateł, wyraziste przetłoczenia i linie nadwozia i tył z dominującym wzorem świateł i ich ukształtowaniem tworzącym skierowane ku górze skrzydełka.
Lexus UX 300e jest pierwszym w pełni elektrycznym modelem marki i mierzy się z propozycjami konkurentów w klasie premium. To rywal aut takich jak Volvo XC40 Recharge, Mercedes EQA czy Audi Q4 e-tron, choć ten ostatni jest samochodem nieco większym.
Lexus UX 300e czyli oszczędność
Japońska propozycja wyróżnia się dynamiczną bryłą, przypominającą podwyższonego hatchbacka. Opływowe nadwozie zmniejsza opór powietrza, poziom hałasu i zużycie energii. W Lexusie UX 300e wynosi ono średnio od 17 kWh/100 km. Oszczędny napęd sprawdzi się nie tylko latem, bo pompa ciepła i system ogrzewania akumulatora pozwalają osiągnąć niskie zużycie energii również w dalekich od idealnych, jesiennych i zimowych warunkach.
Lexus UX 300e. Osiągi i silnik
Jedną z największych zalet aut elektrycznych jest doskonała dynamika i natychmiastowa reakcja na gaz. Lexus UX 300e wypada bardzo dobrze pod względem osiągów, a za parametry odpowiada 204-konny silnik elektryczny. Rozpędza on crossovera do 100 km/h w czasie 7,5 sekundy. Takie osiągi otrzymujemy w aucie, którego cena startuje od niecałych 215 tys. zł. Dla porównania kosztujący od 222 800 zł Mercedes EQA w wersji 300 4MATIC przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,7 s. A Audi Q4 40 e-tron, które niemiecka marka wycenia w swoim konfiguratorze na minimum 219 100 zł, potrzebuje na ten sprint 8,5 s.
Lexus UX 300e. Wnętrze wnętrzu nierówne
W klasie premium wykończenie i design wnętrza mają szczególne znaczenie. W tej kwestii każdy producent proponuje swoją wizję i każdy kokpit ma swój indywidualny charakter. W Audi dominuje duży ekran i kierownica o nietypowym kształcie, w Volvo mamy pionowy wyświetlacz i skandynawski minimalizm, w Mercedesie potrójne nawiewy i cyfrowe zegary połączone z ekranem systemu multimedialnego.
Lexus UX 300E
W Lexusie wita nas kokpit z szeregiem przełączników i fizycznych przycisków oraz japońska ergonomia. UX 300e ma system multimedialny, który może być obsługiwany przyciskami umieszczonymi pod ręką kierowcy.
Japończycy bez konieczności dopłaty oferują aktywny tempomat, elektryczną regulację położenia kolumny kierowniczej i przednich siedzeń czy Apple CarPlay i Android Auto. W przypadku wielu konkurencyjnych modeli za podobne wyposażenie trzeba nierzadko dopłacić.
Lexus UX 300e. Gwarancja
Niezawodność Lexusów to żadna tajemnica. Auta tej marki od samego początku słyną z bezawaryjności i długowieczności i nie inaczej jest z pierwszym elektrycznym Lexusem. Dowodzą tego między innymi warunki gwarancji. Producent zapewnia bowiem, że baterie pozostaną objęte gwarancją przez 10 lat lub milion kilometrów. Warunek jest jeden - właściciel auta musi zadbać o przestrzeganie harmonogramu wizyt serwisowych. Standardem w branży jest około 5 w porywach do 8 lat gwarancji i przebieg rzędu 150 000 km.
Skąd więc taka rozbieżność w warunkach oferowanych przez Lexusa i dlaczego Japończycy są tak pewni bezawaryjności? Jest to efekt wieloletnich prac nad rozwojem akumulatorów i technologii związanych z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. Baterie Lexusa UX 300e są chłodzone powietrzem, a układ utrzymujący ich temperaturę pracuje tak, by jak najdłużej pracowały one w optymalnym zakresie temperatur, co zapobiega przedwczesnemu starzeniu się ogniw.