UOKiK zajmie się silnikami PureTech. Chodzi o istotną wadę fabryczną

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
127
Udostępnij

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się sprawie popularnego silnika 1.2 PureTech, który w latach 2017-2020 stosowany był m.in. w Citroenach, Peugeotach i Oplach. Jednostka cieszy się złą sławą ze względu na przykrą przypadłość, która często kończy się zatarciem silnika.

UOKiK zajmie się silnikami PureTech. Chodzi o problem z paskiem rozrządu
UOKiK zajmie się silnikami PureTech. Chodzi o problem z paskiem rozrząduINTERIA.PL

Serwis francuskie.pl poinformował o wszczęciu postępowania przez UOKiK w sprawie wadliwych silników 1.2 PureTech. Konkretnie chodzi o ich wadę fabryczną wynikającą z zastosowania paska rozrządu w kąpieli olejowej. O zainteresowanie się sprawą zaapelował Powiatowy Rzecznik Konsumentów z Gdańska na prośbę jednego z klientów.

Silnik 1.2 Pure Tech - problem z paskiem rozrządu

O głośnych problemach związanych z popularną jednostką stosowaną przez koncern Stellantis informowaliśmy już w ubiegłym roku. Jak się okazuje, większość silników 1.2 PureTech cierpi na przypadłość, która może skończyć się zatarciem silnika. Problem wynika z zastosowania paska rozrządu w kąpieli olejowej.

Początkowo interwał wymiany paska rozrządu określony został przez producenta na 180 tys. km. Z czasem zmniejszono go do 160 tys. km, ale i to nie rozwiązało problemu. Właściciele wadliwych pojazdów podkreślają, że ich silniki nie zbliżają się nawet do połowy powyższych wartości. Wszystko przez efekt "łuszczenia się" rozpuszczanego przez olej paska. Jego fragmenty tworzą z czasem gęstą maź, która trafia m.in. do pompy próżniowej i zatyka smok pompy oleju. W niektórych sytuacjach może dojść do utraty siły hamowania oraz wspomnianego już zatarcia silnika.

Eksperci podkreślają, że problem dotyka w szczególności samochody eksploatowane na krótkich dystansach. Niespalone paliwo rozrzedza olej, przez co sam płyn staje się "żrący" dla tworzywa, z którego wykonano pasek. Awarie występują tak często, że w ich sprawę postanowił się zaangażować znany francuski prawnik - Christophe Lèguevaques. Pod koniec ubiegłego roku ruszył masowy pozew przeciwko koncernowi.

W Polsce sprawa silników 1.2 Pure Tech trafiła do UOKiK-u

W naszym kraju kwestią wadliwych silników zajmie się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przytoczonym przez francuskie.pl piśmie wystosowanym przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów z Gdańska czytamy:

Występuje z prośbą o spowodowanie wnikliwego zbadania sprawy konsumenta [...] Konsument zakupił‚ samochód marki Peugeot 2008 z silnikiem PureTech [...] Producent nie zapewnił skutecznych działań eliminujących wykryte wady konstrukcyjne w tych silnikach [...] W ocenie rzecznika konsumentów ww. działania kształtują prawa i obowiązki konsumentów w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając ich interesy.

Jak poinformował właściciel przytaczanego w cytacie Peugeota - do sprawy włączył się także Transportowy Dozór Techniczny. O dalszym rozwoju sprawy będziemy informować na bieżąco.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Toyota Yaris po liftingu. Jeździłem nową, mocniejszą hybrydą
      Toyota Yaris po liftingu. Jeździłem nową, mocniejszą hybrydąINTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      64
      Super
      relevant
      31
      Hahaha
      haha
      17
      Szok
      shock
      6
      Smutny
      sad
      5
      Zły
      angry
      4
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      127
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na