Tristar sposobem na korki? Ruszają testy

Płynną i bardziej bezpieczną jazdę samochodem oraz komunikacją zbiorową ma zapewnić w Trójmieście system sterowania ruchem Tristar. Budowa i instalacja urządzeń właśnie się zakończyła.

Tristar składa się m.in. z systemu kamer
Tristar składa się m.in. z systemu kamerWojciech StróżykReporter

Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK), które zrealizowały projekt, poinformował w poniedziałek, że do końca roku system będzie ustawiany i regulowany. Zgodnie z założeniami ma on pozwolić na skrócenie czasu przejazdu pojazdem indywidualnym co najmniej o 5,5 proc., a środkami komunikacji zbiorowej co najmniej o 6,5 proc.

Wyjaśnił, że system służy m.in. do monitorowania ruchu, wykrywania tzw. zdarzeń drogowych, do kierowania ruchem przy wykorzystaniu sygnalizacji świetlnej, ale także ma informować uczestników ruchu np. o utrudnieniach w przejazdach. System obsługują dwa centra kierowania - w Gdańsku i w Gdyni.

Nowy system ma działać na 149 skrzyżowaniach - 75 w Gdańsku, 60 w Gdyni i 14 w Sopocie, przede wszystkim na głównych trasach komunikacyjnych metropolii. Na 59 skrzyżowaniach będą zainstalowane rejestratory wykroczeń, przejazdu na czerwonym świetle i przekroczenia prędkości. 31 rejestratorów wykroczeń będzie w Gdańsku, 22 w Gdyni i 6 w Sopocie. GIK zapewnia, że wszystkie fotorejestratory będą oznakowane.

"Zarządcy systemu najbardziej zależy na uspokojeniu ruchu pojazdów w Trójmieście, a najmniej na braniu pieniędzy z tytułu mandatów" - dodał Łutowicz.

Zdaniem Mieczysława Kotłowskiego, dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni, który będzie obsługiwać system w zakresie transportu indywidualnego, rejestracja wykroczeń przy pomocy fotorejestratorów przyczyni się do usprawnienia ruchu pojazdów w Trójmieście. Przyznał, że zarejestrowane wykroczenia (przejazd na czerwonym świetle i przekroczenie prędkości) mogą być podstawą dla instytucji upoważnionej do karania kierowców.

Jak poinformowano, policja już zwraca się średnio 3-4 razy w tygodniu z prośbą o udostępnienie zdjęć z monitoringu miejskiego i Tristara, które mają pomóc w wyjaśnieniu przebiegu zdarzeń. O takie zdjęcia nie mogą wystąpić prywatne osoby pokrzywdzone.

W ramach Tristara w Trójmieście działać też będzie 13 stacji meteo, 36 znaków informacji parkingowej nt. wolnych miejsc oraz 26 znaków i tablic informujących o utrudnieniach w ruchu i o czasie przejazdu między skrzyżowaniami. Potrzebom systemu będzie służyło ok. 115 km połączeń światłowodowych.

System zbudowała firma Qumak z Warszawy. Pełnomocnik prezesa firmy ds. realizacji Tristara, Jan Goliński przyznał, że trójmiejski system jest największym tego typu projektem w Europie. Informacje uzyskane dzięki urządzeniom, np. o utrudnieniach, czasach przejazdu czy objazdach będą dostępne na specjalnie utworzonym portalu internetowym.

Całkowity koszt inwestycji wynosi prawie 161 mln zł; 85 proc. tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas