Toyota w grze o tytuł Car of the Year 2020

Poznaliśmy już listę 50 modeli, które zostały zakwalifikowane do europejskiej edycji konkursu Car of th Year 2020. Wśród nich znalazły się cztery modele Toyoty. Oto samochody japońskiej marki, które okazały się najlepsze w ciągu minionych 20 lat.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Wśród aut nominowanych do przyszłorocznej edycji istniejącej od prawie sześciu dekad nagrody Car of th Year znalazły się wszystkie cztery nowości Toyoty - kompaktowa Corolla, średniej wielkości sedan Camry, SUV RAV4 oraz sportowe coupe Supra. Trzy pierwsze to nowe generacje najpopularniejszych modeli marki, które powstały na nowych modułowych platformach z serii TNGA, a pod maską kryją napędy hybrydowe czwartej generacji. Ostatni z nich to spadkobierca pięknej tradycji czterech generacji klasycznej Supry. Na dziś trudno ocenić, który z nich ma największą szansę na tytuł. W przeszłości Toyota zdobywała laury dzięki tak różnym modelom jak Yaris, Prius czy Mirai.

Car of the Year 2000

Toyota Yaris była pierwszym modelem Toyoty i drugim japońskiej produkcji, który zdobył tytuł Samochodu Roku na bardzo wymagającym europejskim rynku. Toyota zaprojektowała ten model w swoim francuskim studio ED2 specjalnie z myślą o kierowcach Starego Kontynentu. To nie oznacza jednak, że Yaris był modelem lokalnym - na azjatyckich rynkach zadebiutował pod nazwą Vitz, a w Ameryce Północnej i Australii jako Echo.

Toyota nie poszła tropem swojej niemieckiej, francuskiej czy włoskiej konkurencji, lecz zaproponowała coś zupełnie nowego. Yaris zrewolucjonizował myślenie o małych samochodach za sprawą niecodziennego wyglądu, bardzo nowoczesnego wnętrza z cyfrowymi zegarami i wyświetlaczem Optitron znanym z modeli Lexusa oraz litrowego silnika, który uzyskiwał osiągi jednostek 1.5 bez stosowania takich rozwiązań jak turbina. 67-konny motor z 16-zaworową głowicą i zmiennymi fazami pracy zaworów zużywał nieco ponad 5 l/100 km benzyny. Silnik 1SZ-FE stał się laureatem pierwszej edycji konkursu International Engine of the Year 1999. Obecnie spokrewniony z nim silnik 1.0 jest produkowany w polskiej fabryce Toyoty w Wałbrzychu.

Car of the Year 2005 oraz North American Car of the Year 2004

Toyota Prius z 1997 roku to był przełomowy samochód, który zrewolucjonizował globalną motoryzację, popychając ją w stronę elektryfikacji. Jednak dopiero druga generacja sprawiła, że Prius opuścił niszę ekologicznej ciekawostki i stał się masowym samochodem. W 2004 roku sprzedaż Priusa skoczyła niemal trzykrotnie do 125 tys. aut, a łączna sprzedaż drugiej generacji sięgnęła 1 192 000 egzemplarzy. Auto zdobyło serca mieszkańców Kalifornii, w szczególności gwiazd Hollywood. Prius II stał się ikoną ekologicznej motoryzacji, a za jego kierownicą zaczęli się pokazywać Natalie Portman, Julia Roberts, Leonadro DiCaprio, Cameron Diaz, Salma Hayek, Tom Hanks, Gwyneth Paltrow czy Miley Cyrus.

Informacja prasowa (moto)

W przeciwieństwie do pierwszej generacji, którą oparto na modelu Echo, Prius II został zaprojektowany zupełnie od początku, zyskując charakterystyczną sylwetkę klina z nadwoziem liftback. Podczas prac rozwojowych nad tym modelem Toyota zarejestrowała 530 patentów. Auto było mocniejsze i bardziej ekonomiczne od poprzednika, zyskało też większe i bardziej komfortowe wnętrze. Według brytyjskiego Departamentu Transportu średnie zużycie paliwa wynosiło 4,3 l/100 km. Władze Kalifornii zakwalifikowały go do kategorii Super Ultra Low Emissions Vehicle (SULEV). Napęd Hybrid Synergy Drive Priusa 2. generacji zdobył tytuł International Engine of the Year 2004.

World Green Car of the Year 2016

Tytuł World Green Car of the Year Toyota zdobyła dwukrotnie - i to pod rząd. Pierwszym laureatem była Toyota Mirai, która choć światową premierę miała w grudniu 2014 roku w Japonii, na rynki Europy i USA zaczęła wchodzić w roku następnym.

Samochód był pod każdym względem przełomowy - został zaprojektowany od początku jako auto na wodór napędzane ogniwami paliwowymi, nad którymi Toyota pracowała od lat 90. Zaawansowana technologia ogniw, superwydajny silnik elektryczny, supernowoczesne zbiorniki na wodór z włókna węglowego pokrytego włóknem szklanym oraz kluczowe komponenty dopracowywanej przez 20 lat technologii hybrydowej - to wszystko sprawiło, że Mirai stał się najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem na rynku.

Informacja prasowa (moto)

Zielony Samochód Roku 2016 to średniej wielkości, funkcjonalny sedan o przestronnym bagażniku i wnętrzu, mocy 154 KM i zasięgu od 500 km na jednym tankowaniu, które trwa kilka minut. Auto nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynie wodę. W zbiornikach o pojemności 122,4 l wodór jest zmagazynowany pod ciśnieniem 700 barów. Do pokonania dystansu 100 km wystarcza 0,8 kg wodoru. Toyota Mirai bardzo dobrze się sprawdza w każdych warunkach pogodowych i jest bezpieczniejsza niż samochód zasilany LPG czy benzyną.

World Green Car of the Year 2017

W kolejnym roku jury konkursu ponownie uznało, że to Toyota wprowadziła na rynek najlepszy ekologiczny samochód na świecie. Toyota Prius Plug-in Hybrid drugiej generacji przez wielu analityków był uważany za najbardziej wydajny model wykorzystujący silnik spalinowy. Potwierdził to m.in. ADAC EcoTest oraz amerykańska agencja rządowa EPA. W testach ADAC model uzyskał znacząco lepsze wyniki od konkurencji. Łączne zużycie paliwa i energii elektrycznej przy w pełni naładowanym akumulatorze wyniosło 1 l/100 km oraz 7,2 kWh/100 km, przy emisji 22 g/km CO2. Jazda wyłącznie w trybie hybrydowym bez korzystania energii ładowanej z zewnątrz powodowała zużycie 3,4 l/100 km benzyny i emisję 79 g/km CO2.

Informacja prasowa (moto)

Prius Plug-in Hybrid to zbudowany na platformie TNGA liftback średniej wielkości z napędem hybrydowym czwartej generacji o mocy 122 KM, dzięki czemu może poruszać się na samym silniku elektrycznym średnio przez połowę czasu jazdy po mieście, nawet kiedy nie korzysta z prądu pobranego z sieci. Wystarczy energia na bieżąco odzyskiwana przy hamowaniu. Prędkość maksymalna dostępna bez uruchomienia silnika benzynowego (EV) wynosi 135 km. Dwukrotnie bardziej pojemna bateria trakcyjna zapewnia nieprzerwany zasięg na samym silniku elektrycznym do 50 km. Takie rozwiązanie daje Priusowi Plug-in Hybrid ogromną przewagę nad hybrydami plug-in innych producentów, które po rozładowaniu akumulatora trakcyjnego stają się zwykłymi autami spalinowymi.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas