Toyota Mirai zadebiutuje na nowych rynkach
Napędzana wodorem Toyota Mirai jest już dostępna w Japonii, Stanach Zjednoczonych oraz w 4 państwach Europy. Jej sprzedaż rozpoczęła się w grudniu 2014 roku, a w 2016 pojawi się ona na 3 kolejnych europejskich rynkach.
Toyota Mirai, pierwszy seryjnie produkowany samochód wodorowy Toyoty, zadebiutowała w Europie w 2015 roku. Auto napędzane ogniwami paliwowymi trafiło najpierw do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Danii, a na początku 2016 r. do Belgii. Sprzedaż w Szwecji i Norwegii rozpocznie się latem, a jeszcze przed końcem tego roku model pojawi się w salonach w Holandii. Rosnące inwestycje w infrastrukturę tankowania wodoru i coraz większa świadomość ekologiczna otwierają drogę przed tym przyjaznym dla środowiska samochodem nieemitującym spalin.
Rozpoczęcie sprzedaży Mirai w Norwegii nastąpi wkrótce po deklaracji dwóch działających na tym rynku dostawców wodoru (HYOP i Uno-x), że istniejąca sieć pięciu punktów tankowania wodoru na wschodzie kraju zostanie do 2020 roku uzupełniona o kolejnych 20 stacji w różnych miejscach Norwegii. Stacje wodorowe będą jednym z priorytetów Narodowego Planu Transportu na lata 2018-2029. Nabywcy Toyoty Mirai będą mogli korzystać z takich samych przywilejów, jakie przyznano posiadaczom aut elektrycznych - ulg podatkowych, możliwości korzystania z buspasów i darmowego przejazdu drogami płatnymi.
"To dla nas przełomowy moment. Wierzymy, że to początek czegoś wielkiego. Jesteśmy przekonani, że technologia wodorowa odegra kluczową rolę w zmniejszaniu emisji spalin powodowanej przez transport drogowy, pomagając tym samym osiągnąć cele związane z ochroną klimatu w Norwegii" - powiedział dyrektor PR Toyota Norway, Espen Olsen.
Przed rynkową premierą Toyota Mirai została gruntownie przetestowana na drogach Norwegii, przechodząc wszystkie próby bez najmniejszych problemów. W szczególności samochód znakomicie poradził sobie z tutejszymi mrozami.
"Kabina nagrzewa się bardzo szybko dzięki ciepłu wytwarzanemu podczas pracy ogniw paliwowych, bez żadnego wpływu na zasięg samochodu" - dodał Olsen.
Podobnie jak Norwegia, również Szwecja dysponuje już kilkoma stacjami tankowania wodoru w miastach takich jak Sztokholm, Göteborg i Malmö, a jeszcze w tym roku mają zostać uruchomione kolejne (w Mariestad oraz druga w Sztokholmie). W Szwecji wodór wytwarzany jest w 100% z użyciem energii odnawialnej, podobnie jak w Danii. Dyrektor PR Toyota Sweden, Bengt Dalström, powiedział: "Wprowadzenie Toyoty Mirai na szwedzki rynek przyczyni się do przyspieszenia rozwoju infrastruktury wodorowej w naszym kraju".
egzemplarzy w roku 2017 do 30000 w roku 2020. Ponieważ samochód nie emituje podczas jazdy żadnych substancji oprócz pary wodnej, Toyota Mirai ma znacząco przyczynić się do zrealizowania deklaracji Toyota Environmental Challenge 2050, która przewiduje między innymi zmniejszenie do tego roku łącznej emisji CO2 związanej z działalnością Toyoty o 90% w porównaniu do poziomu z roku 2010.