Toyota i-Road - kładzie się w zakrętach
Litera "i" rządzi! Nie tylko w świecie elektroniki użytkowej, ale także wśród samochodów. BMW nazwie tak serię nowych hybryd, a Toyota zaprezentowała w Genewie koncepcyjny pojazd i-Road, czyli dwuosobowe skrzyżowanie skutera i samochodu.
Toyota i-Road mierzy 235 cm długości, 145 cm wysokości i 85 cm szerokości przy rozstawie osi równym 170 cm - pod względem wymiarów bliżej jej do jednośladu niż do samochodu. Znaki szczególne modelu to tylko (lub aż) trzy koła oraz system "Active Lean", który pozwala mu przechylać się w zakrętach nawet o 45 stopni.
Toyota i-Road
Toyota i-Road
- Actve Lean pozwala na manewrowanie przy niewielkich prędkościach bez potrzeby stabilizowania pojazdu przez kierowcę - wyjaśniają inżynierowie Toyoty.
System wykorzystuje siłownik elektryczny z przekładnią, zamontowany nad przednim zawieszeniem, połączony z lewym i prawym kołem. Elektroniczna jednostka sterująca wylicza pożądany kąt przechylenia w oparciu o kąt skrętu, dane z czujnika żyroskopowego i prędkość, po czym system automatycznie przesuwa w przeciwne strony lewe i prawe koło, powodując przechylenie niwelujące wpływ siły odśrodkowej przy skręcie.
Zapewniając promień skrętu o długości 3 m, Active Lean działa również wtedy, gdy pojazd jedzie prosto po pochyłej powierzchni - wówczas automatycznie kompensuje przechylenie, utrzymując pojazd w pozycji pionowej.
Ponieważ system system eliminuje konieczność opuszczania stóp na nawierzchnię, i-Roada można było wyposażyć w nadwozie zamknięte. Dzięki temu można nim jeździć bez kasku - kabina zapewnia warunki podobne do panujących w samochodzie z udogodnieniami w rodzaju oświetlenia, ogrzewania czy systemu audio.
i-Road jest wprawiany w ruch za pomocą dwóch silników elektrycznych o mocy 2 kW. Energia zgromadzona w bateriach litowo-jonowych pozwala pokonać dystans do 50 km, a ich ładowanie trwa 3 godziny.
Jeśli nowy pojazd Toyoty trafi do produkcji, będzie konkurentem czterokołowego Renault Twizy.
Maciej Struk