Toyota GR Supra GT4. Przepustka do sukcesów

Gazoo Racing zaprezentowało GR Suprę GT4. Oto co na jej temat mówi inżynier Toyoty.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Toyota GR Supra GT4 powstała w oparciu o wersję drogową, która była pierwszym globalnym autem, opracowanym przez Toyota Gazoo Racing. Wyścigowa odmiana została przygotowana z myślą o rywalizacji. Auto ma 3-litrowy, 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 430 KM i napęd na tylną oś. Na początku 2020 roku samochód uzyskał homologację i trafił do pierwszych klientów. Błyskawicznie okazało się, że to bardzo udany projekt. Dlaczego? W ośrodku badawczo-rozwojowym sportowego teamu Toyota Gazoo Racing w Kolonii rozmawialiśmy o tym z Florianem von Hasselbach, szefem zespołu inżynierów pracujących nad rozwojem GR Supry GT4.

Informacja prasowa (moto)

Samochód już na pierwszy rzut oka łatwo odróżnić od seryjnej Supry, z przodu zamontowano profesjonalny splitter, na pokrywie bagażnika umieszczono duży, kompozytowy spojler, zapewniający dodatkowy docisk tylnej osi, równoważąc w ten sposób potężną moc silnika. We wnętrzu również na próżno szukać podobieństw do cywilnej Supry. Standardową kierownicę zastąpiono wyczynową, na której znajdują się dwa rzędy przycisków i dwa pokrętła, służące do sterowania funkcjami samochodu. W kabinie jest tylko jeden fotel i klatka bezpieczeństwa, zgodne z wymaganiami FIA.

Dla wielu zawodników ten samochód stanie się przepustką do świata motorsportu i zwycięstw. Poznajmy szczegóły i zobaczmy dlaczego.

- Proszę nam opowiedzieć o swoich doświadczeniach w sporcie samochodowym.

- Od zawsze interesowałem się światem motorsportu, dlatego kierunek mojej edukacji był oczywisty. Już podczas studiów pracowałem w branży wyścigowej, jako młodszy inżynier. Tuż po studiach rozpocząłem pracę projektanta w BMW. Pracowałem między innymi nad modelem Z4 GT3. Następnie trafiłem do Audi, a w 2012 roku otrzymałem ofertę od Toyoty i pracuję tu do dziś. Świat motorsportu był dla mnie szczególnie interesujący, ze względu na stawiane inżynierom, ambitne zadania. Chodzi nie tylko o podniesienie mocy i poprawę parametrów, lecz również o to, aby po wprowadzeniu tych zmian auto pozostało odporne na usterki - a jednocześnie, by nie nadwerężać budżetu.

- Przejdźmy do GR Supry GT4. Dlaczego powstał ten samochód?

- Od dłuższego czasu obserwowaliśmy rosnące zainteresowanie wyścigami i sądzimy, że ta tendencja będzie kontynuowana. Część producentów jest już obecnych w serii GT4, więc postanowiliśmy dołączyć do rywalizacji z naszą Suprą. Ten samochód doskonale się do tego nadaje - a fakt, że dopiero wchodzimy do serii, sprawił że mogliśmy uniknąć błędów popełnionych przez naszych konkurentów.

- Jakie są główne założenia, które legły u podstaw stworzenia GR Supry GT4?

- Chcieliśmy zaoferować nabywcom, na przykład prywatnym zespołom wyścigowym, pełnokrwistą sportową maszynę, więc priorytetem są osiągi i możliwości auta na torze. Drugim ważnym czynnikiem były jednak koszty. Cała idea polegała na tym, aby ograniczyć do minimum wydatki, które muszą ponosić nabywcy, a jednocześnie zapewnić im maszynę o satysfakcjonujących parametrach. Z tego względu nie zdecydowaliśmy się na szerokie zastosowanie włókna węglowego. Z kompozytu wykonano jedynie przedni splitter i znajdujący się na pokrywie bagażnika, regulowany spojler. Chodziło o to, aby obniżyć koszty naprawy samochodu w razie powstania uszkodzeń podczas rywalizacji na torze.

Toyota GR Supra GT4 

- Jakie są najważniejsze zmiany, poczynione w GR Suprze GT4?

- Jedną z najistotniejszych była nowa elektronika. Samochód otrzymał jednostkę sterującą Magneti Marelli, która daje szerokie możliwości w kwestii dostrojenia samochodu w bardzo prosty sposób. Nie potrzeba do tego sztabu mechaników z najnowszym sprzętem. Elektronika diagnozuje również auto, dzięki czemu łatwo można wykryć usterki, które mogą zdarzyć się w trakcie zawodów na torze. Prawdę mówiąc, wykrycie usterki jest tu łatwiejsze, niż w przypadku zwykłego samochodu drogowego. To jednak nie wszystko. Chodziło też o maksymalne uproszczenie czynności przy samochodzie. Na przykład zmiana ustawienia limitera prędkości w pit stopie jest dokonywana z poziomu ustawień. W wielu samochodach wyczynowych taką zmianę da się wykonać dopiero po podpięciu do auta laptopa z odpowiednim oprogramowaniem.

- A jak zmieniły się podzespoły mechaniczne?

- Jeśli chodzi o silnik, jest to seryjna, lekko zmodyfikowana jednostka z tą samą turbiną twin-scroll, ale dzięki zmianom w programach zarządzających pracą jednostki napędowej, osiągnęliśmy moc od 430 do blisko 500 KM. W zależności od tego, które spośród pięciu dostępnych ustawień jest w użyciu. Do dyspozycji kierowcy jest również 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Na wzrost mocy złożyła się również wymiana układu wydechowego. W GR Suprze GT4 mamy moduł firmy Akrapovič, opracowany specjalnie do tego modelu.

Informacja prasowa (moto)

- W związku ze wzrostem parametrów silnika, konieczna była wymiana seryjnej skrzyni biegów?

-  Nasz wybór padł na automatyczną, siedmiobiegową przekładnię firmy ZF, dostosowaną do poprawionych parametrów auta. Podzespół jest obsługiwany łopatkami. Moc przekazywana jest na tylną oś za pośrednictwem chłodzonego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu oraz półosi GKN Motorsport.

- Zmianom poddano również zawieszenie?

-  Z przodu mamy kolumny MacPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Zastosowaliśmy regulowane sportowe amortyzatory firmy KW. Na 18-calowych obręczach firmy OZ zamontowano ogumienie typu slick, opracowane przez Pirelli. Za zatrzymywanie samochodu odpowiadają hamulce Brembo, z przodu zastosowano sześciotłoczkowe zaciski, z tyłu czterotłoczkowe. Średnica stalowych tarcz to odpowiednio 390 i 355 mm. Dzięki wprowadzonym zmianom, udało się obniżyć masę auta o około 130 kg względem standardowej Supry, którą można kupić w salonie Toyoty. Masa pojazdu po zmianach to 1350 kg. Auto nie ma jednak homologacji drogowej. 

Informacja prasowa (moto)

- Brzmi doskonale. A jak szybko GR Supra GT4 przyspiesza?

- Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Nie mierzyliśmy przyspieszenia w sposób typowy dla zwykłych samochodów drogowych, a więc od 0 do 100 km/h. W przypadku samochodu, który ma startować w zawodach, ważne jest dostosowanie parametrów auta do danego kierowcy i toru. Wiele zależy też od poziomu mocy, a ten jest regulowany na pięciu poziomach. W tym wypadku nie jest ważne, by znać przyspieszenie do setki. Liczy się to, by być konkurencyjnym na torze.

- Co otrzymuje w standardzie nabywca Toyoty GR Supry GT4?

- Wszystkie elementy, o których wcześniej była mowa. We wnętrzu samochodu, zamiast standardowego baku zastosowano zbiornik o pojemności 120 l. Co ważne, auto otrzymało system szybkiego tankowania, a paliwo do baku leje się poprzez szeroki przewód. Standardowo GR Supra GT4 ma system gaśniczy, sportowy system ABS z możliwością ustawienia dwunastu poziomów działania oraz wyczynowy układ kontroli trakcji, dający możliwość używania go w jednym z sześciu trybów. Przed oczami kierowcy jest profesjonalny ekran o przekątnej 8 cali, zastępujący cywilne zegary. Opcjonalnie, GR Suprę GT4 można wyposażyć także w kamerę cofania i system monitorowania ciśnienia w oponach.

- Ile kosztuje taki samochód i jakie koszty wiążą się z uczestnictwem w zawodach serii GT4?

- Nabywca musi wydać na GR Suprę GT4 175 000 euro - i jest to cena za samochód gotowy do startu w zawodach. Nie trzeba już dodawać żadnych elementów wyposażenia, poprawiających parametry czy prowadzenie. Jeżeli zaś chodzi o koszty udziału w zawodach - są one zależne od serii, w której bierze się udział, stylu jazdy i oczywiście, wydarzeń na torze. Można powiedzieć, że koszt weekendowego startu w europejskich zawodach, wraz z ceną części zamiennych to około 15 000 euro. Gazoo Racing zaproponowało klientom coś niezwykłego. GR Supra GT4 to gotowy samochód wyścigowy, który został zaprojektowany tak, by maksymalnie ograniczyć koszty startującego w zawodach zespołu, bez utraty jego konkurencyjności. Niewykluczone, że dla wielu kierowców auto okaże się przepustką do świata poważnych wyścigów i sukcesów.

- Dziękuję za rozmowę.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas