Toyota Crown i nowe technologie

W japońskich salonach Toyoty debiutuje nowa generacja Toyoty Crown. Flagowy sedan Toyoty na rodzimym rynku kumuluje wszystkie najnowocześniejsze technologie marki – architekturę TNGA, napęd hybrydowy czwartej generacji, pakiet Toyota Safety Sense z nowymi funkcjami oraz bogaty zestaw systemów zwiększających bezpieczeństwo i wygodę użytkowania auta oparte na wymianie informacji w chmurze i sztucznej inteligencji.

Toyota Crown
Toyota CrownInformacja prasowa (moto)

Od premiery pierwszej generacji w 1955 roku, Toyota Crown jest w Japonii symbolem innowacyjności. W 1987 roku w ósmej generacji modelu pojawił się system kontroli trakcji, zaś w 1991 roku w wyposażeniu dziewiątej generacji znalazł się ABS. Najnowsze technologie wielokrotnie trafiały do wyposażenia Toyoty Crown, zanim pojawiły się w innych modelach.

Flagowy sedan Crown 15. generacji jest standardowo wyposażony moduł automatycznej wymiany danych DCM. Stałe połączenie przez sieć bezprzewodową wynosi na nowy poziom relację między samochodem a użytkownikami. Nowe usługi oparte na wymianie danych w czasie rzeczywistym koncentrują się na bezpieczeństwie, komforcie i wygodzie użytkowania.

Nowa generacja Toyota Safety Sense

Do standardowego wyposażenia Crown należy zupełnie nowy zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense drugiej generacji. Nowy, mniejszy moduł z wbudowaną kamerą i czujnikiem radarowym o zwiększonej czułości i zasięgu wprowadza do sedana Toyoty nowe funkcje - rozszerza funkcjonalność systemu zapobiegania kolizjom o wykrywanie rowerzystów w ciągu dnia, a pieszych nawet w nocy. Zwiększa także skuteczność systemu utrzymania pasa ruchu dzięki skorelowaniu wykrywania linii na jezdni z działaniem aktywnego tempomatu. Nowy Crown jest też wyposażony w funkcję automatycznego hamowania podczas manewrowania na parkingu.

Toyota CrownInformacja prasowa (moto)

Nowe technologie informacyjne

Łączność samochodu z siecią udostępnia kierowcy takie rozwiązania jak HELPNET - system automatycznie informujący o wypadku służby ratunkowe, oraz e-Care, dzięki któremu na podstawie danych z samochodu diler informuje klienta, kiedy jest najlepszy moment na czynności serwisowe. Toyota's Operator Service zapewnia zautomatyzowany kontakt z operatorem za pośrednictwem systemu multimedialnego samochodu. Operator pomaga w korzystaniu z nawigacji i wspiera kierowcę w sytuacji nagłej awarii.

Kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo jest system ITS Connect, w ramach którego wyposażone w niego samochody oraz urządzenia infrastruktury drogowej (np. sygnalizatory świetlne) wymieniają się informacjami, aby zapobiegać kolizjom. Z kolei system Passable Route Map wskazuje drogi ewakuacji podczas katastrof naturalnych.

Toyota CrownInformacja prasowa (moto)

Testowany na Nürburgringu

Nowa Toyota Crown została zbudowana w architekturze TNGA. Jej właściwości jezdne były testowane i dopracowywane na słynnym niemieckim torze Nürburgring, uważanym za najtrudniejszy tor na świecie. Dzięki platformie TNGA samochód ma niżej położony środek ciężkości m.in. dzięki niższemu zamocowaniu silnika oraz optymalne rozłożenie masy między przodem i tyłem. Wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu zwiększa pewność prowadzenia.

Hybryda czy turbo?

Gama napędów obejmuje trzy pozycje do wyboru - dwa napędy hybrydowe i turbodoładowany silnik benzynowy. Napęd Dynamic Force Engine Hybrid System z 2,5-litrowym silnikiem został opracowany w architekturze TNGA i wyróżnia się wyjątkowo wysoką wydajnością cieplną na poziomie 40%. Napęd ten dostarcza 226 KM mocy i współpracuje z niklowo-wodorkową baterią trakcyjną.

Napęd Multi-stage Hybrid System z 3,5-litrowym silnikiem V6 generuje 359 KM mocy, a silnik elektryczny o mocy 180 KM czerpie energię z baterii litowo-jonowej.

Do wyboru jest także 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy 8AR-FTS o mocy 245 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny w bardzo szerokim zakresie 1650-4400 obr./min.

Produkowany w fabryce supersamochodów

Nowy model jest produkowany w fabryce Motomachi, w której był budowany m.in. supersamochód Lexus LFA, a obecnie powstają Lexus LC i Toyota Mirai. Toyota planuje dostarczać japońskim klientom 4500 egzemplarzy Crown miesięcznie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas