To już 28 lat od likwidacji FSM

28 maja to ważna data dla miłośników "polskich" samochodów. 28 maja 1992 roku - po przeszło dwudziestu latach działalności - z motoryzacyjnej mapy polski oficjalnie zniknęła wówczas Fabryka Samochodów Małolitrażowych.

Rok 1975. Pierwszy Fiat 126p wyprodukowany w Tychach
Rok 1975. Pierwszy Fiat 126p wyprodukowany w TychachInformacja prasowa (moto)

Zmiany ustrojowe w Polsce przyniosły kres konglomeratowi, na który - pod nazwą Fabryka Samochodów Małolitrażowych - składało się aż dwanaście fabryk, pracownia projektowa, własny zakład transportu oraz ośrodek badawczo-rozwojowy. W maju 1992 roku, po ponad dwudziestu latach działalności i przeszło 3,3 mln wyprodukowanych pojazdów, podmiot o nazwie FSM przestał istnieć. Na  szczęście nie oznaczało to jednak zaprzestania produkcji samochodów...

Za początek przemysłu motoryzacyjnego na Śląsku uznaje się rok 1971, kiedy ruszyła Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Pierwszym budowanym tam pojazdem był jedyny, produkowany na masową skalę, stricte polski samochód - Syrena. Po tym jak w 1973 roku polski rząd wykupił licencję od Fiata, w bielskim zakładzie ruszyła produkcja pierwszych "Maluchów" jak szybko zaczęto nazywać Fiaty 126p. W 1975 roku, na mocy umowy z Fiatem, powstał nowoczesny zakład produkcyjny w Tychach, gdzie kontynuowano produkcję tego modelu. Zakład w Tychach zbudowano od podstaw w latach 1972 - 1975.

Nowa fabryka powstała specjalnie z myślą o produkcji Fiata 126p. Opłaty licencyjne czy kredyty na urządzenia spłacaliśmy Włochom m.in. dostawami produkowanych w naszym kraju silników. Pierwsze auta zjechały z linii montażowych tyskiego zakładu 18 września 1975 roku, dwa lata po uruchomieniu produkcji w zakładzie w Bielsku.

Fabryka Fiata w Tychach

interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl
interia.pl

Zmiana ustroju odcisnęła ogromne piętno na fabrykach w Bielsku i Tychach. FSM należała do jednej z ponad ośmiu tysięcy państwowych spółek, które w oparciu o ustawę z 13 lipca 1990 roku miały zostać sprywatyzowane. W wyniku tych założeń FSM została najpierw przekształcona w spółkę akcyjną, a następnie - po sprywatyzowaniu - sprzedana do Fiata Auto. Proces ten przyspieszono, by uratować przedsiębiorstwo przed nieuchronną upadłością i likwidacją aż 18 tys. miejsc pracy. W ten sposób powstał Fiat Auto Poland - firma działająca oficjalnie od października 1992 roku.

Historia Fiata 126

 
 
 
 
 
 
 
 

Przełomowym okazał się rok 1991. Wówczas montaż Fiata 126p definitywnie przeniesiono do Bielska-Białej. Popularny Maluch ustąpił w Tychach miejsca licencyjnemu modelowi X1/79. Właśnie tak brzmiała nazwa kodowa wyczekiwanego w Polsce z wielką nadzieją Fiata Cinquecento. Co najważniejsze nowy model miał być produkowany wyłącznie w Polsce. Po raz pierwszy światowy producent samochodowy wybrał jeden z krajów Europy Wschodniej do produkcji strategicznego w swojej gamie modelu, który był przeznaczony do sprzedaży na wszystkich rynkach europejskich. Pierwszy Fiat Cinquecento zjechał z linii fabryki w Tychach w czerwcu 1991 roku.

Następca malucha przetrwał w produkcji do 1998 roku, gdy zastąpił go odświeżony model - Fiat Seicento. Sam Maluch, wówczas już tak nazywany oficjalnie, produkowany był w Bielsku aż do roku 2000. Wycofanie z oferty historycznego modelu oznaczało też zakończenie produkcji samochodów w Bielsku (do Tychów przeniesiono wówczas montaż Fiatów Uno, Siena i Palio Weekend). Od tego czasu zakład skupił się na produkcji podzespołów - silników i skrzyń biegów.

W kwietniu 2015 roku, wskutek fuzji pomiędzy grupami Fiat i Chrysler, Fiat Auto Poland zmieniła nazwę na Fiat Chrysler Automobiles Poland. Malkontentom warto przypomnieć, że przez cały okres produkcji Fiata 126p w Polsce powstało w sumie 3 318 674 egzemplarzy tego pojazdu. Dla porównania samego tylko Fiata 500 powstało w Tychach już ponad 2,3 mln sztuk, a pod skrzydłami Fiat Auto Poland w Polsce powstawały jeszcze przecież: Fiat Cinquecento, Fiat Uno, Fiat Punto, Fiat Seicento, Fiat Bravo, Fiat Brava, Fiat Marea, Fiat Ducato, Fiat Siena i Palio Weekend, Fiat Panda, Fiat i Abarth 500 oraz od 2011 roku - Lancia Ypsilon.  Ponadto w latach 2008 - 2016 na zlecenie koncernu Ford - FCA w Tychach produkował także Forda KA (514 288 sztuk).

Inna sprawa, że zdecydowana większość tej produkcji, w przeciwieństwie to poczciwego malucha, trafiała na eksport...

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas