To jednak drogi zabijają! I to nie tylko w Polsce!

Zajmująca się głównie przeprowadzaniem testów zderzeniowych organizacja Euro NCAP połączyła siły z Międzynarodowym Programem Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP.

Drogi muszą być dobrze oznakowane
Drogi muszą być dobrze oznakowaneInformacja prasowa (moto)

Obie organizacje przygotowały wspólnie raport pt. Roads that Cars can Read (Drogi, które samochody mogą czytać). Wskazują w nim, że obecnie w samochodach coraz powszechniejsze stają się technologie, które w znaczący sposób poprawiają bezpieczeństwo. Jednak w ślad za nimi nie idą... drogi. Raport niemal idealnie wsparł więc tezy przedstawione w dotyczącym bezpieczeństwa na polskich drogach raporcie NIK i uderzył w rządową wersję, wedle której za wypadki w Polsce odpowiadają nagminnie przekraczający dozwoloną prędkość kierowcy, a nie stan dróg.

W raporcie Euro NCAP i EuroRAP wskazano, że obecnie w coraz większej liczbie samochodów dostępne są kamery i czujniki, których zadaniem jest monitorowanie przestrzeni przed pojazdem. Z dostarczanych przez nie danych korzystają takiej systemy jak "Lane Support", którego zadaniem jest monitorowanie, czy samochód w niezamierzony sposób nie opuszcza pasa , czy "Speed Alert", który ostrzega kierowcę, że samochód jedzie szybciej niż jest to dozwolone.

Jednak systemy te działają prawidłowo tylko na drogach utrzymanych w dobrym stanie - kamery muszą "dostrzec" wymalowane linie wyznaczające pas ruchu, czy znaki ograniczenia prędkości. Gdy oznakowanie poziome jest starte i niewidoczne, a znaki ograniczeń zniszczone i zasłonięte np. przez przydrożną roślinność, systemy stają się bezużyteczne.

Tymczasem europejskie statystyki wskazują, że do około 1/4 wypadków dochodzi na skutek niekontrolowanego opuszczenia drogi przez pojazd. Szacuje się, że powszechne stosowanie systemu "Lane Support" mogłoby zmniejszyć liczbę śmiertelnych ofiar na europejskich drogach o 2000 co rok.

Raport wskazał, że do największej liczby wypadków w Europie dochodzi na około 10 procentach dróg krajowych, które są jednopasmowe. Cóż, w Europie mają już autostrady, więc jest tylko 10 procent...

Raport sugeruje zwiększenie działań mających na celu umożliwienie funkcjonowania systemów wspomagających kierowcę poprzez poprawienie oznakowanie pionowego i poziomego.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas