Tarnów kupi miejskie autobusy z nowatorskim napędem

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Tarnowie zamierza wymienić większość taboru autobusowego na pojazdy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Firma planuje zakupić 45 takich autobusów ze środków unijnych na lata 2014-2020. Wartość projektu to 48 mln zł.

Autobusy na gaz ziemny są tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne dla środowiska
Autobusy na gaz ziemny są tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne dla środowiskaMiłosz PolochReporter

"Rozpoczynamy duży program wsparcia transportu publicznego. Oprócz wydatków przeznaczonych na drogi, będą to największe koszty, które poniesie nasze miasto w najbliższym czasie" - zapowiedział podczas środowej konferencji prasowej prezydent miasta Roman Ciepiela.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji planuje zakup 45 nowoczesnych niskopodłogowych autobusów. Mają one posiadać pełne wyposażenie, m.in. klimatyzację, monitoring i dynamiczną informację pasażerską. Pojazdy mają być zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG), co pozwoli zmniejszyć koszty paliwa o 20 proc.

Ponadto gaz LNG - ocenił Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie - ma wiele zalet w kontekście ochrony środowiska. Silniki zasilane tym paliwem są dużo bardziej przyjazne dla środowiska pod względem emisji zanieczyszczeń.

Realizacja tego przedsięwzięcia zależy od akceptacji wniosku o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. małopolskiego na lata 2014-2020. Przetarg na dostawcę gazu oraz na zakup pierwszych autobusów ma zostać ogłoszony w kwietniu.

W przypadku uzyskania dofinansowania, spółka zamierza wymienić 45 obecnie eksploatowanych pojazdów, a kolejnych pięć oddać do kasacji. Dzięki realizacji projektu obniży się średni wiek tarnowskiego taboru - obecnie wynosi 15 lat, do 2017 roku ma spaść do pięciu lat.

W ramach projektu przystanki autobusowe zostaną wyposażone w tablice informacyjne LED, na których wyświetlane będą komunikaty dla pasażerów. Koszt jednej tablicy to 20-40 tys. zł.

Obecnie tarnowskie MPK dysponuje 95 autobusami, z czego 29 napędzanych jest sprężonym gazem ziemnym CNG a 12 posiada napęd hybrydowy. 27 autobusów jest wyposażonych w klimatyzację, a 54 są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas