Sztuka oszczędzania

General Motors stworzył benzynowy silnik HCCI, w którym zapłon może następować bez udziału świecy. Pozwala to poprawić ekonomikę o 15%.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

W silnikach benzynowych szykuje się prawdziwa rewolucja. Mercedes-Benz testuje jednostkę DiesOtto, a amerykański koncern General Motors niezależnie opracował technologię tego typu.

Nazwa HCCI pochodzi od słów Homogenic Combustion Chamber Ignition, co oznacza system spalania mieszanki jednorodnej. W prostych słowach - jest to sposób na efektywne spalanie ubogich mieszanek w silniku benzynowym.

Jednostka HCCI ma w każdej komorze spalania konwencjonalną świecę oraz wysokociśnieniowy wtryskiwacz. Gdy silnik jest nierozgrzany, zapłon mieszanki odbywa się przy użyciu świecy, jak w każdym silniku benzynowym. Po osiągnięciu nominalnej temperatury, przy częściowych uchyleniach pedału gazu uaktywniany jest tryb pracy z wykorzystaniem samoczynnego zapłonu mieszanki. Taki samozapłon może powstać, jeśli spełnione są dwa czynniki: występują idealnie jednorodny rozkład cząsteczek paliwa w komorze spalania oraz odpowiednia temperatura. Silne zatomizowanie paliwa uzyskiwane jest przez wysokociśnieniowy wtrysk oraz odpowiedni kształt komory spalania.

tygodnik "Motor"

W odróżnieniu od konwencjonalnego wtrysku, w którym paliwo jest wstrzykiwane strumieniem i jego skład w różnych częściach komory spalania jest inny - tu przy wtryskiwaniu tworzy się jednorodna mieszanka w postaci mgły. Bardzo duże rozdrobnienie paliwa powoduje, że atomy tlenu z powietrza mają doskonały dostęp do cząsteczek paliwa, co bardzo ułatwia zapłon mieszanki. Drugi czynnik niezbędny do samozapłonu, czyli temperatura, uzyskiwana jest w procesie sprężania powietrza przez tłok. Ponieważ ciśnienie ma tu decydujący wpływ na temperaturę - jest ono precyzyjnie regulowane poprzez zmienne fazy rozrządu. W uproszczeniu można przyjąć, że im później zamkną się zawory dolotowe podczas suwu sprężania, tym mniejsze będzie ciśnienie sprężania.

Jazda na zubożonej mieszance i samoczynnym zapłonie możliwa jest do prędkości 90 km/h. Przy większym zapotrzebowaniu na moc silnik przełącza się z powrotem na konwencjonalny zapłon iskrowy. Ople Vectra 2.2 HCCI wykazały się 15-procentową oszczędnością paliwa.

Uboga mieszanka

Silniki benzynowe, jak wiadomo, najchętniej pracują na mieszance o składzie paliwa do powietrza w okolicach 1:14,7. Spalanie uboższych mieszanek jest tu bardzo trudne, w odróżnieniu od silników wysokoprężnych, które nie mają z tym problemów. Rozwiązanie firmy GM opiera się na tym, aby poprzez specyficzny rozkład paliwa w powietrzu umożliwić samoczynny zapłon mieszanki. Podobnie jak w przypadku Mercedesa jest to sposób na połączenie cech silnika benzynowego z zaletami diesla.

Spalanie mieszanek ubogich praktykowano już w różnych silnikach, na przykład w jednostkach GDI koncernu Mitsubishi. Nigdzie jednak nie zastosowano samozapłonu. Za zainicjowanie ognia zawsze była odpowiedzialna świeca, wokół której gromadziła się nieduża ilość bogatej, łatwej do zapłonu mieszanki. W silniku HCCI w całej komorze spalania mieszanka rozłożona jest w sposób jednorodny, stąd określenie mieszanka "homogeniczna".

Masz jakieś pytania lub sugestie? Napisz do naszego serwisu. Kliknij TUTAJ.

Chcesz wygrać subaru? Kliknij TUTAJ.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas