Systemy bezpieczeństwa w autach dostawczych: tylko jeden z najwyższą notą
Niezależna organizacja Euro NCAP sprawdziła kilkanaście samochodów dostawczych pod kątem skuteczności montowanych w nich elektronicznych systemów bezpieczeństwa. W tym roku tylko jeden model zdobył najwyższą platynową odznakę.
Eksperci Euro NCAP po raz kolejny przeprowadzili testy systemów bezpieczeństwa montowanych w lekkich samochodach użytkowych, które dostępne są na europejskich rynkach.
Spośród sześciu branych pod uwagę kategorii sprawdzano na torze testowym m.in. skuteczność układu autonomicznego hamowania przed innym pojazdem, przed pieszym i przed rowerzystą. Weryfikacji poddano także "asystentów" utrzymania pasa ruchu czy systemy monitorujące zmęczenie kierowcy. W ubiegłym roku Euro NCAP zwracał uwagę na niski poziom wyposażenia vanów w układy wspomagające kierowcę.
Teraz specjaliści ds. bezpieczeństwa nieco pochwalili producentów m.in. dlatego, że w 2021 roku wystawili rekomendację "niezalecany" dla aż pięciu pojazdów. Aktualnie taka nota pojawiła się tylko przy Nissanie Interstar (nieoferowany w Polsce "bliźniak" Renault Master).
Największy postęp, jak podkreślają sami eksperci Euro NCAP, dokonał się w przypadku Fiata Ducato. Zmodernizowany w 2021 roku dostawczak w ubiegłorocznym raporcie uzyskał tylko 28-procentowy wynik. Teraz największy z gamy Fiat Professional model pochwalić się może notą 88 proc. To jedyny pojazd w najnowszym rankingu, który zdobył platynowy medal (oznaczenie dostępne powyżej 80 proc.).
Co ciekawe, Citroen Jumper (32 proc.), Peugeot Boxer (33 proc.) i Opel Movano (33 proc) otrzymały zdecydowanie gorsze oceny, chociaż to konstrukcyjne klony Ducato produkowane razem w tej samej fabryce we Włoszech, ale - jak widać - różniące się zamontowanymi "asystentami" kierowcy.
Ranking “2022 Commercial Van Safety" - wyniki od najwyższej do najniższej noty:
1. Fiat Ducato - nota 88 proc. (platynowa odznaka),
2. Ford Transit - nota 68 proc. (złota odznaka),
3. VW Transporter 6.1 - nota 65 proc. (złota odznaka),
4. Ford Transit Custom - nota 63 proc. (złota odznaka),
5. Mercedes Vito - nota 61 proc. (złota odznaka),
6. Mercedes Sprinter - nota 52 proc. (srebrna odznaka),
7. Renault Trafic; Nissan Primastar - nota 45 proc. (srebrna odznaka),
8. VW Crafter- nota 44 proc.(srebrna odznaka),
9. Peugeot Expert - nota 44 proc (srebrna odznaka),
10. Opel/Vauxhall Vivaro - nota 42 proc. (srebrna odznaka),
11. Iveco Daily - nota 41 proc. (srebrna odznaka),
12. Toyota PROACE; Citroen Jumpy/Dispatch - nota 37 proc. (brązowa odznaka),
13. Peugeot Boxer; Opel Movano - nota 33 proc (brązowa odznaka),
14. Citroen Jumper/Relay - nota 32 proc. (brązowa odznaka),
15. Renault Master - nota 29 proc. (brązowa odznaka),
16. Nissan Interstar - nota 18 proc. (nierekomendowany).