Systemy bezpieczeństwa w autach dostawczych: tylko jeden z najwyższą notą

Karol Biela

Oprac.: Karol Biela

Niezależna organizacja Euro NCAP sprawdziła kilkanaście samochodów dostawczych pod kątem skuteczności montowanych w nich elektronicznych systemów bezpieczeństwa. W tym roku tylko jeden model zdobył najwyższą platynową odznakę.

W najnowszym rankingu Euro NCAP dotyczącym systemów bezpieczeństwa w autach dostawczych najwyższą notę zdobył Fiat Ducato
W najnowszym rankingu Euro NCAP dotyczącym systemów bezpieczeństwa w autach dostawczych najwyższą notę zdobył Fiat DucatoEuro NCAPInformacja prasowa (moto)

Eksperci Euro NCAP po raz kolejny przeprowadzili testy systemów bezpieczeństwa montowanych w lekkich samochodach użytkowych, które dostępne są na europejskich rynkach.

Spośród sześciu branych pod uwagę kategorii sprawdzano na torze testowym m.in. skuteczność układu autonomicznego hamowania przed innym pojazdem, przed pieszym i przed rowerzystą. Weryfikacji poddano także "asystentów" utrzymania pasa ruchu czy systemy monitorujące zmęczenie kierowcy. W ubiegłym roku Euro NCAP zwracał uwagę na niski poziom wyposażenia vanów w układy wspomagające kierowcę.

Teraz specjaliści ds. bezpieczeństwa nieco pochwalili producentów m.in. dlatego, że w 2021 roku wystawili rekomendację "niezalecany" dla aż pięciu pojazdów. Aktualnie taka nota pojawiła się tylko przy Nissanie Interstar (nieoferowany w Polsce "bliźniak" Renault Master).

Tylko jedna platynowa odznaka w całym rankingu

Największy postęp, jak podkreślają sami eksperci Euro NCAP, dokonał się w przypadku Fiata Ducato. Zmodernizowany w 2021 roku dostawczak w ubiegłorocznym raporcie uzyskał tylko 28-procentowy wynik. Teraz największy z gamy Fiat Professional model pochwalić się może notą 88 proc. To jedyny pojazd w najnowszym rankingu, który zdobył platynowy medal (oznaczenie dostępne powyżej 80 proc.).

Co ciekawe, Citroen Jumper (32 proc.), Peugeot Boxer (33 proc.) i Opel Movano (33 proc) otrzymały zdecydowanie gorsze oceny, chociaż to konstrukcyjne klony Ducato produkowane razem w tej samej fabryce we Włoszech, ale - jak widać - różniące się zamontowanymi "asystentami" kierowcy.

Ranking “2022 Commercial Van Safety" - wyniki od najwyższej do najniższej noty:

1.      Fiat Ducato - nota 88 proc. (platynowa odznaka),

2.      Ford Transit - nota 68 proc. (złota odznaka),

3.      VW Transporter 6.1 - nota 65 proc. (złota odznaka),

4.      Ford Transit Custom - nota 63 proc. (złota odznaka),

5.      Mercedes Vito - nota 61 proc. (złota odznaka),

6.      Mercedes Sprinter  - nota 52 proc. (srebrna odznaka),

7.      Renault Trafic; Nissan Primastar - nota 45 proc. (srebrna odznaka),

8.      VW Crafter- nota 44 proc.(srebrna odznaka),

9.      Peugeot Expert - nota 44 proc (srebrna odznaka),

10.   Opel/Vauxhall Vivaro - nota 42 proc. (srebrna odznaka),

11.   Iveco Daily - nota 41 proc. (srebrna odznaka),

12.   Toyota PROACE; Citroen Jumpy/Dispatch - nota 37 proc. (brązowa odznaka),

13.   Peugeot Boxer; Opel Movano - nota 33 proc (brązowa odznaka),

14.   Citroen Jumper/Relay - nota 32 proc. (brązowa odznaka),

15.   Renault Master - nota 29 proc. (brązowa odznaka),

16.   Nissan Interstar - nota 18 proc. (nierekomendowany).

Ranking Euro NCAP systemów bezpieczeństwa w autach dostawczychEuro NCAP 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas