Świetne wyniki Solarisa. Polska firma zarobiła krocie!
Chociaż z motoryzacyjnej mapy świata zniknęło wielu polskich producentów, nie wszyscy podzielili los FSO czy STAR-a. Firmą, która od dłuższego czasu odnosi duże sukcesy na arenie międzynarodowej jest bolechowski Solaris.
Miniony rok 2015 był marki rekordowy pod względem wysokości osiągniętych przychodów. Wyniosły one aż 1,7 mld złotych. Spółka trzynasty rok z rzędu została liderem polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Z łącznej liczby 701 pojazdów kupionych przez krajowych przewoźników w tym segmencie, aż 333 sygnowane były znaczkiem Solarisa. Oznacza to, że udziały rynkowe firmy wyniosły aż 47,5 proc!
Do zagranicznych odbiorców trafiło z kolei 946 Solarisów, co daje 74 proc. udziału eksportu w ogólnej strukturze sprzedaży. W 2015 roku największym - poza Polską - rynkiem Solarisa były Czechy, gdzie pojechało aż 158 autobusów i trolejbusów. Tradycyjnie już wysokie miejsca w rankingu zagranicznych klientów Solarisa zajęli przewoźnicy z Niemiec, ale także z Włoch, Łotwy i Rumunii.
Całkowita sprzedaż Solarisa w roku 2015 wyniosła 1279 sztuk autobusów i trolejbusów oraz 17 tramwajów. Jest to trzeci najlepszy wynik sprzedażowy w dwudziestoletniej historii polskiego producenta. Przez ten czas z podpoznańskiej fabryki wyjechało do klientów w 30 państwach łącznie ponad 14 000 pojazdów.
Największym osiągnięciem w 2015 roku było uruchomianie seryjnej produkcji nowej generacji autobusów miejskich Urbino. Pierwsze egzemplarze najnowszego modelu trafiły do nabywcy z Niemiec w czerwcu minionego roku. Do dzisiaj zrealizowano dostawy obejmujące ponad 300 sztuk nowego Solarisa Urbino w wersjach 12- i 18-metrowej, które pojechały do klientów z 9 europejskich państw: Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Polski, Szwajcarii i Włoch. Oprócz wspomnianych modeli z silnikiem Diesla, jesienią 2015 roku w ofercie pojawiła się także nowa generacja Urbino w wersji niskowejściowej i z napędem elektrycznym.
Tylko w ubiegłym roku Solaris dostarczył do klientów z Hiszpanii, Niemiec i Polski aż 25 sztuk autobusów napędzanych energią elektryczną. Co ciekawe, były to pojazdy posiadające różnego rodzaju baterie i wykorzystujące kilka metod ich ładowania, począwszy od najbardziej popularnej metody plug-in, poprzez ładowanie pantografowe i indukcyjne, aż po rozwiązanie z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. Do grona miast, gdzie można pokonywać miejskie trasy elektrycznym Solarisem w ubiegłym roku dołączyły takie metropolie, jak: Barcelona, Berlin i Warszawa. W Polsce były to także Jaworzno, Ostrołęka, Inowrocław oraz Kraków. W tym roku będą realizowane kontrakty na dostawy nowych Solarisów w wersji elektrycznej między innymi dla: Hanoweru, Hamburga i Tampere.
W 2015 roku firma zakończyła dostawy w ramach dwóch istotnych kontraktów tramwajowych. Pierwszy z nich dotyczył 18 tramwajów dla Brunszwiku. Z kolei drugi projekt realizowany był w Polsce, w Olsztynie, gdzie po 55 latach przywrócono szynowy transport miejski. Od grudnia 2015 mieszkańcy stolicy Warmii mogą korzystać z floty 15 Solarisów Tramino. Pod koniec minionego roku firma zaczęła realizację kolejnych dwóch zleceń w obszarze pojazdów szynowych. Pierwsze to realizacja zamówienia na dostawę łącznie 41 (przy wykorzystaniu opcji) tramwajów do Lipska. Przekazanie pierwszych sztuk jest zaplanowane na czwarty kwartał roku 2016. Drugi kontrakt dotyczy budowy, jako podwykonawca, 110 pudeł tramwajowych dla pojazdów szynowych TW3000, które trafią do Hanoweru.