Śląska metropolia kupi ponad 30 elektrycznych autobusów

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza na początku stycznia 2022 roku podpisać umowę z Solarisem na dostawę 32 autobusów elektrycznych. Budżet inwestycji zaplanowano na ponad 120 mln zł.

Podczas wtorkowej sesji zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak poinformował, że Urząd Zamówień Publicznych przeprowadził już kontrolę postępowania przetargowego w ramach projektu "Jedziemy na prąd - zakup autobusów elektrycznych", prowadzonego w programie Gepard II. Dodał, że na początku stycznia podpisana zostanie umowa z wykonawcą. "Urząd nie dopatrzył się uchybień" - zaznaczył Karolczak

Przetarg na zakup 32 autobusów elektrycznych (27 pojazdów 12-metrowych oraz 5 wozów 18-metrowych), 16 mobilnych ładowarek i budowę 9 stacjonarnych ruszył z końcem marca br. Oferty otwarto w czerwcu. Przy budżecie zamówienia 120,3 mln zł brutto wpłynęły dwie oferty. Tańszą, za 107,8 mln zł brutto, złożył Solaris, natomiast droższą, za 120,3 mln zł brutto - Volvo.

Reklama

Ofertę producenta autobusów Solaris GZM wybrała pod koniec września br. Uzyskała ona wyższą ocenę za cenę, a także za oczekiwane parametry techniczne zamawianych autobusów.

Zgodnie z wymogami przetargu pierwszych z nich Metropolia spodziewa się w połowie 2022 r., a wszystkich - najpóźniej do końca marca 2023 r. Pojazdy, po 8, mają zostać rozdzielone między samorządowych przewoźników z terenu GZM: trafią do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu i Świerklańcu.

W projekcie zostanie kupionych też 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach zostanie ponadto zbudowanych dziewięć stacjonarnych ładowarek - po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach.

Umowy na dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 w ramach programu Gepard II przedstawiciele przewoźników i organizatorów transportu z terenu woj. śląskiego, którzy przeprowadzą w programie projekty szacowane na łącznie 138,3 mln zł, podpisali 10 marca br.

GZM otrzymała w programie Gepard II po 40 mln zł dotacji z NFOŚiGW oraz RPO. Dofinansowanie otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT), należące do Tychów, będących częścią Metropolii. TLT zamówią 6 pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z trolejbusem; dotacja wyniesie łącznie 19,8 mln zł z RPO i NFOŚiGW do projektu TLT za 23,3 mln zł.

Metropolia otrzymała też dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem w koordynowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programie Zielony Transport Publiczny. Podpisana w połowie września br. umowa między NFOŚiGW i GZM w sprawie 81 mln zł dotacji do zakupu autobusów wodorowych otworzyła drogę do ogłoszenia przez GZM przetargu na ich dostawę.

***


PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Śląsk | autobusy | przetargi | Solaris
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy