Skoda RS ma już 40 lat. I jest coraz szybsza
W 1974 roku Czesi zdecydowali się na odważny krok - postanowili podjąć rywalizację w sportach motorowych.
W 1974 roku Czesi zdecydowali się na odważny krok - postanowili podjąć rywalizację w sportach motorowych. W ślad za tą decyzją poszły prace - w ciągu pół roku zbudowano trzy egzemplarze sportowych samochodów, z których dwa nazwano 200 RS, a jeden - 180 RS.
Źródłem napędu pierwszych wyczynowych samochodów Skody był dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 163 KM, Skoda 200 RS osiągała dzięki niemu prędkość 210 km/h.
Auta okazały się na tyle dobre, że Czesi zdecydowali się kontynuować program. W 1975 roku zaprezentowano Skodę 130 RS, samochód przeznaczony do startów w wyścigach i rajdach. Auto spotkało się z ciepłym przyjęciem, wobec czego uruchomiono produkcję na szerszą skalę. Samochód aż do początku lat 80-tych powszechnie - i z sukcesami - używany była na torach i rajdowych trasach w całej Europie.
Skoda 130 RS posiadała tylny napęd i silnik 1.3 o pmocy 140 KM. Za mieszankę paliwowo-powietrzną odpowiadały gaźniki Webera, w samochodzie wykorzystane m.in. tzw. suchą miskę olejową. Auto miało 1,72 m szerokości i tylko 1,34 m wysokości, osiągało prędkość 220 km/h.
Skoda 130 RS święciła sukcesy w rajdach i wyścigach samochodów turystycznych. Niestety, gdy w 1981 roku zakończono produkcję tego modelu, następcy już nie było. Czesi na niemal 20 lat pożegnali się ze sportem.
40 lat Skody RS
Pierwsza Skoda oznaczona symbolem RS pojawiła się 40 lat temu. Wówczas był to sportowy, wyczynowy samochód. Dzisiaj Skody RS są nieco inne.
Symbol RS wrócił na samochody Skody dopiero ze sprawą... Niemców z Volkswagena. W 2000 roku zaprezentowano Octavię RS, która była już całkowicie cywilnym samochodem. Od innych Octavii odróżniała się bardziej odważną stylizacją, mocniejszym silnikiem (1.8 turbo, 180 KM), hamulcami i zmienionym zawieszeniem. Auto, które osiągało 100 km/h w 7,9 s, można było rozpędzić do 235 km/h, co było wynikiem godnym uwagi.
W tym okresie Skoda na poważnie udzielała się w sportach motorowych, a jej bronią na rajdowych trasach mistrzostw świata była Octavia WRC. Łącząc oba te fakty w 2001 roku Czesi zaprezentowali limitowaną do 100 egzemplarzy serię samochodów Octavia RS WRC Edition. Produkcja Octavii RS I generacji zakończyła się w 2005 roku.
W 2003 roku Skoda nieco rozmyła charakter symbolu RS, prezentując Fabię RS. Zarzuty nie dotyczą przy tym samego modelu, ale źródła napędu. Auto było napędzane silnikiem wysokoprężnym 1.9 TDI o mocy 130 KM. Jednostkę tę powszechnie stosowano w innych modelach koncernu Volkswagena, a napędzana nią Fabia "robiła setkę" w niemal 10 sekund i z trudem przekraczała 200 km/h. Produkcję zakończono w 2007 roku.Dwa lata wcześniej zadebiutowała Octavia II RS, którą produkowano aż do 2013 roku. Ten model jak najbardziej zasłużył na plakietkę RS. Samochód po raz pierwszy dostępny był zarówno z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym, jednak obie były szybkie. Silnik benzynowy generował równe 200 KM, zaś silnik Diesla - 170 KM. Standardowo obie jednostki współpracowały ze skrzyniami manualnymi o sześciu przełożeniach, ale w opcji - po raz pierwszy - pojawiła się dwusprzęgłowa przekładnia DSG, również o sześciu biegach.
Octavia II RS z silnikiem benzynowym to było szybkie auto. Sprint do 100 km/h zajmował mu tylko 7,2 s, natomiast prędkość maksymalna wynosiła 240 km/h. Samochód dostępny był jako liftback i jako kombi.W 2010 roku Skoda zaprezentowała nową Fabię RS. Tym razem pod maskę trafił doładowany silnik benzynowy 1.4 TFSI o mocy 180 KM, Czesi wyciągnęli więc wnioski z wpadki z poprzednią generacją. Co więcej, silnik sparowano z montowaną standardowo skrzynią DSG o siedmiu biegach. Auto przyspiesza do 100 km/h w 7,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 224 km/h. O ile Fabia kończy właśnie swoją rynkową karierą (w drugiej połowie roku zadebiutuje trzecia generacja tego modelu), o tyle rozpoczyna ją Octavia III RS, która zyskała miano najszybszego pojazdu w historii Skody. Samochód może być napędzany silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 180 KM lub jednostką benzynową 2.0 TFSI o mocy 220 KM. Ta ostatnia werjs osiąga prędkość 248 km/h co czyni z niej najszybsza Skodę w historii marki. Podobnie jak poprzednia generacja, również Octavia III RS dostępna jest jako liftback i jako kombi.