Skoda Popular. Model, który podbił również polskie drogi

Lamentom nad tragicznym losem Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu często towarzyszą porównania do sukcesu Skody. Są one jednak wysoce niestosowne, przynajmniej z historycznego punktu widzenia.

FSO oficjalnie zaczęło istnieć 17 stycznia 1950 roku. Dla porównania, samochody czeskiej marki cieszyły się zasłużonym szacunkiem nie tylko na drogach Czechosłowacji, marka była znana na długo przed wybuchem II wojny światowej. Jednym z modeli, które na stałe zapisały się w historii Skody był niezwykle ceniony przez nabywców model 418 Popular. Pierwszy egzemplarz opuścił bramy fabryki 6 marca 1934 roku, czyli przeszło 85 lat temu.

Auto, które szybko stało się eksportowym hitem (dzięki temu modelowi producent eksportował auta na blisko 50 rynków zagranicznych!) bazował na "budżetowym" (jak na ówczesne standardy) modelu 420 Standard. Warto dodać, że przez długi czas na szczycie listy największych odbiorców zagranicznych niezmiennie figurowała Polska, wyprzedzając m.in.: Holandię, Jugosławię, Szwecję, Belgię i Hiszpanię. Co sprawiło, że polscy klienci tak bardzo cenili sobie ten model?

Reklama

Samochód mógł pochwalić się rewelacyjnym stosunkiem ceny do jakości. Na kiepskich drogach II Rzeczypospolitej świetnie sprawdzało się niezależne zawieszenie wszystkich kół, podobnie zresztą jak lekka, rurowa, rama centralna. Sporą zaletą był również ekonomiczny silnik. Czterocylindrowy, czterosuwowy, motor o pojemności 995 cm3 rozwijał początkowo moc 22 KM. Już w 1937 roku Czesi znacząco go udoskonalili. Dzięki zastosowaniu górnozaworowej głowicy moc wzrosła do 27 KM. Średnie zużycie paliwa oscylowało w okolicach... 7 l/100 km. Sam silnik był chłodzony cieczą (w zamkniętym obiegu wymuszonym) i miał wał korbowy podparty na dwóch łożyskach głównych. Montowano go wzdłużnie z przodu, za osią przednią.

W 1938 roku pojawiła się nowa jednostka o pojemności 1089 cm3 i mocy maksymalnej 30 KM. Auto w tej odmianie seryjnie oferowane było z hydraulicznymi hamulcami bębnowymi. Świadczy to o szybkim tempie rozwoju czeskiej marki. W tym miejscu warto bowiem dodać, że pierwsze egzemplarze Skody Popular, wyprodukowane zaledwie 4 lata wcześniej, nie miały nawet mechanizmu różnicowego tylnej osi. Co więcej, stanowił on wyposażenie standardowe wyłącznie egzemplarzy przeznaczonych na eksport.

Za przedwojennym sukcesem Skody Popular stoi również szeroki wachlarz wersji nadwoziowych. Klienci mieli do wyboru: dwu- i czterodrzwiowego sedana, dwu- i czterodrzwiowe kabriolety, dwudrzwiowego roadstera oraz różne zabudowy wersji dostawczych. Podstawowy model mierzył 3770 mm długości (rozstaw osi 2440 mm), 1360 mm szerokości i 1500 mm wysokości. Za dobre osiągi i niewielkie zużycie paliwa odpowiadała głównie niska masa własna - 750 kg. Auto rozpędzało się do prędkości maksymalnej 90 km/h. Samochody ze zmodernizowanym silnikiem o mocy 27 KM osiągały 100 km/h i zużywały średnio 8 l benzyny na 100 km.

W sumie, do 1946 roku, fabrykę Skody opuściło ponad 14 tys. egzemplarzy modelu Popular. Aż 6 tys. trafiło na eksport w latach 1935-1939. Firma prowadziła wówczas interesującą politykę reklamową. W roku 1934 cztery egzemplarze wzięły udział w ekspedycji z Pragi do Kalkuty przez Turcję, Iran i Afganistan. W sumie auta pokonały ponad 15 tys. km. W  następnym roku Břetislav J. Procházka wjechał Skodą Popular na... szczyt Śnieżki.

Popular był też pierwszym modelem Skody, który zyskał tytuł najlepiej sprzedającego się auta w Czechosłowacji.

PR

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy