Skoda i Volkswagen biorą na cel Indie

Volkswagen zainwestuje 1 mld euro w Indiach - poinformował w poniedziałek w Delhi Bernhard Maier, szef Skody, która wchodzi w skład koncernu VW i która ma objąć kierowanie realizacją projektu "India 2.0". Projekt ten zakłada ekspansję marek VW i Skoda.

Volkswagen i Skoda chcą wzmocnić swoją pozycję w Indiach
Volkswagen i Skoda chcą wzmocnić swoją pozycję w IndiachGetty Images

Do roku 2025 marki te mają osiągnąć do 5 proc. udziału w indyjskim rynku motoryzacyjnym. Maier wskazał w tym kontekście na prognozy mówiące, że w najbliższych latach Indie staną się w skali światowej trzecim co do wielkości rynkiem samochodowym.

Do roku 2020 Skoda ma opracować w Indiach nową generację systemu MQB i przystąpić na tej podstawie do produkcji samochodów terenowych. Platforma MQB (z niemieckiego modularer Querbaukasten) to ujednolicenie produkcji różnych modeli przez opracowanie wspólnych dla nich elementów i podzespołów, takich jak płyta podłogowa, skrzynia biegów, systemy asystujące. Założeniem MQB jest ograniczenie kosztów produkcji.

Do roku 2020 ma też ruszyć w Indiach produkcja innych, zaprojektowanych w tym kraju modeli Skody i VW. Według Maiera planowane jest stworzenie centrum inżynieryjnego z 4-5 tysiącami miejsc pracy.

Indie dzierżą dziś tytuł najszybciej rozwijającego się motoryzacyjnego rynku świata (wyprzedziły niedawno pod tym względem Chiny). W ubiegłym roku popyt na nowe Skody zwiększył się w Indiach o rekordowe 30 proc. Lokalnym nabywcom szczególnie przypadły do gustu modele: Rapid (hinduska lokomotywa sprzedaży) oraz nowy suv czeskiej marki - Kodiaq. Produkcja tego ostatniego ma zostać uruchomiona w lokalnej fabryce marki z Mlada Boleslav. Pierwsze Kodiaqi "made in India" wyjechać mają na drogi przed końcem 2020 roku.Skoda obecna jest na indyjskim rynku od 2001 roku. Firma pochwalić się może własnym zakładem produkcyjnym w Shendra nieopodal Aurangabad. Zdolności produkcyjne fabryki o powierzchni 300 tys. wynoszą około 90 tys. pojazdów rocznie. Pierwszym budowanym w Indiach samochodem czeskiej marki była Skoda Octavia.Przypominamy, że w ostatnim czasie Czesi mówić mogą o prawdziwej klęsce urodzaju. Wg rynkowych analityków uzupełnienie oferty o nowe modele segmentu SUV przynieść ma zdecydowany wzrost popytu na nowe Skody. Analizy wykazują, że w 2025 roku z fabryk marki wyjeżdżać może nawet 2 mln samochodów rocznie. Obecnie firma osiąga roczny poziom produkcji na poziomie 1,2 mln pojazdów. W ostatnim czasie coraz głośniej mówiło się o możliwości uruchomienia produkcji czeskich samochodów w niemieckich fabrykach Volkswagena. Jeszcze w maju informacje potwierdzili przedstawiciele niemieckiego koncernu. By zapewnić ciągłość dostaw, w zakładzie Volkswagena w Osnabruek, powstać na linia montażowa modelu Karoq. Skody "made in Germany" mają być budowane od końca bieżącego roku równocześnie z Karoqami powstającymi w rodzimej fabryce w Mlada Boleslav.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas