Skandal w Niemczech. Tysiące mandatów do śmieci?!

Wielu kierowców pamięta zamieszanie wokół używanych przez polską policję ręcznych mierników prędkości Iskra-1, które potrafiły zmierzyć np. prędkość wentylatora chłodnicy w stojącym pojeździe. Okazuje się jednak, że problemy z wiarygodnością pomiarów nie są wyłącznie polską domeną!

Kontrola drogowa w Niemczech
Kontrola drogowa w NiemczechPeter Timm/FaceToFaceAgencja SE/East News

W Niemczech trwa właśnie ożywiona dyskusja dotycząca popularnych laserowych mierników prędkości, używanych nie tylko przez lokalną policję, ale też poszczególne gminy. Chodzi o fotoradary Levitec XV3, które mają problemy z prawidłową oceną prędkości pojazdu. Ich producent przyznał właśnie, że w niektórych przypadkach (radar zmylić mogą np. światła drogowe, mijania a nawet kolor lakieru!) urządzenie może zawyżyć prędkość nawet o 10 km/h.

Dochodzenie w tej sprawie prowadzi niemiecki PTB (Physikalisch-Technische Bundesanstalt), który porównać można do polskiego Głównego Urzędu Miar. Kierowcy od dłuższego czasu kwestionowali dokładność Levitec XV3 - wielu z nich, w oparciu o wykonane przez urządzenie zdjęcia - czasowo rozstało się z prawem jazdy.

Medialny szum podniósł się po serii niezależnych testów, w których rozbieżności w prędkości wskazywanej przez fotoradar, względem rzeczywistej prędkości pojazdu, sięgały nawet 16 km/h. W ubiegłym roku głośno było o teście porównawczym dwóch identycznych fotoradarów Levitec XV3, z których każdy podawał inne wyniki. W czasie testu samochód poruszał się z prędkością 131 km/h, co potwierdziły pomiary dokonane specjalnym urządzeniem referencyjnym służącym do homologowania mierników prędkości. Pierwszy z fotoradarów wskazał, że auto miało na liczniku 125 km/h, drugi 141 km/h!

Wreszcie niemieckie fotoradary poddano serii zaawansowanych testów, w których uczestniczyli nie tylko pracownicy PTB, ale też biegli sądowi i pracownicy kilku instytutów naukowych. Po serii liczącej przeszło 900 prób i testów z udziałem ośmiu różnych samochodów ustalono, że Levitec XV3 ma wiele słabych punktów. Urządzenie nie potrafiło wykryć pojazdu z zaklejonymi światłami czy zasłoniętymi elementami chromowanymi. Na wyniki pomiarów wpływały również takie czynniki zewnętrzne, jak chociażby kąt padania promieni słonecznych czy kolor lakieru...

***

Dacia Duster TCe 100 LPG na filmieINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas