Skąd się wzięła syrena?

Na początku lat 50-tych ubiegłego wieku zapotrzebowanie na tani i popularny samochód przyczyniło się do rozpoczęcia prac nad nowym autem. Pierwszy prototyp powstał już w 1953 roku i nazwany został Syrena. Silnik powstał z przekonstruowanego silnika od pompy strażackiej o pojemności 686ccm i mocy 22KM. Produkcja samochodu rozpoczęła się w 1957roku.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Pierwsze egzemplarze prototypowe miały dach konstrukcji metalowo-drewnianej pokryty dermatoidem. Była to konieczność, ponieważ na rynku brakowało blach głęboko tłocznych, później, w produkcji seryjnej, zastąpiono elementy drewniane blaszanymi.

INTERIA.PL

Bagażnik w wersji prototypowej dostępny był od wnętrza samochodu za tylną kanapą. Ze względu na ograniczone środki pierwsze egzemplarze seryjne Syren miały elementy blaszane wykonywane ręcznie (dach, drzwi, błotniki itp.). Dopiero po 300. egzemplarzu wprowadzono metodę maszynowego tłoczenia blach. Syrena była konstrukcją bardzo oszczędną, ponieważ zastosowano wiele elementów z samochodu Warszawa. Docelową produkcję przewidywano najpierw na 4 000 szt., a później na 10 000 szt. rocznie.

Każdego roku Syrena była modernizowana.

SYRENA PROTOTYP, 1955 rok:

-konstruktor prowadzący: inż. Karol Pionnier

- zespół projektantów: inż. Stanisław Panczakiewicz, inż. Fryderyk Bluemke, inż. St. Łukaszewicz, inż. Jerzy Roman

- opracowano w: Biuro Konstrukcyjno Badawcze FSO Warszawa

INTERIA.PL

silnik: S-14, 748ccm, dwucylindrowy, rzędowy, dwusuwowy, chłodzony cieczą, umieszczony wzdłużnie

- moc: 24 KM/ 3800 Obr./ Min.

- max. moment Obr.: 64 Nm

- prędkość max.: 105 km/h

- liczba biegów: 4, niezsynchronizowane, sterowane przy kolumnie kierowniczej

- napęd: przedni, zespolony (zblokowany), silnik umieszczony wzdłużnie

- zawieszenie przód: niezależne, na górze resor piórowy poprzeczny, na dole wahacze poprzeczne, amortyzator ramieniowy dwustronnego działania

- zawieszenie tył: zależne tzw. oś pływająca z resorem piórowym poprzecznym umieszczonym nad osią, amortyzator ramieniowy dwustronnego działania

- hamulce: hydrauliczne, jednoobwodowe, bębnowe

Samochód ten można obejrzeć w Muzeum Przemyslu w Warszawie przy ul. Żelaznej 51.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas