Sen o "Warszawie"
Dość dawno temu jeden z naszych Czytelników przysłał nam projekt - zapewne własnego autorstwa - dość dziwacznego auta. Wizja ta oparta została na samochodzie... warszawa, który produkowany był w FSO na Żeraniu w latach 1951 - 1973 (w sumie z taśmy montażowej Fabryki Samochodów Osobowych zjechało 254,5 tysiąca warszaw).
Przypomnijmy, że w 1949 r. ówczesny Związek Radziecki podarował Polsce licencję samochodu Pobieda, którego rodowód zaczął się od ... Forda A.
Ford A i jego ciężarowa odmiana AA wytwarzane były w Gorki jako ciężarowa odmiana GAZ A i GAZ AA od początku lat trzydziestych. Na bazie GAZ-a A w 1936 r. zbudowano auto GAZ M1. W 1946 r. samochód z tym nadwoziem został zaprezentowany jako M 20 Pobieda. Pięć lat później zjeżdżał też z taśmy FSO na Żeraniu.
Wróćmy jednak do przesyłki naszego Czytelnika. Oto co napisał do nas (zachowujemy oryginalną stylistykę):
Jestem w posiadaniu dwóch projektów komputerowych nowej wersji Warszawy, która według tego, co słyszałem z tajnych źródeł powstaje przy współpracy polskich inżynierów z Fordem. Z tego co wiem (wywnioskowałem) owa Warszawa była by produkowana w niewielkich ilościach (kilkaset pojazdów rocznie) pod skrzydłami Forda, pod dwoma nazwami: jako polska Warszawa i następca tego legendarnego Forda, na bazie którego powstała kiedyś Warszawka. Skąd to mam? Mam trochę znajomości... Pozdrawiam. RK.
Naszemu internaucie dziękujemy za przesłane zdjęcia, i gratulujemy ... zdolności graficznych. Czy poczucia humoru też? To pozostawiamy do oceny innym. Tym niemniej zdecydowaliśmy się na publikacje materiałów jego autorstwa, bo świadczą one o dużej nostalgii jaka związana jest z kultowym już dzisiaj samochodem - warszawą.
Ale mamy także inną, tym razem na pewno prawdziwą wiadomość. Oto wydawca periodyku AutoRok przy współpracy z naszym serwisem ogłosił konkurs na współczesną wizję samochodu marki Warszawa. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na designforum oraz oczywiście na stronach http://motoryzacja.interia.pl. Jurorami konkursu będą Tadeusz Jelec - stylista Jaguara oraz Tomasz Jara z Ford Design. Patronami konkursu są także miesięcznik miłośników starej motoryzacji AUTOMOBILISTA oraz Stowarzyszenie Auto Klub Dziennikarzy Polskich.
Prace należy przesyłać na adres DesignForum. Organizatorzy czekają do końca marca! Będą atrakcyjne nagrody! I to kilka! Copyright ©