Seaty Cupra i wyjątkowość litery "R"

Pojawienie się Seata z literą R w nazwie już od 17 lat elektryzuje świat motoryzacji. Nie inaczej jest w przypadku Leona CUPRA R, który ma wszystko, aby stać się najlepszym autem przednionapędowym na rynku. SEAT zaprezentował swojego najmocniejszego gracza na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.

Seat Ibiza Cupra R
Seat Ibiza Cupra RInformacja prasowa (moto)

Po raz pierwszy litera R zagościła w gamie Seata w 200 roku - wtedy na szczycie gamy modelowej Ibizy pojawiła się Cupra R 1.8 T, czyli pierwszy Seat opracowany przez markę Seat Sport. Powstało zaledwie 200 sztuk tego wyjątkowego auta, które w czasach swojej świetności robiło niesamowity użytek ze 180-konnego silnika, sportowego zawieszenia i hamulców sygnowanych przez Brembo.

To był dopiero początek. Zachęcony możliwościami Ibizy, Seat rok później zaprezentował Leona Cuprę R, mającego 210 KM, wyciskanych z 1,8-litrowego turbodoładowanego silnika. W odróżnieniu od jego wolnossącej odmiany Cupra z napędem 4x4 - moment obrotowy wersji R trafiał tylko na przednie koła. Lżejsza, ze zmodyfikowanym układem jezdnym, do 100 km/h rozpędzała się w 7,2 s i osiągała maksymalną prędkość 237 km/h.

Seat Leon Cupra RInformacja prasowa (moto)

Takie przyspieszenia nie robią już dziś większego wrażenia. Szczególnie jeśli obok tamtego Leona Cupra postawimy jego najnowsze wydanie, które zadebiutowało podczas tegorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie. Z mocą 310 KM, z poszerzonym nadwoziem, licznymi elementami z włókna węglowego i sportowym wnętrzem jest najmocniejszym drogowym Seatem w historii.

Z możliwości Leona Cupra R na co dzień będzie mogła korzystać zaledwie garstka szczęśliwców - dokładnie 799 osób. Dla 300 z nich przewidziano odmianę z 6-stopniową, dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG, natomiast reszta biegi będzie zmieniać ręcznie. Ale to nie jedyna różnica pomiędzy tymi autami. O ile w pierwszym pod maską będzie pracował silnik 2.0 TSI, wytwarzający 300 KM, o tyle drugi do dyspozycji ma dawać o 10 KM więcej.

Seat Leon Cupra R na salonie we FrankfurcieInformacja prasowa (moto)

Tradycyjnie u wszystkich Seatów z literą R w nazwie, moment obrotowy płynący z silnika trafia wyłącznie do przednich kół. Główną bronią w walce o przyczepność, oprócz szerokich 19-calowych kół, jest sportowy, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy. Poprawia on trakcję nie tylko wtedy, gdy kierowca na prostym odcinku drogi wciśnie gaz do oporu, ale i na wyjściu z każdego najostrzejszego zakrętu.

Wersja R, tak jak i inne Leony Cupra , korzysta z progresywnego układu kierowniczego. A to przynosi mnóstwo korzyści, które można odczuć zarówno na parkingu podczas manewrowania, gdy skrajne położenia kół dzielą zaledwie dwa obroty kierownicą, jak i podczas pokonywania każdego centymetra asfaltu. Nie dość, że pozwala on na szybkie, ale nie nerwowe przestawianie przodu samochodu, to jeszcze zapewnia świetną precyzję prowadzenia.

Seat Leon Cupra RInformacja prasowa (moto)

Magia litery R w przypadku Leona to nie tylko skuteczność w ekstremalnym pokonywaniu zakrętów, ale i przydatność na co dzień. Dbają o to amortyzatory o regulowanej sile tłumienia oraz układ Cupra Drive Profile. To właśnie za jego pomocą można zarządzać licznymi podzespołami - m.in. zawieszeniem, pracą skrzyni biegów czy wspomaganiem kierownicy - decydować o tym, jak dużo "witaminy R" auto ma mieć w sobie. Łagodną dawkę do krwiobiegu wstrzykuje tryb Comfort, w którym codzienna droga z domu do pracy czy weekendowe wypady za miasto praktycznie nie różnią się od doświadczeń z innymi odmianami Leona. Największą - ustawienie jazdy torowej, czyli Cupra.

Nie mniej imponują bardzo wydajny układ hamulcowy Brembo z nawiercanymi tarczami oraz wygląd auta. Wystarczy spojrzeć choćby na poszerzenia błotników czy też agresywnie stylizowane zderzaki z elementami z włókna węglowego. Całości dopełniają liczne miedziane wstawki, obejmujące m.in. lusterka wsteczne czy specjalnie zaprojektowane obręcze z lekkich stopów. Podobne wstawki znalazły się w kabinie i razem z obszytymi Alcantarą kierownicą i drążkiem zmiany biegów, biało-czarnymi cyferblatami zegarów i elementami z włókna węglowego dopełniają wyjątkowego, sportowego obrazu Cupry R.

W 2014 roku Leon Cupra z czasem 7:58 min ustanowił rekord okrążenia toru Nürburgring wśród aut przednionapędowych, by rok później powtórzyć ten wyczyn w odmianie kombi z wynikiem 7:58,12 min.

Spośród sportowych kompaktów Cupra należy do absolutnej czołówki sprzedaży. W ostatnim roku skusiło się na nią 9000 nabywców, z czego 8300 pochodziło z Europy. Oznacza to, że hiszpańskie auto było jednym z pięciu najchętniej wybieranych modeli w swojej kategorii.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas